*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
فراخوان عمومی جهت گرامیداشت هفته و روز جهانی نجوم

فراخوان عمومی جهت گرامیداشت هفته و روز جهانی نجوم
پنجشنبه 8 اردیبهشت 1390 - 02:30 | شاخه : | 3479 بازدید | 0 دیدگاه

گرامیداشت هفته و روز جهانی نجوم
با شعار بردن رصدخانه ها به میان مردم- به بهانه این مناسبت جهانی
38 سال قبل(1973 میلادی) با هدف آوردن نجوم به میان مردم، بجای رفتن مردم به رصد خانه ها! روز نجوم آغاز شد. با گسترش این روز در ایالتهای مختلف امریکا، این مناسبت فراگیر و با پذیرش آن از سوی کشورهای مختلف، به نوعی به یک رویداد جهانی تبدیل شده است. همگان می دانند روز جهانی، روز خاصی است که تمام مردم دنیا یک خواسته را همصدا اعلام می نمایند و به مناسبتهای داخلی کشورها نباید مرتبط گردد و این نکته همواره مورد تاکید این مرکز در همراهی با جامعه جهانی بوده است.حدود پانزده سال است که با هدف اجرای برنامهای ترویجی در بازه زمانی بیشتر و در مناسبتهای داخلی کشورها( نه به عنوان روز نجوم) هفته نجوم پایه گذاری شده است.

برای تعیین این مناسبت جهانی، با روشی نجومی شنبه ای که به تربیع اول ماه در حد فاصل26 فروردین تا 25 اردیبهشت هر سال( از15 آوریل تا 15می) نزدیکتر باشد به عنوان روز جهانی ستاره شناسی و از دوشنبه قبل این روز تا یکشنبه بعد از آن هفته نجوم نامیده می شود. در این روش خاص به ماه بعنوان جرم دوست داشتنی زمینی ها توجه می شود.
با ایجاد انجمن نجوم آماتوری ایران به عنوان اولین مرکز رسمی مزین به نام پر افتخارایران، برای اولین بار در ایران و در روز تعیین شده از سوی لیگ برگزار کننده ویژه برنامه ای درفرهنگسرای بهمن با کمک اعضا درسال 138خورشیدی به اجرا در آمد. انجمن با برنامه های نو و بصورت خود جوش (بدون دریافت هیچگونه بودجه ای)، همه ساله برنامه های گسترده ای را در تمتم روزهای هفته ستاره شناسی در کشور به اجرا در آورده است. امسال نیزضمن دعوت از عموم مردم بویژه علاقمندان به این رشته کهن و جذاب، گروهها و انجمنهای نجومی را برای همراهی و کمک به اجرای بهینه برنامه ها دعوت می نماییم. در همین جا به آماتورهای کشور وبویژه اعضای انجمن پیشنهاد می شود طی هفته جاری با دفتر انجمن نجوم آماتوری ایران تماس تا ضمن هماهنگی، کارت ویژه شرکت کننده فعال برای آنها صادر شود و در روز یکشنبه 18 اردیبهشت90با همراه داشتن تلسکوپ، دوربین دو چشمی و هر ابزار نجومی با ارایه همکاری های لازم در برج میلاد بر تنوع برنامه ها بیافزایند . بدیهی است با توجه به ضرورت هماهنگی برنامه های گسترده این هفته جهانی در مراکز مختلف ذیل، تصویب طرحهادر سال 89 و  اعلام برنامه ها هم اکنون انجام تا در اولین سال دهه 9خورشیدی به عنوان دهه جانمایی نجوم آماتوری در قوانین کشوردرخدمت شیفتگان آسمان وعموم مردم خوبمان خواهیم بود. این برنامه ها در لیگ جهانی برگزار کننده فهرست گردیده است:1.      دوشنبه 12 اردیبهشت افتتاح برنامه های این مناسبت جهانی:
الف- با گرامیداشت یاد مرحوم دکترآلینوش طریان اولین بانوی زن فیزیک و نجوم ایرانکه همواره مورد توجه مدیریت و کارشناسان انجمن نجوم آماتوری ایران و اعضای آن بوده است با رصد لکه های خورشیدی و یاد استاد طریان در خانه سالمندان توحید در هنگام صبح برگزار می شود.
ب- برنامه شامگاهی در این تاریخ، رصد آسمان با تلسکوپ در محوطه کتابخانه ملی برای کارکنان و اعضای کتابخانه خواهد بود.
سه شنبه 13 اردیبهشت برگزاری همایش بزرگ هفته نجوم در همکاری با فرهنگسرای شفق با حضور گسترده اعضا و آماتورهای کشور از ساعت 17 الی 2به اجرا در می آید. این برنامه با اسلاید شو عکاسان فعال آماتور، سخنرانی، مقاله آماتوری و برنامه های متنوع دیگر و با حضور تعدادی از بانوان ارامنه و سخنرانی یکی از دوستان بانو آلینوش طریان اجرا خواهد شد.
2.      چهارشنبه 14 اردیبهشت برنامه رصد لکه های خورشیدی در محوطه مسجد بازار بزرگ تهران و در کنار ساعت آفتابی تاریخی آن، به عنوان ایده نو امسال انجمن نجوم آماتوری ایران برای بردن نجوم به میان کسبه و بازاریان کشور انجام می پذیرد.
3.      پنج شنبه 15 اردیبهشت شب رصدی به مقصد ابیانه کاشان با هدف آشنایی با طبیعت زیبای کشور در این فصل وآسمان شب منطقه تاریخی برگزار می شود.
4.      جمعه 16 اردیبهشت برنامه ترویجی رصدی در باغ ملی تهران که ساعت آفتابی دیگری در این مکان شناسایی شده است، جهت توریستهای داخلی و خارجی در هنگام شامگاه برنامه ریزی شده است.
5.      شنبه 17 اردیبهشت(7می 2011 روز جهانی نجوم): برنامه ترویجی حضور و سخنرانی در همایش سطوح مختلف دبیران و دانش آموزان مدارس آموزش و پرورش شهرستان تفرش در وقت صبحگاهی و شرکت به همراه سخنرانی در همایشی در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه تفرش در وقت عصر گاهی .
این شهر که در استان مرکزی به واسطه بزرگانی همچون پرفسور سید محمود حسابی و بسیاری از اندیشمندان، به شهر پدران ایران مشهور شده است.

6.      یکشنبه 18 اردیبهشت ویژه برنامه های گرامیداشت هفته و روز جهانی نجوم با معرفی بیش از پیش آسمان و جلوه های آن به کلیه گروههای سنی و تحصیلی در سازه نمادین کشور برج میلاد تهران با غرفه های پرسش و پاسخ، تجهیزات نجومی، کارگاه ساخت اسطرلاب، کارگاه ساخت ساعتهای آفتابی و رصد آسمان(ماه و سیارات) با تلسکوپهای قدرتمند به اجرا در آمده و در سالن برج میلاد نمایش اسلایدهای زیبای آسمان توسط عکاسان نجومی بنام کشور، سخنرانی استاد مهندس احمد دالکی پدر نجوم آماتوری کشور و اجرای مسابقه عمومی به اجرا در خواهد آمد.در این ویژه برنامه دومین نرم افزار فارسی شده تیم نرم افزاری انجمن نجوم آماتوری ایران رونمایی خواهد شد. این نرم افزار بطور کامل فارسی سازی و گسترده ترنیز شده است وامکان کنترل رایانه ای انواع تلسکوپ را برای جستجوی اجرام آسمانی دارا می باشد.
همچنین در این برنامه کره ماه به عنوان جرم دوست داشتنی زمینی ها و سیاره حلقه برگردن کیوان (زحل) از فراز برج میلاد تهران رصد خواهد شد.

توجه توجه:
با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش برای حضور درمراسم ویژه گرامیداشت روز و هفته جهانی نجوم در برج میلاد تهران، جهت ثبت نام و دریافت کد رهگیری لطفاً به بخش خدمات- زیر گروه خدمات عضویت در این پایگاه اینترنتی مراجعه و با تکمیل فرم عضویت،  در روز یکشنبه 18 اردیبهشت 9با همراه داشتن کد رهگیری برای هر نفر از ساعت 17:0الی 18:0مورخ مذکوربه ورودی برج میلاد تهران مراجعه فرمایید. این مدت زمان با توجه به برنامه ریزیهای انجام شده جهت ارایه خدمات بهتر رصدی و آموزشی قابل تمدید نخواهد بود. لطفاً با همکاران ما همراهی مطلوب را داشته باشید. ضمناً این برنامه برای کلیه پذیرفته شدگان رایگان می باشد. از هر گونه پرداخت وجه لطفاً خودداری فرمایید.روابط عمومی انجمن نجوم آماتوری ایران ضمن انعکاس فعالیتها به لیگ جهانی برگزار کننده، پوستر این مناسبت جهانی را نیز به دو زبان فارسی و انگلیسی آماده و درصورت نیاز در اختیار علاقمندان قرار می دهد.


12 تا 18 اردیبهشت هفته ستاره شناسی  درسال 139و شنبه 17 اردیبهشت(7می 2011) روز جهانی نجوم گرامی بادروابط عمومی انجمن نجوم آماتوری ایران 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون