***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
فعالیتهای جدید اکتشافی سازمان فضایی ناسا

فعالیتهای جدید اکتشافی سازمان فضایی ناسا
چهارشنبه 23 شهریور 1390 - 02:30 | شاخه : | 8414 بازدید | 0 دیدگاه
فعالیتهای جدید اکتشافی سازمان فضایی ناسا
سازمان فضایی امریکا  فضاپیمای دوقلویی به مدار اعزام نمود تا میدان جاذبه ماه را مورد مطالعه قرار دهد، اما این اولین و آخرین ایستگاه مطالعاتی برای این آژانس فضایی نخواهد بود.
این دو فضاپیما از مرکز فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به سمت ماه پرتاب شدند تا ماموریت 5/3 ماهه خود را به سمت مدار ماه به انجام رسانند. علیرغم آنکه فاصله مستقیم ماه با زمین حدود 40هزار کیلومتر است ومی توان این فاصله را با سرعت فضاپیماهای امروزی طی سه روز در نوردید اما این فضا پیماها بیش از سه ماه در راه و حدود 4 میلیون کیلومتر!! راه طی خواهند نمود تا با کمترین انرژی به ماه برسند و پس ازآن ماموریت 82 روزه اکتشافی آنها رقم می خورد.




این پرتاب پس از یکماه از اعزام رصدخانه ناسا برای بررسی جو و ترکیبات سیاره غول پیکر برجیس، انجام گرفته است. ایستگاه جونو همچنین قرار است بهترین تصاویر منظومه خورشیدی را از برجیس تهیه نماید.
جیم آدامز مدیر بخش مطالعات سیاره ای سازمان فضایی ناسا در واشنگتن دی سی می گوید: امروز ما دومین فضاپیمای مطالعات سیاره ای را در "سال منظومه خورشیدی" پرتاب نموده ایم. در کنفرانس خبری بعد از پرتاب اینگونه گزارش شد: اکنون پس از یکماه از پرتاب فضاپیمای جونو به سمت برجیس، ما فضاپیمای دو قلو مطالعات ماه ار اعزام نمودیم.
پروژه 1.1 میلیارد دلاری جونو، با رسیدن فضا پیما در اوایل تابستان 1391 خورشیدی به سیاره بزرگ منظومه به ثمر خواهد رسید.





*سیاره سرخ بهرام هدف بعدی
در اوایل آذر ماه امسال، ناسا آزمایشگاه پیچیده علمی مریخ(MSL) را به سمت سیاره سرخ اعزام خواهد نمود. قطعه مرکزیMSL یک مینی خودرو مسی بنام کوریوسیتی است، که در سطح سیاره بهرام به جستجوی مناطق مرطوب که قبلاً می توانسته آب در آنجا وجود داشته باشد، می پردازد.
خودرو 2.5 میلیارد دلاری کوریوسیتی در دهانه گاله که 154 کیلومتر قطر دارد فرود خواهد آمد که برجستگی مرکزی آن از کوه رینر در نزدیکی سیاتل امریکا بلند تر است. ضمن آنکه ایالت رُد آیلند و کانکتیکات درون آن جا می گیرند.
انتظار می رود که آزمایشگاه علمی مریخ در امرداد سال 1391(سال آینده) در سطح بهرام فرود آید، امید آن می رود که کوریوسیتی دهانه گاله را تجزیه و تحلیل نماید، جایی که ممکن است زندگی اولیه در مریخ در آنجا پشتیبانی می شده است.
اما نیاز است که کوریوسیتی ابتدا به فضا پرتاب شود، قبل از آنکه ایستگاه مریخی در آن ایجاد گردد، بنا بر این چشمان ناسا بسوی فضاپیماهای گریل ماه است.





*در کنار ماه
ماموریت جدید ناسا در ماه، ادامه گامهای قبلی روبوتیک واعزام انسان به ماه است. اما انتظار می رود فضا پیمای گریل، دانش ما را نسبت به این قمر طبیعی زمین بسیار افزایش دهد.
ماریا زوبر می گوید: 6 مایل دورتر از این نقطه ای که ما امروز صبح گریل را پرتاب کردیم، آپولو 11 از آنجا پرتاب شد. گریل(جام) یک مکتشف در MIT است. او می افزاید" گریل اکنون ادامه دهنده داستان اکتشاف ماه است"
ایستگاه 496 میلیون دلاری گریل نقشه دقیق و سنجش شده ای از میدان گرانشی ماه تهیه خواهد نمود. این فضا پیما به کنار ماه رفته و ترکیبات آنرا نیز آزمایش خواهد کرد. این اقدام بررسی از پوسته تا مرکز ماه را شامل می شود و قطعات با یکدیگر تاریخ تکاملی ماه را بیان خواهند نمود.
مشاهدات فضاپیمای گریل به محققان کمک خواهد کرد تا متوجه شوند که دیگر سیارات سنگی بزرگ در بخش داخلی منظومه خورشیدی چگونه شکل گرفته اند.
فضا پیماهای گریل A و گریلB با انرژی کم به مدار ماه خواهند رسید. امید می رود این فضا پیما که توسط شرکت لاکهید ساخته شده اند و با موشک دلتا2 پرتاب گردیده اند، در روزهای سال نو مسیحی(اواسط دیماه 90) به مکان مورد نظر در ماه برسند.گریلA شنبه 1دیماه و گریلB یکشنبه 11 دیماه امسال به مدار ماه می رسند. ارتفاع مداری آنها از سطح ماه حدود 55 کیلومتر! است.
ایستگاه علمی با ماموریت تقریباً سه ماهه اوایل اسفند ماه امسال پس از جمع آوری اطلاعات توسط گریل آ و گریل بی کار خود را آغاز می کند.
در همین زمان دانش آموزان کلیه گروههای سنی از سراسر ایالات متحده دعوت شده اند تا نامهای خلاقانه تری برای این جستجو گرها انتخاب نمایند. ناسا نیز بزودی اطلاعات اضافه ای را در مورد محتوای نام در اختیاز قرار خواهد داد. زوبر اینگونه شرح داد که دانش آموزان دعوت خواهند شد تا نامهای انتخابی خود را توضیح دهند. این اقدام از 22 مهر تا 2آبان امسال انجام خواهد شد. نامهای برتر قبل از رسیدن گریل به مدار ماه برگزیده خواهند شد.
امروز(شنبه 19 شهریور90) پرتاب پس از یک هوای با وجود باد و مشکلات تکنیکی انجام و گریل ها در دو روز پرتاب شدند. ساعت 17:38 به وقت ایران از پایگاه کیپ کاناورال پرتاب انجام شد، اما بادهای ارتفاع بالا آژانس فضایی را بر آن داشت تا جلسه اضطراری را صبح امروز برگزار نماید.
زوبر می گوید: این بنظر یک رویا می رسید و من در ابتدای این روز اینگونه فکر می کردم. زمانی که فرمان رفتن را صادر نمودیم... من بطور غیر منتظره ای در طول پرتاب آرام بودم.

با کلیک بر روی پایگاه اینترنتی ویژه این پروبهای تحقیقاتی در سازمان ناسا می توانید از اخبار مرتبط با آنها استفاده نمایید.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون