»
»
»
آسمان بهمن ماه 1390

آسمان بهمن ماه 1390
سه شنبه 4 بهمن 1390 - 02:30 | شاخه : | 2948 بازدید | 0 دیدگاه

مسعود عتیقی-
امیدواریم شبهای طولانی وهرچند سرد زمستان را برای مطالعه گسترده آسمان و وقایع آن از دست نداده باشید و در فرصت پیش رو نسبت به شناخت آسمان زیبای این فصل اقدام نمایید .

-چهار شنبه 12 بهمن : در این شب همنشینی زیبایی از  عِقد ثریا و یا  خوشه مشهور پروین با ماه خواهید بود جدایی زاویه ای 2/3 درجه و این خوشه زیبای باز ستاره ای در شمال ماه در این زمان مشاهده می گردد . خوشه پروین که در فهرست اجرام غیر ستاره ای مسیه در ردیف 45 M فهرست گردیده است دارای قدر مجموع 2/1 می باشد بنابراین به سادگی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. ابعاد این خوشه 3سال نوری و بین 30تا 50در آن قرار دارد هر چند که با چشم غیر مسلح نمی توانید بیش از 6 تا 7 ستاره را مشاهده کنید.این خوشه در فاصله 40سال نوری از زمین است و ستارگان آن در یک سحابی بازتابی(Reflection Nebula) جا خوش کرده اند . سحابی باز تابی گاز مجتمع میان ستاره ای است که از تابش ستارگان درون آن به این ابرو انعکاس آن قابل مشاهده می شود .این خوشه نسبتا" جوان و 5میلیون سال سن دارد! ودارای ستارگان درخشان پر جرمی هست هفت خواهران نیز به این خوشه اطلاق می شود همنشینی ماه با فاز 65% با این خوشه سوژه ای برای رصد است .
-چهار شنبه 19 بهمن : دل شیر یا قلب الاسد که این ستاره نیز مورد توجه منجمان باستان بوده است 2/6 درجه شمال ماه در این شب قرار می گیرد . ساعت 23:38 زمان این همنشینی است . هر چند ماه کمتر از نیم میلیون کیلومتر ( بطور میانگین 38هزار کیلومتر ) با زمین فاصله دارد وستاره دل شیر 77 سال نوری ( هر سال نوری 3/9 تریلیون کیلومتر است ) اما از دید ناظر زمینی چنین همنشینی هایی حادث می شود و در حقیقت جدایی زاویه ای دو جرم در کره آسمان از دید ناظر است . دل شیر در رده طیفیB به رنگ سفید آبی ( با دمای سطحی 2500– 1100کلوین ) و دارای قدر ظاهری 4/1 است .
-جمعه 21 بهمن : هر چند سیاره سبز آبی اورانوس 3 /درجه جنوب ملکه آسمان شامگاهی ناهید در ساعت 48 : 8 صبح این تاریخ قرار دارد اما می توان متوقع بود در شامگاه این روز نیز شاهد کمترین جدایی این دو سیاره باشید .بدیهی است قدر ظاهری ناهید 02/4 - ( بسیار درخشان در افق غرب ) و قدر اورانوس 9/5 ( در مرز بینایی) بوده و شاید استفاده از یکدو چشمی کوچک نجومی برای مشاهده این همنشینی بسیار مناسب باشد . این اجرام در برج فلکی ماهی ( حوت ) به ملاقات هم می روند .فاز ماه در این شب 93 % ( بعد از بدر ) و کشیدگی سیاره ناهید ( نسبت به خورشید) 41 درجه است . 27 قمر بدور اورانوس در گردشند میانگین فاصله این اجرام حدود 8/2 میلیارد کیلومتر با زمین برای اورانوس در حالیکه این مقدار برای ناهید حدود 108 میلیون کیلومتر است .
-جمعه 28 بهمن ماه : ساعت 29 : 20 پلوتو سیارکی دور دست از کمر بند کوئیپر 8 /2 درجه شمال ماه است اما از آنجا که دارای قدر 17 / 14 است یک تلسکوپ 12 اینچ ویا بالاتر برای رصد نیاز دارد . مجددا" یادآور می شویم ماه به صورت هلال صبحگاهی در بامداد شنبه 29 بهمن نزدیک به پلوتو طلوع خواهد نمود .

تا آسمان ماه دیگر شما را به ایزد منان می سپاریم و امیدواریم اطلاعات این خبر نامه نیز برای شما علاقمندان به آسمان مفید واقع شود و همچنین عاملی برای گسترش بیشتر مطالعات و تحقیق شما دوستان آسمانی گردد .به خاطر می آوریم که گذاشتن بنیان آسمان ماه در مجله دانشمند از سوی این مرکز عاملی برای استمرار اخبار گسترده تر نجومی در آن مجله و سایر مجلات نجومی و غیره گردید . مسلما" با دنبال کردن این اخبار، دانش عمومی و بویژه  توان تجربی شما بطور محسوس ارتقا خواهد یافت ضمن آنکه دوره های آموزش نجوم در انجمن نجوم آماتوری ایران نیز بصورت تئوری و رصدی در افزایش توان علاقمندان موثر بوده و خواهد بود .ادامه در خبرنامه اعضا....*ماه در این ماه-تربیع اول ماه : ساعت 4: 7 صبح سه شنبه یازده بهمن ماه
-ماه کامل : ساعت 24 : 1 بامداد چهار شنبه 19 بهمن ماه
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون