*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
باز هم خبر اشتباهی مبنی برحضور دو ماه درآسمان شهریور

باز هم خبر اشتباهی مبنی برحضور دو ماه درآسمان شهریور
پنجشنبه 3 شهریور 1390 - 02:30 | شاخه : | 3209 بازدید | 0 دیدگاه
باز هم خبر اشتباهی مبنی برحضور دو ماه درآسمان شهریور

چند سالی است در نزدیکی شهریور ماه، نامه های الکترونیکی (ایمیل ها) مبنی بر مشاهده دو ماه در آسمان بین علاقه مندان به علم نجوم و مردم منتشر می شود.  بعضاً مشاهده می شود ایمیلهای اولیه از کشورهای خارجی و به زبان انگلیسی بوده که برخی علاقه مندان آن را ترجمه می کنند.
شاید بهره های مالی از برگزاری تورهایی با این عنوان و یا نمایش حضور در اخبار نجومی کشور! سبب بیان چنین مواردی است که عموماً یک مرکز رسمی نجومی و یا آماتور آگاه هیچگاه چنین اخبار بوضوح غلطی را تایید نمی کند البته متاسفانه گاهی اوقات در مورد برخی اخبار نجومی همچون بارشهای شهابی شاهد غیر ایرانی جلوه دادن نام بارش و یا اعلام آمار غیر واقعی و نظایر آن از سوی برخی افراد به ظاهر نجومی هستیم! انجمن نجوم آماتوری ایران به عنوان مرکزی رسمی در زمینه ترویج دانش اختر شناسی و مزین به نام پر افتخار ایران همیشه در چنین مواردی به روشنگری اذهان عمومی از طریق این پایگاه اینترنتی، نشریات داخلی خود، روزنامه های معتبر، خبرگزاریها و حتی رسانه ملی نموده است.(برنامه صبح با خبر شبکه بین المللی خبر، صبح شنبه 5 شهریور9بعد از خبرساعت 8 صبح در زمینه اطلاع رسانی صحیح و علمی در زمینه وقایع نجومی برنامه ویژه ای با حضور مدیریت انجمن نجوم آماتوری ایران خواهد داشت)
اما در مورد خبر مریخ در شهریور هر سال اینگونه باید توضیح داد که ماه همسایه زمین و به طور میانگین 38هزار کیلومتر با زمین فاصله دارد و هیچ جرم آسمانی دیگری به ابعاد ماه یا دیگر ابعاد در چنین فاصله ای از زمین قرار نگرفته است که برای ساکنین زمین به صورت کروی یا دایره ای شکل دیده شود.
 
 سیاره سرخ "بهرام " یا همان مریخ معروف که با نام مارس ویا همان خدای جنگ از آن یاد شده و در ادبیات فارسی نیز از این جرم به عنوان مریخ خون ریز یاد می شود، هر 26 ماه سیاره بهرام ، یک بار در همسایگی زمین قرار می گیرد و به نوعی به کمترین فاصله از زمین می رسد که به این وضعیت "مقابله " ویا Opposition می گویند.  با توجه به نحوه قرارگیری مدار مریخ نسبت به مدار زمین،این دو مدار در بخشی از مسیر به هم بسیار نزدیک می شوند که به مقابله هایی که در این بخش رخ می دهد مقابله مطلوب می گویند.  مقابله های مطلوب هر 95/14 سال یکبار رخ می دهد و آخرین مقابله مطلوب سیاره سرخ 6 شهریور ماه 1383 رخ داد.
امسال نیز نمی توان اینگونه اعلام کرد که دو ماه در آسمان دیده می شود و علت را نزدیکی سیاره سرخ با زمین بیان نمود.  زیرا سیاره سرخ حتی درکمترین فاصله خود، بیش از 56 میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد و با توجه به قطر این سیاره که 676کیلومتر است نمی توان متوقع بود کسی این جرم را حتی ازدرون دوربین های قدرتمند دوچشمی یا تلسکوپ های آماتوری به اندازه ماه رصد کند چه رصد با چشم غیر مسلح که اصلاً چنین چیزی امکان پذیر نخواهد بود. 
 
در مقابله مطلوب هم تنها رنگ سرخ سیاره مریخ به سمت نارنجی و زرد گرایش پیدا می کند و باز در آن شرایط نیز مریخ به صورت یک جرم ستاره مانند پر نور در آسمان دیده می شود که با دوربین دو چشمی قدرتمند یا تلسکوپ های آماتوری به صورت یک دایره بسیارکوچک و غیر قابل مقایسه با ماه دیده می شود.  بنابر این منتظر هیچ واقعه نجومی خاصی در مورد سیاره سرخ امسال نباشید. 9 شهریور امسال سیاره سرخ با زمین حدود 30میلیون کیلومتر!! فاصله خواهد داشت و هم اکنون وضعیت زمستان در نیمکره شمالی این سیاره برقرار است. بهرام خون ریز هم اکنون در صورت فلکی دوپیکر(جوزا) قرار دارد.
شنبه 13 اسفند ماه امسال سیاره مریخ به مقابله با زمین رسیده وکمترین فاصله آن با سیاره خاکی ما کمی بیش از 10میلیون کیلومتر! خواهد بود. نوروز 91 روشنایی این سیاره از قدر1- و بسیار درخشان است. معمولاً مقابله های شهریور کمترین فاصله را در پی خواهد داشت و مقابله های بهمن واسفند بیشترین فاصله در زمان مقابله خواهد بود.
توصیه می شود عموم مردم وبویژه علاقمندان به اخبار نجومی بجای انتشار چنین اخباری که افکار عمومی را مشغول و وقت افراد را تلف می نماید، به مطالعه فردی و حتی بررسیهای علمی دستاوردها و یا تصاویر ارسالی از هابل، مریخ نوردها و بسیاری از پژوهشهایی که در دنیای آماتوری و دانشگاهی متداول است بپردازند.
ضروری است در مورد خبر اشتباه دو ماه در آسمان زمین اطلاع رسانی مناسب انجام، تا  با انتشار گزارش و اخبار درست علمی ضمن وفاداری واقعی به مفهوم علم، به این ایمیلهای نادرست پاسخ مناسب داده شده و رویدادهای آسمانی به صورت صحیح و علمی به مردم منتقل شوند، بویژه آنکه ایران عزیز از گذشته های بسیار دور مهد علم وتمدن و دانایی بوده است.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون