***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
سال 2012 و یک تحریف

سال 2012 و یک تحریف
دوشنبه 22 فروردین 1390 - 02:30 | شاخه : | 2945 بازدید | 0 دیدگاه
سال 2012 و یک تحریف
سمانه شاپوری-
مقدمه و توضیح کوتاه از مترجم: گاهی اوقات تبیین مطالب عمومی و بویژه خرافی نشر یافته در جامعه شاید به نظر رویکردی غیرعلمی تلقی شود اما با نگاهی دیگر می توان اینگونه به موضوع نگاه کرد که آیا رد یکسره و تخطئه آن آیا مشکل را برطرف می کند یا خود مشکلی به مشکلات فکری جامعه می افزاید؟ آیا نباید خرافه ها از حقایق علمی تشخیص داده شوند؟ این مقاله به موضوعات مطرح شده در مورد سال 2012 پرداخته است واین در شرایطی است که پیشگویی در علم ستاره شناسی جایگاهی نداشته و ضوابط علمی بیانگر تولد و یا مرک ستارگان و شرایط حاکم بین اجرام آسمانی است و بطور قطع می توان اعلام نمود که حداقل موارد مطروحه در این مقاله نمی تواند عامل نابودی کره زمین و تمدن بشری در سال 2012 و یا سالیان پس از آن باشد. مقاله حاضر اشاره به شمارشگر زمان دارد که توسط مایا ها ایجاد شده و در سال 2012 صفر می شود وبه پایان دوره خود می رسد که براین اساس پیشگویی هایی روی کار آمدند  و پایان دنیا رادر این سا ل پیشگویی کرده اند  همچنین اتفاقاتی مثل سیل ، طوفان ونابودی کره زمین  در قالب خرافات و داستانی از خدایان بیان شده است که اصولاً اساس علمی آن روشن نیست وصرفا جنبه پیشگویی دارد و اصلاً این نوشتاربرگردان شده از نشریه ای غربی در رده مقالات علمی معتبر قرار نمی گیرد. انعکاس این مطلب نیز از طریق پایگاه اینترنتی انجمن نجوم آماتوری ایران صرفاً برای آشنایی عمومی با مبانی این تفکر و عدم تطابق آن با مفاهیم علمی امروزی است. در پایان از آقای مهندس احمد دالکی پدر نجوم آماتوری کشور بخاطر در اختیار گذاشتن این مقاله کمال امتنان را دارد.
 
 
در سال 2012 شمارنده بزرگ زمان مایا که به عنوان شمارنده بلند شناخته می شود چرخه های کوچک زمان را جمع کرده به صفر بر می گردد و چرخه جدید شامل 1872000روز یا 512537سال آغاز خواهد شد. آیا این  صفر شدن شمارنده نشانه ای ازنابودی خواهد بود یا آغاز لذت وزندگی دوباره؟جواب این سوال به این موضوع بستگی دارد که شما کدام یک از پیشگویی های زمان جدید را برای باور انتخاب می کنید.(یا با بررسی آن ها را رد کنید)
مبدا بسیاری از پیشگویی ها فضا می باشد. به گفته این پیشگویی ها سیاهچاله ای در مرکز راه شیری وجود دارد و در سال 2012 ،خورشید با صفحه کهکشان برای اولین بار بعد از  2600سال در یک ردیف قرار می گیرد.سپس بر طبق گفته پیشگوهای نابودی سیاهچاله گفته شده ، منظومه شمسی مارا از روال عادی خارج می کند   Lawerence E.Joseph  می گوید در این زماناشعه های مافوق بزرگ از سطح خورشید فوران می کنند و در درجه بالای فعالیت خورشیدی بعدی،ذرات خورشیدی را در آرایش غیر معمولی به سمت زمین حرکت می دهند  ،میدان مغناطیسی زمین معکوس خواهد شدو نتایج مهلکی مثل طوفانهای شدید و قطع سیستمهای ارتباطاتی الکترونیکی به بار خواهد آورد .فجایع طبیعی ازقبیل  طوفان کاترینا تا سونامی اقیانوس هند به این همتراز شدن(کهکشان و خورشید) مربوط میشودواین چیزی است که مایاباستان آن را می دانست و خبر بسیار بدی است.
بلند ترین شمارشگرو بزرگترین چرخه نگهداری زمان مایا , براساس یک پایه 2سیستمی کار می کند کتبیه زمان با عوامل متعددی ایجاد شده که محققان آن را به یک سری از پنج عدد مثل 7و17و18و13و3 تفکیک کرده اند. واحد ابتدایی زمان روز یا kin  می باشد.هر عدد در نماد نشان دهنده بیست بار جلوتر از آن عدد می باشد سومین قسمت در نماد ، سال مایایی یا tun  می باشداین قسمت از بیست ماه مایایی یا unial برای هر 36روز سال تشکیل شده است شاید به خاطر این که 36روز احتمال نزدیک تری به سال خورشیدی نسبت به 40روز می باشد(هرچند که مایا هنگام تجارت از 40واحد برای شمارش چیزهایی مثل دانه های کاکائو استفاده می کرده). بعضی از نگهدارنده های باهوش  زمان مایایی شمارش خود را با ضرب کردن هر چرخه متوالی در 2گسترش می دادند.بنابراین هر 2tun  یک katun و هر 2katun یک baktun  ( در حدود 40سال) را تشکیل می دهد.اگر این ها را به مطلب بالا اضافه کنیم به عدد روزها تا شروع آخرین چرخه خلقت می رسیم .شمارشگر بلند به کیلومتر شمار اتوموبیل شبیه است که در روزی در پایان چرخه پی در پی خاموش خواهد شد. نگهدارنده زمان مایا به ما می گوید که بعد از 13 baktun(512537 سال) دنیا دوباره در روندی دیگر شروع می شود.
یک روز
Kin
یک ماه مایایی یا 20kin (2روز)
Uinal
یک سال مایایی یا 18Unial (36روز)
Tun
بیست سال مایایی یا 2Tun(720روز)
Katun
چهارصد سال مایایی یا 2Katun (14400روز)
Baktun
 
متن منحنی شکل بر روی کتیبه به صورت برجسته در قسمت های مختلف به صورت شمارشگر زمان بلند باز می شوند، یک سری از پنج عدد شبیه به محل تاریخ درقسمت بالای روزنامه می باشد (12.8.0.1.13برای مثال نشان دهنده چهارم جولای سال 1776) این نشان دهنده های زمان یک شکل برای تبلیغات سیاسی مذهبی بوده است.فرمان روایان مایایی از آن ها برای پیوند های فرهنگی مهم واتفاقات مرسوم در تاریخشان   مثل تاج گذاری پیوند ازدواج پیروزی های ارتش استفاده می کردند.
 
 
 
21 یا 22دسامبر در انقلاب زمستانی( تعطیلات خورشیدی) روزی است که خورشید به جنوبی ترین محل در آسمان می رسد.بنابراین  این موضوع قابل تصور است که گذشته وآینده روز های صفر یااتفاقات خلقت به محلهای پراهمیت در چرخه خورشیدی مربوط می شود.این سوال وجود دارد که چرا شمارشگر بلند در 3114 B.C آغاز شده در حالی که قبل از آن فرهنگ قابل شناسایی مایایی به وسیله اجتماعات قدیمی تاسیس نشده نبود.اگر مثال هایی را دنبال کنیم که چگونه روز صفر در تقویم های مسیحی و رومی و ساسنسکریت آمده به این انتخاب می رسیم که هر یک از گزینه های  روز ها به صورت اختیاری مربوط به اتفاقات جدید در تاریخچه مایا ویا به یک لحظه تعیین کننده تاریخی ویا فرهنگی مربوط بوده است ( شبیه یه سال مشهور تولد حضرت مسیح که به طور تقریبی ابتدای تقویم مسیحی قرار گرفته).هرچند هیچ اتفاق خاصی در منطقه راه شیری و دایره البروج و درآسمان در آن روزرخ نداده بود. مایا احتمالا به آسانی چند روز را  انتخاب کرده و از آن روز به روز های قبل نگاه کرده  اند تا بتوانند تصمیم بگیرند که روزآفرینش به چه روزی می افتد. یک روز احتمالی برای این نفطه پرش 7.6.0.0.0(236B.C ) است که دقیقا در اطراف نزدیکترین روز محاسبه شده در کتیبه می باشد.
این تاریخ  انتهای یک katun را نشان می دهد واین ماه وروز مایا با اسمی یکسان به عنوان تاریخ آفرینش بوده است.
هرچند مایا اعتقاد داشته که آفرینش های موفق چرخه ای هستند،هیچ گونه شواهد روشنی از آنچه در 13.0.0.0.ما رخ می دهد مو جود نیست. ولی چیزی که می دانیم این است که اخرین باری که شمارنده زمان مایا  مثل عقربه کیلومتر شماربه طرف دیگررسیده اتفاق رخ داده است.ولی چیزی که تهدید کننده است آخرین صفحه از Dresden Codex است که یک برگ از کتاب مایایی مربوط به 14 قرن قبل می باشد و خرابی در اثر سیل را(در قالب داستانی از جانوری که از دهانش اب بیرون می ریزد همچنین آب که از خورشید وماه سرازیر می گردد به همراه آبی که از لوله ای که پیر زن به دست گرفته می آمیزدو این ها در حالی  است که مرد نیزه وتیری را هدایت می کند)شرح می دهد.
مایا ها دارای توانایی های خارق الاده ای مثل دنبال کردن محل زهره به صورت دقیق در یک روز در 50سال با چشم غیر مسلح بودند در این مقاله, راه نجات را کشف دانش گمشده مایا ها و استفاده ازآن ها دانسته است!!!
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون