***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
ماه پنهان- گزارش ویژه اولین رصد ماه گرفتگی بر فراز برج میلاد تهران

ماه پنهان- گزارش ویژه اولین رصد ماه گرفتگی بر فراز برج میلاد تهران
يكشنبه 29 خرداد 1390 - 02:30 | شاخه : | 7316 بازدید | 0 دیدگاه

ماه پنهانبنام آفریدگار زیباییهای خلقتقرار شبانگاهی فرا رسید و عاشقان آسمان بی تابانه ساعتی قبل از آغاز رسمی برنامه در سازه نمادین پایتخت، به کنار برج میلاد میلاد تهران آمدند. آنان مطمئن بودند رصد بر فراز چنین سازه ای می تواند چه هیجانی داشته باشد. گروه کارشناسان ساعت 20:3در محل حاضر و مطابق با هماهنگی های انجام شده از ساعت 20:45 پذیرش افراد انجام گردید. ساعت 21:00را نشان می داد که ول وله در سالن همایش برج با بیانات مجری برنامه به سکوت مبدل شد. ابتدا آقای کامبیز خالقی آماتور فعال کشورمان که چندین کتاب با نام ایشان تا کنون نشر یافته است و از سوی دیگر این فرد دانشگاهی امروز ، از زمان دانش آموزی همراه با انجمن نجوم آماتوری ایران بوده حالا برای مخاطبان ازخسوف وتصویر برداری ازآن سخن می گوید. بعد از سخنان ایشان آقای مهندس شریفی از کارشناسان با سابقه و یار همیشگی انجمن که ثبات او در در فعالیتها و همراهی زبان زد افراد جدید الورود و با سابقه انجمن است، پشت تریبون دعوت شدند و اطلاعاتی در مورد ماه گرفتگی این شب به حاضران تقدیم نموده و با توجه به دعوت شبکه چهارم سیما از مدیریت انجمن در ویژه برنامه خسوف که تحت عنوان ماه و مس به مدت یک ساعت از آن شبکه بصورت زنده پخش می گردید، از عدم حضور مهندس عتیقی در ابتدای برنامه از حاضران مشتاق دیدار ایشان پوزش خواستند. در این زمان میهمانان طبق برنامه برای پذیرانی به فضای ویژه در ورودی برج دعوت شدند و با پذیرایی مفصل، کاملاً شاداب و آماده برای رصد پدیده پیش رو شدند.

ساعت 21:15 را نشان می داد و 59 شرکت کننده در برنامه برای بازدید از توان مهندسی کشورمان به بخشهای مختلف برج دعوت گردیدند. گرفتن عکسهای یادبود و بازدیدی فقط و فقط ویژه منجمان و بدون هیچ فرد دیگر هیجان و حس افتخاری خاص به شرکت کنندگان انتقال داده بود. از سویی نیز برج میلاد برای اولین بار بود که بر فراز خود یک واقعه نجومی را آنهم برای حدود 6رصد گر میزبان بود که در همین جا، جا دارد تشکر ویژه مدیریت و کارشناسان انجمن را از مدیریت محترم برج میلاد و همکاران ایشان بویژه مدیر محترم روابط عمومی و امور بین الملل، عرضه بداریم.

برج در قرق رصدگران بازدید شد و سپس در ساعت 22:45، منجمان آماتور به تراس 292 یعنی ارتفاع 292 متری برج فرا خوانده شدند و با گنبد آسمان برج میلاد وداع تا گنبد آسمان خلقت را به نظاره بنشینند. شهر پر نور ولی آرام گویا بی خبر از رخداد بالای سر خود بود و اولین رصد وقایع خاص نجومی بر فراز برج میلاد و در تاریخ فعالیت آن ثبت و آغاز گردید. خبر نگارانی از ایرنا، ایسنا، برنا، رادیو ایران، شبکه خبر، شبکه ماهواره ای Press TV این واقعه آسمانی را تحت پوشش قرار می دادند که شاید بتوان گفت اصلی ترین بخشهای رسانه ای دیداری، شنیداری داخلی و بین المللی کشورمان و به نوعی نوشتاری نیزمحسوب می شوند. مدیریت انجمن که در هنگام آغاز برنامه بازدید برج در بازگشت از جام جم به برج رسیده بود از سوی شرکت کنندگان استقبال شدند از ساعت 22:53 همزمان با آغازخسوف به همراهی علاقه مندان پرداختند و باتوجه به اینکه چندین ابزار نجومی برای افراددرنظرگرفته شده بود،تلسکوپ های Meade هم وظیفه رصد عموم حاضران را بر عهده داشتند وهم تصویر برداریهای رصد گران ویژه و خبرنگاران را پاسخ می دادند.

مدیر تیم نرم افزاری انجمن آقای محسن شبانی با استفاده از Sky Imager تصویر گرفت ماه را بر روی رایانه همراه به حاضران نشان می دادند برخی نیز با تله های قوی تصویر برداری را ادامه دادند. حاضران با تجربه کمتر نیز از توضیحات چندین کارشناس فعال در برنامه بهره می گرفتند.

 
عکس فوق توسط آقای مهندس احمدی از شهرستان تفرش برای گروه آموزش کاربردی انجمن ارسال گردیده است
مهندس عتیقی مدیر انجمن نیز به خبرنگاران برای اتصال دوربینهایشان به تلسکوپ APO Meade که ویژه عکسبرداری بود کمک کرده و مشخصه های لازم را در اختیارشان می گذاشتند. با کامل شدن گرفت در ساعت 23:52 همانگونه که پیش بینی شده بود به مرور رنگ قرمز ماه تیره و تیره تر شد به نحوی که بعد از نیمه شب و در اوج گرفت کاملاً تیره بود. شور و شوق رصد و دانستن بیشتر مانعی برای احساس خستگی در چهره حاضران و کارشناسان بود که در روزهای گذشته بسیار پر کار بودند. بخشهای مختلف خبری از برنامه طلوع شبکه چهار سیما گرفته تا شبکه خبر، تحریریه خبر رادیوهای جوان، ایران، فرهنگ، روزنامه قدس و خبرگزاری های ایرنا، ایسناو... از روزهای گذشته و بویژه در روز چهارشنبه 25 خرداد 9دائماً با انجمن مرتبط و اطلاعات لازم را دریافت و در اختیار مردم خوبمان در سراسر کشور می گذاشتند.

برنامه ویژه یک ساعته ماه و مس در شبکه چهارم سیما از ساعت 20:3تا 21:3با حضور تنها میهمان ویژه خود یعنی مهندس مسعود عتیقی در پخش آن شبکه، آخرین اطلاعات دقیق و تاریخچه ساروس 13را که امشب برای سی و چهارمین بار تکرار می شد در اختیار بینندگان قرار دادند.ساعت 1:33 بامداد گرفت کامل پایان یافت و ساعت 2 بعد از نیمه شب با پذیرایی بعدی، حاضران در برنامه انرژی دیگری برای انجام فعالیتهای رصدی و عکاسی برای ثبت همیشگی این واقعه تا ساعت 2:32 یعنی پایان گرفت ادامه دادند.

ساعت 2:4لحظاتی از پایان گرفت گذشته بود و شرکت کنندگان با جویا شدن برنامه بعدی انجمن نجوم آماتوری ایران و دوره های آموزشی و رصدی، خداحافظی گرمی از کارشناسان و یکدیگر داشتند و عکسهای یادگاری با یکدیگر می گرفتند. رصدگرانی از استانهای کردستان، آذربایجان غربی، خوزستان، یزذ، مرکزی و .... در برنامه شرکت نموده بودند که فقط و فقط تکیه کلامشان سپاس و قدردانی از وضعیت علمی و برنامه ریزی انجمن نجوم آماتوری ایران بود. کارشناسان ساعت3 تلسکوپها را جمع آوری و با خداحافظی از کارکنان و مسئولان محترم حاضر در برج که تا آن زمان دوش به دوش انجمن همراهی صمیمانه ای داشتند، عازم مرکزیت تمامی تلاشهای آموزشی و ترویجی بیش از یک دهه اخیر یعنی دفتر انجمن نجوم آماتوری ایران شدند. تماسهای رصدگران از سایر شهرها و استانها همچون یزد، خراسان رضوی و ... در بین برنامه و گرفتن راهنماییها و جویا شدن اخبار رصد خاطره انگیز بر فراز برج میلاد بسیار قابل توجه بود. کارشناسان انجمن در ساعت 5 بامداد پنج شنبه 26 خرداد همزمان با ولادت حضرت مولا علی (ع و روز مرد و پدر، پس از 24 ساعت فعالیت پیوسته به منازل خود بازگشتند تا همچون شرکت کنندگان در این شب رصدی خبر این موفقیت بزرگ و خاطره انگیز را که برای همیشه در تاریخ فعالیتهای ویژه رصدی انجمن، برج میلاد و کشورمان ثبت گردید به اطلاع خانواده هایشان برسانند و پس از استراحتی مردانه در روزی به این نام، سمت پدری خوب را برای فرزندان و خانواده خویش در همراهی با آنها ایفا کنند که این شاخصه آماتورهای شیفته آسمان است که چنین لیاقت و اصطلاحی را با هیچ تخصصی عوض نخواهند کرد.

آنچه خواندید حاصل تلاش تشکل بزرگ ما بود که به محضرتان صرفاً جهت آگاهی گزارش کرده ایم. برای دیگر رصدگران شیفته آسمان در سایر شهرها و استانها بهترینها را آرزومندیم. امید است یکدل و همصدا همگی در گسترش این دانش کهن و جذاب کمک نماییم و ما نیز در کنارتان هسیتم.  مطمئنیم شما فعالان دیگر گروهها از پایتخت وسایر شهرهای کشور هم برنامه های جذاب و کاملی داشته اید که ما آماده انعکاس گزارش شما آسمانیان نیز هستیم.
گروه آموزش کاربردی انجمن


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون