***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
به آسمان نگاه کن، آسمان از آن توست-نرم افزار فارسی

به آسمان نگاه کن، آسمان از آن توست-نرم افزار فارسی
يكشنبه 22 خرداد 1390 - 02:30 | شاخه : | 3293 بازدید | 0 دیدگاه
به آسمان نگاه کن، آسمان از آن توست-نرم افزار فارسی

تیم نرم افزاری انجمن نجوم آماتوری ایران-دومین نرم افزار فارسی

علم فناوری اطلاعات و به تبع آن رایانه نقش بسیار پر رنگی در زندگی عمومی و تخصصی دارد به طوری‌که پیشرفت‌ها و سرعت گیری سایر مرهون پیشرفت و گسترش این علم است.
علم کهن، جذاب و تخصصی ستاره شناسی نیز در جمع سایر علوم با استفاده از ابزارهای پیشرفته فناوری اطلاعات توانسته چه در بخش نرم افزاری و چه سخت افزاری به پیشرفت‌های بزرگ و چشمگیری دست یافته است که نمونه‌ی آن سفر انسان به فضا می‌باشد.
بخش اعظمی از این پیشرفت‌ها با توجه به ریشه‌ی آن عموماً به زبان‌ها و اطلاعات مختلف تولید شده اند که به نوعی با انحصاری شدن آن، بعضاً استفاده از آنها برای دیگر کشورها و زبان‌ها امری دشوار است.
انجمن نجوم آماتوری ایران با توجه به نیازهای منجمان آماتور کشور عزیزمان ایران بر آن شد تا در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری با تشکیل کارگروه‌های مختلف این انحصار را در هم شکند و خواسته‌های خیل علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی را تأمین نماید.
تیم نرم افزاری یکی از این کارگروه‌هاست که تلاش نمودن در چندین فاز نرم‌افزارهای نجومی را در اختیار کاربران قرار دهد. فاز اول تهیه و توزیع نرم افزارها بود که با لطف ایزد پاک این مسیر کماکان ادامه دارد. در فاز دوم موضوع بومی سازی نرم افزارها با رویکرد زبان و اطلاعات نجومی فارسی در دستور کار قرار گرفت. در اولین گام نرم افزار افلاک نما که یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای نجومی است در سال 1385 عرضه شد. در دومین پروژه نرم افزار استلاریوم با رویکرد به روز نمودن، جذابیت بالا و دقت بیشتر به همت کارشناسان این تیم با مدیریت مهندس محسن شبانی به زبان فارسی ترجمه شد. با بومی سازی اطلاعات و افزودن امکانات جدید، این نرم افزار در هفته نجوم سال 139(اردیبهشت) با حضور مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران جناب آقای مهندس مسعود عتیقی و همچنین رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران جناب آقای امیر خوراکیان،  رونمایی و در روز جهانی نجوم همان سال با حضور دکتر سعداله نصیری قیداری (رئیس اسبق انجمن نجوم ایران، نماینده محترم مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس)، مهندس احمد دالکی(پدر نجوم آماتوری کشور)، مهندس مسعود عتیقی(مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران) و مهندس ایرج حسابی(فرزند پروفسور محمود حسابی) و جمع کثیری از علاقه مندان نجوم در برج میلاد تهران عرضه عمومی شد.
 *

 
 
 
 
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون