چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
اندازه گیری جدید توسط رصد خانه هرشل

دوشنبه 23 اسفند 1389 - 02:30 | شاخه : | 3245 بازدید | 0 دیدگاه

علیرضا اسنجانی-
هرشل مقدار ماده مورد نیاز برای شگل گیری کهکشان ها را اندازه گیری می کند

منشا آسمان چاله lockman نام دارد که در صورت فلکی دب اکبر قرار دارد، که یکی از نواحی بررسی شده توسط اشعه مادون قرمز رصد خانه Herschel می باشد.
این رصد خانه مقدار ماده تاریک مورد نیاز برای شکل گیری یک کهکشان جدید از متلاشی شدن ستارگان را پیدا کرده است.
Herschel از آژانس فضایی اروپا است که توسط بخش مهمی از کمک های ناسا حمایت می شود. یافته ها کلید مهمی برای درک این مطلب است که چه مقدار ماده ی تاریک (ماده نامرئی که جهان ما را شکل داده است) در پیدایش کهکشان های بزرگ در زمان قدیم سهیم بوده اند.
Asantha Cooray از دانشگاه کالیفرنیا می گوید: " اگر با مقدار ماده تاریک خیلی کم شروع کنید، آنگاه کهکشان در حال گسترش از بین خواهد رفت." او محقق اصلی تحقیقات جدید در مجله nature نیز می باشد که در 16 و 24 فوریه به
چاپ رسیده است. همچنین می گوید: "اگر مقدار زیادی ماده تاریک داشته باشید، آنگاه گازها به طور موثری برای شکل دادن یک کهکشان بزگ سرد نمی شوند و در نتیجه کهکشان های کوچک زیادی به وجود می آیند. اما اگر به مقدار کافی مقدار ماده تاریک داشته باشیم، آنگاه کهکشان ها توسط متلاشی شدن ستاره ها به وجود می آیند. ماده تاریک کافی برای به وجود آمدن کهکشان جرمی معادل 30بیلیون برابر خورشید دارد.
Herschel کارش را در ماه می 2009 شروع کرد. تلسکوپ بلند 3.5 متری این ماموریت، طول موج های بلندتر مادون
قرمز را نیز از اجرام میزبان   بین شهاب های آسمانی و سیارات سیستم خورشیدی ما تا کهکشان های دور را جست و جو می کند.
. William Danchi دانشمند ناسا در واشینگتون این مطلب را ازعان می کند که (( این کشف مهم و قابل توجه، نشان می دهد که کهکشان های قدیمی نسبت به کهکشان امروزی راه شیری ما شدید تر شکل گرفته اند.)) در واقع این نشان دهنده اهمیت ستاره شناسی مادون قرمز را نشان می دهد  که ما را قادر به پرده برداری از جاهای پنهان شده بین ستاره ها می کند.
Cooray و همکارانش از تلسکوپ برای اندازه گیری نور مادون قرمز از یک کهکشان بزرگ که در فاصله 1تا 11 بیلیون سال نوری قرار دارد، کمک گرفته اند.

فضانوردان اینگونه فکر می کنند که این و بقیه کهکشان ها که داخل انبوهی از ماده تاریک شکل گرفته اند مانند جوجه ای در تخم مرغ می باشد!
دسته های عظیم از ماده تاریک، مانند چشمه های گرانشی که غبار و گاز مورد نیاز برای شکل گیری کهکشان ها را جمع می کنند، عمل می کنند.
وقتی مخلوطی از گاز و بخار در این چشمه ها  جمع می شود، سرد و متراکم می شوند و اجازه می دهند ستارگان جدید شکل بگیرند. نهایتا هنگامی که تعداد مقبولی از ستاره ها شکل گرفتند، کهکشان ها متولد می شوند.
Herschel قادر به کشف بیشتر در مورد فرایند تشکیل کهکشان به وسیله مادون قرمز می باشد، که می تواند اطلاعات را در مورد کهکشان هایی که فاصله زیادی دارند، جمع آوری کند.
الگوی اشعه مادون قرمز، که به آن پس زمینه کیهانی می گویند، مانند تار عنکبوتی می ماند که در تمام آسمان پخش شده است. چون Herschel می تواند نواحی بزرگی را مورد بررسی قرار دهد، توانست اولین نقشه با جزئیات کامل را پس زمینه کیهانی تهیه کند.
Jamie bock عضو آزمایشگاه jpl ناسا می گوید:" توجه به این نقشه به جای بررسی تک تک کهکشان ها کمک خیلی موثری می تواند در راستای کشف اطلاعات کند. این نقشه مانند تصویری در مجله است که می تواند به جای خواندن تمام مطلب به ما در درک مطلب اصلی کمک بزرگی می کند.Herschel تصویر بزرگی از کهکشان های دور و تاثیر ماده تاریک برآن ها را به ما می دهد."
نقشه ها نشان می دهند که کهکشان ها به گروه هایی تقسیم شده اند. مقدار کهکشانی که در هر گروه(بخش) قرار دارد بستگی به مقدار ماده تاریک دارد. بعد از یک سری از شبیه سازی های عددی پیچیده، منجمان قادر به تصمیم گیری دقیق در مورد اینکه چه مقدار ماده تاریک برای شگل گیری یک کهکشان مورد نیاز است، شدند.
این اندازه گیری بسیار مهم است چرا که در مورد اساسی ترین محتویات شگل گیری کهکشان به ما می گوید. این اولین گفته ی Alexandre Amblard اولین ویراستار مجله natureمی باشد. " در این جا، ماده تاریک مانند ماده سمی است که باید اطلاعات بیشتری در مورد آن بدانیم."
اداره پروژه Herschel ناسا در jpl واقع است، که این مراکز با آن همکاری می کنند:
مرکز علوم Herschele ناسا، بخشی از مرکز پردازش مادون قرمز و تحلیل انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا در Pasadena.

برای اطلاعات بیشتر به سایت های زیر مراجعه کنید:http://www.herschel.caltech.eduhttp://www.nasa.gov/herschelhttp://www.esa.int/SPECIAL/Herschel/index.htmlمنبع:
Nasa. Science- news