***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
آسمان مهرماه 1390

آسمان مهرماه 1390
يكشنبه 3 مهر 1390 - 01:30 | شاخه : | 2594 بازدید | 0 دیدگاه

مسعود عتیقی-
پاییز هر چند فصل خزان طبیعت است اما بهار علم و تربیت نیز هست و در اینجا تبریکات صمیمانه انجمن نجوم آماتوری ایران را به پیشگاه جویندگان دانش و معرفت تقدیم می نماییم.
در ایران باستان مبنای آغاز سال تا قبل از زمان هخامنشیان، اول مهر و آغاز پاییز بوده است. محققان گاهشماری بر این اعتقادند که چون شغل اکثر مردم در آن زمان کشاورزی بوده است و مشاغل دیگر نیز وابسته به آن محسوب می شده اند، با پایان فصل تابستان به عنوان زمان برداشت محصولات و عرضه آن به بازار، کسب درآمد اتفاق می افتاده و با شروع پاییز دوره کشت جدید و هزینه نمودن درآمدهای حاصله بحساب می آمده است، هر چند که دقتهای محاسبات در رسیدن خورشید به نقطه اعتدال پاییزی و لحضه آغاز سال جدید با توجه به سوابق درخشان علمی در این دیار بالا بوده است و جشنهای زیادی نیز بدین مناسبت و حتی در طول سال برگزار شده اما از زمان هخامنشیان نو شدن طبیعت و آغاز بهار نوروز را رقم زده است که می توان گفت این سنت دیرینه تا کنون از سوی ایرانیان هوشیار و دانا تا حد زیادی بخوبی حفظ گردیده است. با این مقدمه به سراغ آسمان مهر 9می رویم:

جمعه اول مهر: ساعت 12:34 این روز مرکز قرص خورشید به نقطه اعتدال پاییزی (یکی از دو محل تلاقی استوای آسمان با دایرة  البروج) می رسد و پاییز در این زمان آغاز خواهد شد. در این روز فاصله خورشید از زمین 1501317کیلومتر و قطر زاویه ای مهر تابان"52 َ31 خواهد بود.

دوشنبه 4 مهر: سیاره سبز آبی اورانوس در ساعت 3:3بامداد این تاریخ به مقابله می رسد در این شرایط زمین بین خورشید و سیاره مزبور است و بهترین فرصت برای رصد یک جرم در مقابله فراهم میآید.

چهارشنبه 6 مهر: سیاره تیز پای تیر ساعت 5:38 به وقت ایران به مقارنه خارجی خواهد رسید . دورترین فاصله سیاره از زمین در این زمان رخ می دهد و خورشید بین زمین و سیاره است.
یکشنبه 1مهر: این شب قمر در عقرب استً! و ستاره ابر غول سرخ دل کژدم(Antares) حدود 4 درجه جنوب ماه قرار دارد. روشنایی ماه در این زمان 26درصد و قدر ستاره قلب العقرب 29/1 است.

شنبه23 مهر: ساعت1:51 این تاریخ سیاره حلقه بر گردن کیوان به وضعیت مقارنه می رسد در این حالت خورشید بین زمین و این سیاره بوده و اصطلاحاً زحل در احتراق است. در این شب خوشه ی زیبای پروین کمتر از 4درجه با ماه در فاز 89درصد جدایی دارد.

جمعه 29 مهر: در بامداد این تاریخ متوقع بارش شهابی جباری هستیم که عامل ایجاد آن دنباره دار مشهور هالی می باشد شدت نور ماه 37درصد و در نیمه شب ماه طلوع خواهد نمود و حدود 23 شهاب در ساعت برای این بارش انتظار می رود(ZHR) که با توجه به اینکه دنباله دارهالی در سال1365 خورشیدی به حضیض خورشیدی رسید هر سال تعداد شهابها کم و کم تر می شود.
… ادامه در خبرنامه ویژه اعضا
یادتان باشد دنباله دار گاراد در آسمان شما را برای رصد فرا می خواند. بزودی اطلاعات جامعی در مورد این جرم دوست داشتنی و نقشه مسیر آن از طریق همین پایگاه اینترنتی به شما ارایه خواهیم نمود.

*ماه در این ماه:
سه شنبه 5 مهر : ساعت 14:39 ماه نو

چهارشنبه 2مهر: ماه بدر ساعت 5:36 صبح
… ادامه در خبرنامه ویژه اعضا
عکس مربوط به این خبر از سوی آقای بهرام مهدوی پور عضو فعال انجمن ارسال گردیده است.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون