***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
آسمان تیرماه 1390

آسمان تیرماه 1390
شنبه 4 تیر 1390 - 02:30 | شاخه : | 3794 بازدید | 0 دیدگاه


گرفت کامل ماه در واپسین روزهای خرداد 9را پشت سر گذاشته ایم و اگر 7 خرداد را برای تعیین قبله از دست داده اید، از هم اکنون 25 تیر را برای این مطالعه علمی که ریشه در مبانی دینی دارد، به یاد داشته باشید.


تابستان از شبانگاه 31 خرداد ساعت 21:46 رسما آغاز شده و با حدود 15 ساعت طول روز، طولانی ترین روز نیمکره شمالی در این زمان محسوب می شود.

دیرترین گرگ و میش هوا و دیرترین غروب خورشیدروز سه شنبه هفتم تیر ماه خواهد بود.

روز جمعه 1تیرماه خورشید گرفتگی جزیی دیگری از چهار خور گرفت سال 2011 میلادی رخ می دهد که البته در کشورمان قابل رویت نخواهد بود و ساکنان جنوب افریقا فرصتی مناسب برای مشاهده آن دارند.
دوشنبه 13 تیر حضیض خورشیدی زمین رخ خواهد داد و زمین در فاصله صد و پنجاه و یک میلیون و 219 هزار و 76 کیلومتری از خورشید قرار خواهد گرفت. (حضیض به کمترین فاصله دو جرم از یکدیگر می گویند.) روز یکشنبه 5 تیر ماه اورانوس به تربیع غربی خود می رسد در این شرایط از دیدگاه ناظر زمینی، این سیاره با خورشید 9درجه زاویه می سازد. روز سه شنبه هفتم تیرماه سیارک دوردست پلوتو که زمانی جزو سیارات خانواده خورشید محسوب می شد به مقابله می رسد. ساعت 9:29 لحظه مقابله است.

مقابله یا opposition وضعیتی است که زمین بین خورشید و یک جرم آسمانی قرار می گیرد. در بامداد همین روز اگر به آسمان شرق- شمال شرق توجه کنیم هلال ماه در شرایطی ساعت 3:15 طلوع می کند که دقایقی پس از آن در سمت چپ هلال و بسیار نزدیک(نزدیکتر از سه درجه) خوشه زیبایی پروین طلوع خواهد کرد.
این خوشه باز ستاره ای که به صورت ملاقه ای کوچک و یا یک علامت سوال است ، دسته آن شرق را نشان می دهد و تا 6 ستاره را چشمان سالم یک رصدگر باهوش می تواند مشاهده کند.
نور کم ماه عامل مناسبی برای عکاسی از این هم نشینی است که البته در ساعات بعد (شرایط روز در کشور) باز هم به هم نزدیکتر می شوند که متاسفانه قابل رصد نیستند.

خوشه پروین یا عقد ثریا در صورت فلکی گاو در دومین برج از صور منطقه البروج 12 گانه قرار دارد.

بامداد چهارشنبه هشت تیر سیاره سرخ بهرام را کمی بالاتر از هلال زیبای صبحگاهی رجب 1432 مشاهده خواهید کرد و این در شرایطی است که ساعاتی قبل درجه جدایی بهرام و ماه فقط و فقط یک درجه بوده است.عکسبرداری و ثبت همیشگی این واقعه را در دستور کارهای عملی خود قرار دهید. بهرام نیز در صورت فلکی گاو قرار دارد.
پنج شنبه 9 تیر ملکه آسمان صبحگاهی ناهید به هلال زیبای ماه بسیار نزدیک می شود و پایین تر از ماه قرار می گیرد، ساعاتی بعد این دو جرم باز هم به یکدیگر نزدیک می شوند، اما طلوع خورشید و روشنایی روز موجب عدم امکان رصد این رویداد جذاب می شود. زیبایی تصویر برداری از این دو جرم و وداع با هلال رجب 1432 آن هم دراین جشن با شکوه را از دست ندهید.
شنبه 25 تیر ساعت 13:57 فرصت دیگری برای تعیین دقیق قبله به شمار می رود.

چهارشنبه 29 تیر سیاره تیز پای تیر و یا همان عطارد معروف که این روزها فضاپیمای مسنجر به دور آن می چرخد و اطلاعات خوبی را گزارش می کند، به حداکثر کشیدگی شرقی خود می رسد.

این شامگاه را برای مشاهده این سیاره کوچک و دور از دسترس، ازدست ندهید. برخی از افراد در طول عمر خود این سیاره که به صورت یک ستاره کم نور را در افق چشمک می زند ، نمی توانند مشاهده کنند و دلیل این امر نزدیکی بیش از حد آن به خورشید است.

قدر تیر کمتر از 1(نسبتا روشن) و ساعت 9:2این تاریخ بیشترین کشیدگی را دارد که تا شامکاه این روز تقریبا این شرایط را حفظ می کند .

ادامه در خبرنامه ویژه اعضای انجمن... 
*وضعیت ماه در آسمان این ماه
جمعه 1تیر ساعت 13:24 ماه نو
جمعه 17 تیر تربیع اول ماه ساعت 10:59 است
ادامه در خبرنامه ویژه اعضای انجمن... 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون