***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
دنباله دار گاراد از دیروز تا فردا

دنباله دار گاراد از دیروز تا فردا
شنبه 9 مهر 1390 - 01:30 | شاخه : | 3302 بازدید | 0 دیدگاه

سمانه شاپوری - سرویس علمی انجمن نجوم آماتوری ایراندنباله دار النین در ماه های اخیر مورد توجه روزنامه ها ومجلات قرار گرفته ولی اکنون به نظر می رسد که به فراموشی سپرده شده است. این در حالی بود که مردم علاقه مند به دنباله دار ها به دنبال دنباله داری می گشتند که زیاد مورد تبلیغ واقع نشده بود ولی به نظر جالب می رسید در حالی که ماه ها عملکرد چشم گیری برای آمدن از خود نشان نداده بود.این دنباله دار گاراد نام دارد که در اواخر تابستان  اخیر منظر خوبی در تلسکوپ ها در اندازه های مختلف پیدا کرده است و به زیبایی در آسمان بعد از ظهر با قدر 7 می درخشد. این دنباله دار دارای سری روشن، هسته ای ستاره مانند و دنباله ای ریشه ریشه، می باشد که به خوبی قابل شناسایی است.
پیش بینی شده که این دنباله دار از مهر تا اسفند سال جاری ، در حدود قدر 6 بدرخشد .
دنباله دار گاراد در بعد از ظهر جمعه، 11 شهریور90 از صورت فلکی جالباسی عبور کرده سپس از گوشه شمال غربی صورت فلکی پیکان می گذرد و به زودی وارد هرکول شده و تا بهمن ماه در این صورت فلکی باقی می ماند. در واقع این دنباله دار در غرب بعد از شبهای اولیه پاییزی در اوج درخشش خود قرار داشته و در آذر با درخشش کمتر ولی با منظری خوب قابل رویت است و می توان آن رادر حوالی افق شمال غربی در پایان گرگ ومیش هوا هنگام نزدیکی های کریسمس مشاهده کرد، در همین زمان این دنباله دار در شرق قبل از اولین اشعه های خورشید در سحر دیده می شود. بهترین بهترین زمان رویت این شئ نجومی از بعدازظهر تا صبح جمعه 25 آذر می باشد.
همین طور که این دنبالهدار در سحر دی و بهمن امسال بالا می رود از سر هرکول عبور خواهد کرد و در صبح جمعه 14 بهمن امسال با خوشه کروی M92 به جدایی زاویه ای کمتر از نیم درجه می رسد سپس به سمت شمال حرکت کرده و از صورت فلکی اژدها رد می شود.
این دنباله دار باید در پاییز همچنان درخشان باشد و به آسمان بعدازظهر برگردد.
سوالی که پیش می آید این است که چرا این دنباله دار به این کندی تغییر می کند؟ دنباله دار گاراد به شکل غیر معمولی بزرگ و پهناور به قدر 6 می باشد. گاراد هیچ گاه ازمیانگین فاصله مریخ تا خورشید ،به خورشید نزدیک تر نمی شود. در نقطه حضیض در 23 دسامبر سال قبل،1.55 واحد نجومی از خورشید فاصله داشت.
این دنباله داربه نزدیکی زمین نخواهد آمد هم اکنون 2 واحد نجومی از ما فاصله دارد و وقتی در نزدیک ترین حالت از زمین در پنجم مارس قرار می گیرد هنوزAU1.27  از ما فاصله خواهد داشت.
شاید اگر دنباله دار گاراد از نزدیکی خورشید می گذشت یا این که زمین در سمت درستی از مدار دنباله دار در این زمان واقع می شد, گاراد مثل یک دنباله دار بزرگ وشگفت انگیز مورد توجه قرار می گرفت.
اخترشناسی با نام گردن گاراد در 13 آگوست 2009 این دنباله دار را با قدر 17 در رصد خانه استرالیاکشف کرده است.

منبع: خبرنامه ارسالی از نشریه معتبر نجومی جهانی
Sky &Telescope


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون