شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
افقهای نو نزدیک برای دستیابی به پلوتو

جمعه 9 دی 1390 - 02:30 | شاخه : | 2693 بازدید | 0 دیدگاه

رضا میرزا رضایی-
دوم دسامبر 2011 ماموریت افق های نو ناسا برای بازدیدش از سیارک پلوتو (که زمانی در ردیف سیارات خانواده خورشید قرار داشت) به نشانه هایی از رسیدن این فضاپیما برای دستیابی به پلوتو رسیده است.
فضاپیمای افق های نو در سفر طولانی 2143 روزه ی خود با سرعتی در حدود چندین میلیون کیلومتر در هر روز قادر خواهد بود که رکورد فاصله نسبت به پلوتو را که 1.58 میلیارد کیلومتر و توسط فضاپیمای Voyager 1 ناسا در سال 1986 ثبت شده، بشکند.

Alan Stern مدیر تحقیقات افق های نو در موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در اینباره می گوید: اگر چه هنوز 1.5 میلیارد کیلومتر از پلوتو فاصله داریم اما در حقیقت ما در محدوده ای هستیم که تاکنون هیچ فضاپیمایی نتوانسته وارد آن شود و همچنان هر روز بیشتر از یک میلیون کیلومتر به پلوتو نزدیک می شویم که این خود در دستیابی به این سیاره رکورد خوبی محسوب می شود.
هم اکنون این فضاپیما سالم و در مسیر خود به سمت دستیابی به پلوتو از Voyager نزدیکتر است.این رکوردزنی هر روز ادامه می یابد تا جایی که به نزدیک ترین فاصله ی خود یعنی 1250کیلومتری از پلوتو که در 14 جولای 2015 اتفاق خواهد افتاد برسد.
مدیر پروژه ی افق های نو در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه Johns Hopkins ، Glen Fountain در مورد این پروژه می گوید: ما سفر طولانی را در امتداد منظومه شمسی پیش گرفته ایم. هنگام پرتاب این فضاپیما در 19 ژانویه 2006 اینطور به نظر می آمد که این سفر 1ساله بسیار طولانی خواهد بود. اما این سالها بسیار سریع گذشت و هم اکنون ما 6 سال است که در فضا بوده ایم و سه سال دیگر رویارویی ما با دورافتاده ی منظومه شمسی یعنی پلوتو آغاز خواهد شد.
از مکان کنونی افق های نو نسبت به پلوتو که تقریبا به اندازه فاصله زمین تا سیاره زحل است، این سیاره همچنان مانند یک نور محو به نظر می رسد، اما همانگونه که این فضاپیما به سمت پلوتو پیش می رود، در اواسط سال 2015 این سیارک و اقمارش آنقدر نزدیک خواهند بود که دوربین های فضاپیما بتوانند پدیده های سطحی به اندازه یک زمین فوتبال را روی آنها تشخیص دهد!

Stern همچنین معتقد است که شاید دهه ها طول بکشد تا فضاپیمای دیگری که شاید یک قمر مصنوعی و یا یک فضاپیما برای فرود بر روی سطح پلوتو باشد، بتواند این رکورد را بشکند.
افق های نو هم اکنون در حالت غیر فعال به سر می برد که تمام سیستم های آن به غیر از سیستم های حیاتی متوقف شده اند و با سرعتی بیش از 5550کیلومتر در ساعت از خورشید دور می شود. اپراتور ها در آزمایشگاه فیزیک کاربردی در ماه ژانویه شروع به راه اندازی مجدد فضاپیما جهت انجام برخی تست ها و پایداری خواهند کرد.

منبع: http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2011/03dec_newhorizons/ برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد افق های نو و مسیر حرکت آن می توانید به سایتهای زیر مراجعه کنید: