*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
آسمان اسفند ماه 1390

آسمان اسفند ماه 1390
يكشنبه 30 بهمن 1390 - 02:30 | شاخه : | 3167 بازدید | 0 دیدگاه

مسعود عتیقی-
دوستان آسمانی سلامبا این خبر نامه رویدادهای سال جاری را به پایان می بریم واگر آرشیو منظمی از خبرنامه ها جمع آوری کرده باشید، اهم اخبار نجومی سال9که در آسمان کشورمان قابل مشاهده بوده است و وضعیت رویت پذیری هلال ماههای جوان را در دو بخش صبحگاهی و شامگاهی در اختیار دارید . خبرنامه ای که اهمیت آن نه در حجم بلکه محتوا است . اعضای خوب انجمن به یاد داشته باشند اگر تا دهم هر ماه خبر نامه عضویت خود را از طریق پست دریافت نکردید حتماً با دفتر انجمن نجوم آماتوری ایران تماس بگیرید و هر گونه تغییر آدرس خود را نیزحتماً به ما اعلام فرمایید . همواره پذیرای گزارشات رصدی، فعالیتهای نجومی و عکسهای نجومی شما هستیم. به سراغ وضعیت آسمان ماه پایانی سال9می رویم :
دوشنبه اول اسفند: اولین رویداد این ماه وضعیت مقارنه (Conjunction) سیاره دور دست نپتون است . در مقارنه زمین بین خورشید و یک سیاره قرار می گیرد ساعت 19 : 5 بامداد این روز لحظه مقارنه است .
چهار شنبه 3 اسفند: ساعت 38 : 01 سیاره نپتون 3/ 5 درجه جنوب ماه قرار دارد اما وضعیت ماه نو عاملی برای غیر قابل مشاهده بودن چنین رویدادی است .
پنج شنبه 4 اسفند : ساعت 34 : 7 صبح سیاره تیز پای 2 / 5 درجه جنوب ماه است اما در این روزهای اول اسفند هلال شامگاهی بوده و دراین ساعت واقعه مذکور غیر قابل مشاهده است.
جمعه 5 اسفند: در ساعت5:41، اورانوس 5/5 درجه جنوب ماه است. بعد از غروب خورشید جرم ستاره مانند سبز آبی درون دو چشمی های نجومی که در سمت چپ و پایین تراز هلال است اورانوس می باشد . یاد آور می شویم 5 اسفند سالروز بزرگداشت حکیم طوسی و روز مهندسی در کشورمان است. جالب است باز هم یاد آورتان شویم که امروز سالروز تولدیکی از مردان بزرگ تاریخ علم معاصر این سرزمین یعنی استاد فقید پرفسور سید محمود حسابی است که در اوایل دهه 9میلادی از سوی مجامع جهانی به عنوان مرد علم جهان معرفی شدند و اکنون در شهرستان تفرش(استان مرکزی) مدفون هستند. ایشان پدر فیزیک نوین ایران و علم مهندسی محسوب می شوند.
چهار شنبه 1اسفند: خوشه زیبای پروین ساعت 12 : 5 صبح 4 درجه با ماه جدایی دارد و نیمه شب قبل این همنشینی را در صورت فلکی گاو(ثور)مشاهده می کنید و سوژه ای برای عکاسان نجومی است هرچند که فاز ماه 4% است. همین جا یاد آور شویم که سال 2012 میلادی ، سال کبیسه است. در سالهای کبیسه میلادی ماه دوم آن سال(فوریه) 29 روزه می باشد. این روز بیست ونهمین روز فوریه است.
پنج شنبه 11 اسفند: خوشه قلائص در ثور ساعت 02:03 بامداد حدود 5 درجه با ماه جدایی دارد که البته قبل از نیمه شب امشب هنگام غروب ماه، کمترین جدایی این اجرام را شاهد خواهید بود. لازم به ذکر است ستاره مشهور دبران(چشم گاو) نیز کمتر از 5 درجه در این شب با ماه فاصله دارد.
شنبه 13 اسفند: سیاره سرخ بهرام ساعت 23:32 به وضعیت مقابله می رسد. مقابله های زمستانی سیاره سرخ با توجه به وضعیت مداری زمین و آن سیاره بگونه ای است که این اجرام در هنگام مقابله، فاصله زیادی به نسبت مقابله های تابستانی (شهریورماه) دارند. سیاره بهرام هر 5/2 سال یکبار به مقابله می رسد که پرتاب دست ساخته های بشری معمولاً در این زمانها انجام می شود. هر 15 تا 17 سال نیز مریخ به مقابله مطلوب که کمترین فاصله با زمین است می رسد که آخرین بار 6 شهریور 1382 شاهد این رویداد جذاب بودیم. در هنگام مقابله، زمین بین خورشید وسیارات بیرونی منظومه خورشیدی قرار می گیرد و بهترین شرایط رصدی برای زمینی ها در این زمان فراهم است. مریخ این شبها در صورت فلکی شیر جا خوش کرده است.
چهار شنبه 17 اسفند: ماه با ستاره دل شیر(قلب الاسد) و سیاره سرخ بهرام یک مثلث در این شب می سازند که شاید بتوان گفت مثلث قائم الزاویه ای است که ماه در راس عمود آن قرار دارد. ستاره دل شیر بالا و سمت چپ ماه و سیاره سرخ مریخ در سمت چپ مهتاب قرار دارد.
شنبه 2اسفند: ساعت 22:38 این شب منظره زیبایی را شاهد خواهید بود. ماه 2 درجه جنوب ستاره سماک اعزل( آلفا سنبله) در صورت فلکی خوشه قرار داردو سیاره حلقه بر گردن کیوان با فاصله بیشتر در همین صورت فلکی و سمت چپ ماه به رنگ زرد قابل شناسایی است.
سه شنبه 23 اسفند: در افق غربی شاهد دو جرم ستاره مانند پر نور هستید که جرم پر نورتر(سمت راست) سیاره آناهید و جرم سمت چپ آن، غول منظومه خورشیدی یعنی برجیس است که بیش از3 درجه با یکدیگرجدایی دارند. شاید این منظره دلربا آخرین جلوه زیبای نجومی سال جاری باشد.
سه شنبه اول فروردین 91: ساعت 8:44 اعتدال بهاری و نوروز است. فاصله زمین از خورشید در این زمان 148993759 کیلومتر می باشدو قطر زاویه ای خورشید32 دقیقه و7 ثانیه خواهد بود. تبریک ما را پیشاپیش پذیرا باشید.

ادامه در خبرنامه ویژه اعضا...*ماه در این ماه:چهارشنبه سوم اسفند: ماه نو ساعت 02:05 بامداد
پنج شنبه 25 اسفند: تربیع آخر ساعت 04:58 بامداد

ادامه در خبرنامه ویژه اعضا...


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون