***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
یافته های دیسکاوری برای ماموریت STS-133

یافته های دیسکاوری برای ماموریت STS-133
جمعه 19 فروردین 1390 - 02:30 | شاخه : | 4109 بازدید | 0 دیدگاه
یافته های دیسکاوری برای ماموریت STS-133
علیرضا اسنجانی-
 شاتل دیسکاوری در تاریخ 24 فوریه 2011 به فضا پرتاب شد. شاتل نه تنها فضا نوردان بلکه برخی از تجهیزات تحقیقاتی و تکنولوژی را با خود حمل می کند. پروژه شاتل شامل 5 پروژه تحقیقی برای اجرا و 24 پروژه مطالعاتی به همراه سخت افزار ها و نمونه ها می باشد. در سفر بازگشت به زمین دیسکاوری 22پروژه تحقیقی به همراه نمونه ها و داده ها برای تحقیق و مطالعه بر روی زمین خواهد داشت.
نتایج زیر برخی از یافته های ماموریت STS-133 می باشد:
 
*بیولوژی و بیوتکنولوژی :4 یافته بیولوژی و بیوتکنولوژی که دو یافته در ماموریت و دو یافته در ایستگاه بین المللی صورت گرفت از نتایج این تحقیق می باشد. رشد سلولی، عملکرد سیستم ایمنی، گسترش باکتری ها و رشد گیاهان تحت شرایط بی وزنی نیز از جمله این آزمایش می باشد.
NLP-VACCIN-MRSA : این تحقیق از بی وزنی استفاده می کند تا مقاومت اندام بیماری زا را در مقابل آنتی بیوتیک های متداول بیازماید. هدف، گسترش پتانسیل واکسینه کردن برای جلوگیری از عفونت و آلودگی بر روی زمین می باشد.
اثر پروازهای فضایی بر روی سیستم ایمنی درونی موش ها( بر سرایط بیماریهای عفونی تنفسی ) – این تحقیق اثر بی وزنی را بر روی سیستم ایمنی آزمایش می کند.
NLP-CELLS – این تحقیق اثر بی وزنی را بر روی شکل گرفتن، ساخته شدن و تکثیر سلول های غیر قابل تغییر تعیین می کند. همچنین تغییرات بر روی ساختار سلول، رشد و گسترش آن را نیز بررسی می نماید که این تغییرات شامل تغییرات ژنتیکی و ژن های تغییر پذیر می باشد که بر روی گیاهان خاصی صورت گرفت. این تحقیق مشخص کننده تغییرات خاصی است که در شرایط بی وزنی رخ می دهد که در گیاه می تواند رشد نوع خاصی از موجودات ذره بینی باشد.
CSPINS – این تحقیق اثر جاذبه را در رشد و نمو خیار برسی می کند. این تحقیق از دانه های خیار جهت تحلیل اثر جاذبه روی گیاه خیار استفاده می کند.
 
*تحقیقات انسانی :3 تحقیق در این سفر بر روی سیستم عروقی و قلبی بدن، جنبه های مختلف سفر های طولانی فضایی را روی سیستم عروق و قلب بدن ارزیابی می کند. این تحقیقات بر روی یکی از همراهان که از همان تجهیزات برای مطالعه بر روی عوامل دیگر سیستم عروق و قلب استفاده می کند انجام شده و نتیجه گیری می شود. همچنین در زمینه این تحقیقات 2 قسمت بر روی تغذیه و یک قسمت بر روی ایمنی وجود دارد که روی اثرات سفر های طولانی فضایی مطالعه می کند.
این تحقیق مقدار گسترش زمان و اثرات بالینی قلب ( مانند کاهش اندازه ماهیچه قلب ) را اندازه گیری می کند. این آزمایش نشان دهنده اثرات عملکردی قلب برای فضا نوردانی که برای مدت طولانی در سفر های فضایی هستند می باشد ( بررسی اثرات قلب ، قبل و بعد از سفر فضایی ).
 
*اثر طولانی مدت بی وزنی :مدلی برای تحقیق در مورد مکانیسم بیماری های قلبی به وسیله تجهیزات جدید می باشد. این تحقیق کاهش فشار خون در بدن انسان هنگامی که در شرایط بی وزنی قرار دارد را مورد مطالعه قرار می دهد.
 
*نتایج سلامت عروقی :این تحقیق نشان دهنده تاثیر سفر طولانی مدت فضایی بر روی رگ های خون می باشد. دستورات رژیمی به کار گرفته شده می تواند از بدن مقابل متابلیسم محافظت کند. این تحقیق اولین ارز یابی ناسا بر روی کاهش توده های استخوانی فضانوردان می باشد ( prok ). Prok  نشان می دهد که اگر نسبت پروتئین حیوانی به متابلیسم کاهش یابد، میزان از دست دادن توده های استخوانی نیز کاهش می یابد. Prok همچنین بر روی سیستم غذایی و نیازهای تغذیه ای فضانوردان در سفر های بعدی تاثیر خواهد داشت. تحقیقات پیشین نشان دهنده این واقعیت است که فضانوردانی که نسبت امگا 3 حاوی در مواد غذایی آنان بیشتر بود دارای استخوان های محکم تری نسبت به آنهایی که این نسبت در مواد غذایی آنها پایین تر بود، می باشند.
SOLO ( میزان سدیم در شرایط بی وزنی ):
این تحقیق نشان دهنده توانایی بدن در نگه داشتن نمک در سفر های طولانی مدت فضایی می باشد.
مانیتورینگ عملکرد ایمنی فضانوردان:
این تحقیق به خطرهای بالینی روی سیستم ایمنی بدن انسان ها در طول سفر فضایی می پردازد.
 *تکنولوژی :تحقیقات قسمتی از ماموریت STS-133 می باشد. فضانوردان به مرحله مهمی از سفر های فضایی خود برای ایستگاه فضایی دست خواهند یافت که وسیله ای برای کامل کردن و مجهز کردن National Labratory ( آزمایشگاه بیولوژیکی در ناسا ) می باشد. فضانوردان به وسیله اضافه کردن پوشه اطلاعاتی نهایی به این سیستم قادر به انجام این عمل هستند.
تکنولوژی دیگر در ماموریت STS-133، ربونات ( Robonaut  ) می باشد که نشان دهنده تجهیزات رباتیکی جدید در فضا می باشد. ربونات نشان می دهد که یک ربات ماهر در شرایط بی وزنی می تواند در مدت زمان خیلی طولانی کار کند و به فضانوردان کمک برساند.
همچنین قسمتی از شاتل دیسکاوری مجهز به یک امکان جدید به نام BXF می باشد. این امکان زمینه مطالعه بر روی جوشیدن در فضا را فراهم می کند. همچنین زمینه مطالعه بر روی BXF-MABE و BXF-NPBX را نیز فراهم می آورد که هر دوی آنها آزمایشاتی در ارتباط با جوشیدن با این منظور که در شرایط بی وزنی نسبت جوشیدن در زمین متفاوت خواهد بود. در فضا بخاطر کمبود رانش، بخار ناشی از جوشیدن بلند نمی شود. مطالعات در زمینه BXF شاید تکنولوژی جدیدی را برای تولید انرژی و طراحی سیستم های خنکی روی چرخ دنده های زمینی و فضایی ارائه کند.
 
منبع: NEWS SCIENCE- NASA


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون