*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
آسمان آذرماه 1390

آسمان آذرماه 1390
پنجشنبه 3 آذر 1390 - 02:30 | شاخه : | 2873 بازدید | 0 دیدگاه

سرویس نشریات انجمن نجوم آماتوری ایراننه با سرعت نور اما به سرعت باد پاییز 9به آخر رسید. شبهای طولانی ماه آخر پاییز و فصل زمستان پیش روی شماست با آماده کردن فلاسک نوشیدنی گرم و چند بیسکوئیت و تن پوش مناسب فصل و شاید هم یک کیسه خواب شما آماده اید تا از این فرصت مغتنم استفاده نمایید و به مطالعه آسمان پرداخته و رویدادهای این خبرنامه را بخوبی دنبال کنید.
جمعه چهارآذر: دراین روز یک خورشیدگرفتگی جزیی روی می دهد که درکشورمان قابل مشاهده نیست و در جنوبگان فرصت رصد آخرین کسوف 2011 است.
در این تاریخ سیاره دوردست نپتون نسبت به خورشید، به زاویه 9درجه خواهد رسید.
جالب است که ابرغول سرخ دل کژدم (قلب العقرب) نیز در کنار ماه نو خواهد بود اما بدیهی است که ماه با وجود خورشید در این صورت، قابل مشاهده نبوده و این پدیده قابل رصد نیست. (قمر در عقرب)
شنبه 5آذر: با توجه به اطلاعات بخش رویت هلال همین خبرنامه به جستجوی هلال غمناک محرم 1432 که خبر از آغاز سال قمری جدید می دهد، بپردازید.
پنج شنبه 17آذر: سیاره سرخ بهرام در ساعت 11:39 این تاریخ به کشیدگی 9درجه از خورشید می رسد.
شنبه 19 آذر: ستاره چشم گاو(الدبران) در این صبح 4/5 درجه جنوب ماه قرار دارد.
در شامگاه این روز ماه گرفتگی کاملی رخ خواهد داد که خوشبختانه اکثر مراحل آن از سراسر کشورمان بویژه شهرهای شرقی قابل مشاهده است. برای رصد خسوف نیاز به ابزار نجومی و یا فیلتر خاص ندارد و عکسبرداری از این واقعه را حتی با دوربینهای موبایل و دیجیتال خانگی به شما توصیه می کنیم. قطعاً بزودی مقاله ای در این زمینه از طریق پایگاه اینترنتی انجمن نجوم آماتوری ایران به  علاقمندان ارایه خواهد شد وبرنامه ویژه ای را برایتان تدارک ددیه ایم که می توانید با انجمن در این زمینه تماس بگیرید. تلفن: 66922627-021
چهارشنبه 23 آذر: بارش شهابی زیبای جوزایی در این شب  به اوج می رسد. البته نور ماه با فاز 87% ! مزاحم رصد شهابهای این بارش حتی بدور از شهرها و آلودگی نوری آنهاست. بارش جوزایی ذرات بجا مانده از فیتون 320است که در سال 2003 از سوی سازمان فضایی ناسا به عنوان منشا این بارش معرفی گردید. فیتون یک سیارک است! 12شهاب در ساعت برای این بارش شهابی پاییزی پیشبینی شده است که بسیاری ازآنها درزیر نورشدیدماه قابل مشاهده نخواهند بود.
جمعه25 آذر: ستاره مشهور دل شیر(قلب الاسد) که بسیار مورد توجه ایرانیان باستان بوده است و این صورت فلکی آرم و نشانه انجمن نجوم آماتوری ایران است، در ساعات صبحگاهی این تاریخ کمتر از 8 درجه شمال کوژماه کاهنده قرار دارد.
صبح پنج شنبه اول دیماه، زمستان آغاز خواهد شد و خورشید در انقلاب زمستانی قرار خواهد گرفت. پیشاپیش یلدا را به شما شادباش گفته و امیدواریم همیشه سرحال و موفق، برای سربلندی کشور عزیزمان تلاش نمایید.
متن کامل در خبرنامه ارسالی ویژه اعضا...*ماه در این ماه:شنبه19 آذر: ماه کامل ساعت 18:06
یکشنبه 27 آذر: تربیع آخر ساعت 4:20
ادامه در خبرنامه ویژه اعضا...


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون