*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
آسمان خرداد ماه 1390

آسمان خرداد ماه 1390
شنبه 31 اردیبهشت 1390 - 02:30 | شاخه : | 3809 بازدید | 0 دیدگاه

حرکت رجعی سیاره کیوان که از بهمن 89 آغاز شده بود این ماه پایان یافته و این سیاره حلقه برگردن، در جهت متعارف یعنی خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت صور فلکی منطقه البروج را طی خواهدنمود.
ماه نیزحرکت خود را از برج جَدی(بزغاله) آغاز می نماید. در این سفر ماهیانه، سه شنبه سوم خرداد بالا و سمت راست سیاره دور دست نپتون و بامداد بعدی سمت چپ و بالاتراز این ستاره در برج سطل آب قرار دارد. در صبحگاه جمعه 6 خرداد نسبت به سیاره سبز آبی اورانوس در صورت ماهی چنین شرایطی را داراست. اگر برای رصد نپتون تلسکوپ مناسبی نیاز داشتید، جهت مشاهده اورانوس دو چشمی خوبی نجومی برایتان به کار می آید.
همه ساله برای تعیین قبله روز 7 خرداد(امسال شنبه) ساعت 13:48 را به شما یاد آور می شویم وامسال این فرصت را از دست ندهید. بزودی اخبار تکمیلی در این زمینه را از طریق همین پایگاه اینترنتی در اختیارشما عزیزان قرار می دهیم.
بامداد روزهای یکشنبه 8 و دوشنبه 9 خرداد با غول منظومه شمسی که به سادگی با چشم غیر مسلح قابل رویت است به این وضعیت خواهد رسید. این دیدارر نیز در صورت فلکی ماهی رخ خواهد داد.
صورت فلکی بره (حَمَل) و بامداد سه شنبه 1خرداد 9را هرگز از دست ندهید 5:2صبح از افق شرقی اجرامی سر بر می آورند که همگی دارای اسم و رسمی هستند ابتدای سیاره خون ریز بهرام (مریخ) و بدنبال آن هلال زیبای صبحگاهی جمادی الثانی که فرصت آخر برای وداع با آنرا در اختیار دارید و همزمان با طلوع هلال، ناهید ملکه آسمان کمی پایین تر و سمت راست هلال طلوع خواهند نمود. غزال تیزپای منظومه (عُطارد) نیز پس از این سه جرم، این جمع را کامل می کند تا فرصتی برای عکاسی با مناظر طبیعی و بناهای محلی بویژه ابنیه باستانی باشد. تمامی این اجرام با چشم غیر مسلح قابل رصد و با تله های قوی بسیار درخشان ثبت خواهند شد.
(پذیرای عکس های شما در گالری پایگاه اینترنتی انجمن نجوم آماتوری ایران هستیم)
با توجه به اینکه تیر و ناهید به سرعت در آسمان جابجا می شوند سیاره سرخ بهرام نیزهمسایه زمین بوده و تقریباً دراین قاعده میگنجد، این بامداد زیبا تکرار نخواهد شد. حتی در صبح روز بعد نیز متوقع چنین وضعیتی مطلقاً نباشید!

چهارشنبه 11 خرداد- کسوف جزیی متعلق به ساروس 118 در شرق آسیا، آلاسکا، شمال کانادا و گرینلند قابل مشاهده است که البته در کشورمان این کسوف قابل رصد نخواهد بود. این گرفت شصت وهشتمین کسوف از 72 خور گرفت این ساروس محسوب می گردد.

1:33 به وقت کشورمان بامداد پنج شنبه 12 خرداد لحظه مقارنه و ماه نو خواهد بود. رویت هلال رجب 1432 در شامگاه این تاریخ مشکل است(بخش رویت هلال این خبرنامه)

چهارشنبه 25 خرداد- ماه گرفتگی کامل ساروس 130در جنوب امریکا، اروپا، افریقا،آسیا و استرالیا قابل مشاهده است. سراسر کشور پهناور ایران شاهد این خسوف کلی می باشند و از قضا بهترین شرایط رصد این گرفت ماه نصف النهار مرکزی ایران می باشد. این خسوف سی و چهارمین گرفت از 72 گرفت این ساروس است. خسوف ساعت 22:52:55 آغاز و 02:32:14 به پایان می رسد. گرفت کامل ماه نسبتاً طولانی و به مدت یک ساعت و چهل دقیقه از 23:52:29 تا 01:33  پس از نیمه شب ادامه دارد. رنگ قرمز ماه در این خسوف نسبتاً تیره است. شب رصدی ویژه ای را برایتان در گروه آموزش کاربردی جهت رصد علمی و عکاسی از این ماه گرفتگی برنامه ریزی نموده ایم.از هم اکنون می توانید با انجمن تماس بگیرید.

ادامه در خبرنامه ویژه اعضا....در همین جا خوب است اشاره کنیم که گشت رصدی 3 روزه به مقصد خرانق یزد نیز از روز پنج شنبه 12 خرداد ماه جاری آغاز و روز یکشنبه 15 خردادبازگشت به تهران خواهد بود. در این گشت رصدی و طبیعت گردی، بازدید از آتشکده یزد و دهها اثر باستانی این شهر تاریخی را با ارایه کلیه خدمات رفاهی و کارشناسی به همراه تجهیزات رصدی برنامه ریزی نموده ایم. اعضای انجمن برای حضور از خدمات ویژه عضویت بهره مند می گردند.

صورت های فلکی در این ماه:صورفلکی بهار کم کم در حال غروب و صور تابستان در افق صبحگاهی بالا می /ایند. مثلث بهاری را امید داریم خوب یاد گرفته باشید ستارگان سماک رامع در برج بادبادک (عوا یا بانگ کننده)، سماک اعزل به عنوان ستاره آلفا و یا همان جرم پر نور صورت فلکی خوشه(دوشیزه یا سنبله) و دم شیر (ذنب السد) ستاره بتا (دومین ستاره درخشان صورت فلکی شیر) که صورت شیر به عنوان آرم انجمن نجوم آماتوری ایران نیز انتخاب شده است، این مثلث را
تشکیل می دهند ادامه در خبرنامه ویژه اعضا....*ماه در این ماه·        تربیع آخر سه شنبه 3 خرداد ساعت 23:25
·        ماه نو پنج شنبه 12 خرداد ساعت 01:33
ادامه در خبرنامه ویژه اعضا....تابستان 139ساعت 21:46 روز سه شنبه 31 خرداد آغاز خواهد شد. در این زمان مرکز خورشید بیشترین کشیدگی را نسبت به استوای آسمان(معدل النهار) دارد. به این شرایط انقلاب تابستانی گفته و طولانی ترین روز را ساکنان نیمکره شمالی زمین تجربه خواهند کرد این در حالی است که کوتاهترین روز وطولانی ترین شب برای ساکنان نیمکره جنوبی زمین در همین زمان حادث می شود.

در پایان آسمانی صاف برایتان آرزومندیمتا درودی دیگر بدرود


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون