***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
پیش بینی یک ابرنواختر در حال ظهور

پیش بینی یک ابرنواختر در حال ظهور
جمعه 19 اسفند 1390 - 02:30 | شاخه : | 2867 بازدید | 0 دیدگاه

- مترجم رضا میرزا رضایی
در اوایل قرن نوزدهم میلادی، ستاره دوتایی(Eta Carinae) کم کم بی فروغ شد تا اینکه از نظرها ناپدید گشت. دوباره در دهه های نخستین همان قرندرخشنده تراز قبلجلوه گری کردتا جایی که در آوریل 1843 به دومین ستاره نورانی آسمان تبدیل شد و فقط ستاره شعرای یمانی _که صدها بار نزدیکتراز آنبه زمین است _ درخشانتر دیده می شد، سپس دگربار در سالهای بعد رو به کم فروغ شدن گذاشت تا جایی که در قرن بیستم از دید چشم غیر مسلح ناپدید گردید .
این ستاره همچنان به تغییر درخشندگی خود ادامه میدهد و اگرچه یکبار دیگر توسط چشم غیر مسلح و در شرایط رصدی خوب قابل مشاهده می باشد، هرگز به اوج درخشندگی اش در سال 1843 نمیرسد.
تلسکوپ سازمان فضایی ناسا(Hubble) توسط دوربین تحقیقاتی پیشرفته و با کانالی که قابلیت تفکیک بالایی دارد عکسی از (Eta Carinae) گرفته است که شامل نور مرئی و فرابنفش می باشد . میدان دید این عکس حدود 3ثانیه قوسی است.
تصویر بزرگتر این سیستم ستاره ای، ستاره ای عظیم و ناپایداری را نشان می دهد که به پایان عمر خود رسیده است ، رویدادی که ستاره شناسان در قرن نوزدهم شاهد آن بودند در حقیقت پدیده ایست که در پایان عمر ستارگان رخ می دهد ؛ دانشمندان به این فوران ها، ابرنواخترهای تقلبی می گویند، چرا که همانند یک ابرنواختر ظاهر می شوند اما هر چه لحظات فروپاشی ستاره نزدیک میشود ، فروکش می کنند و ستاره به طور کامل نابود نمی گردد.
اگرچه ستاره شناسان قرن نوزدهم ابزار قدرتمند و کافی نداشتند که به بررسی دقیق این فروپاشی بپردازند، تاثیرات آن امروزه در حال بررسی است. یک قرن و نیم پیش ابر بسیار بزرگی از مواد توسط این ستاره به بیرون افکنده شد که هم اکنون با نام سحابی آدمک (Homunculus Nebula) شناخته می شود، از زمان پرتاب تلسکوپ فضایی هابل در سال 199شناختن این سحابی یک هدف ثابت برایش بوده است. این تصویر ، دقیقترین تصویر سحابی آدمک  تاکنون می باشد که توسط دوربین تحقیقاتی پیشرفته با کانال تفکیک بالا گرفته شده و نشان می دهد موادی راکه ستاره به بیرون پرتاب کرده به طور یک نواخت در فضا پخش نشده و شکل دمبل مانندی را ساخته است.
(Eta Carinae) نه تنها به خاطر گذشته اش، بلکه به خاطر آنچه که در آینده برایش رخ خواهد داد بسیار جذاب است. این سیستم یکی از نزدیک ترین ستارگانی است که انفجاری از نوع ابرنواختری را در آینده ای نزدیک خواهد داشت ،(گرچه در مقیاس زمان نجومی ، آینده ی نزدیک ممکن است میلیون ها سال بعد باشد). هنگامی که این اتفاق بیفتد علاوه بر منظره ی چشمگیر آن که انتظار میرود از زمین قابل رویت باشد ، بسیار درخشان تر از آنچه قبلا مشاهده  شده است ظاهر میگردد و در حقیقت همانندابرنواختر (SN2006gy) _درخشان ترین ابرنواختری که تاکنون رویت شده است_ خواهد بود که توسط ستاره ای مشابه ، در کهکشانی با مسافت 20میلیون سال نوری فاصله از ما به وجود آمده است.

ویرایش: لیلا آرشی
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون