مسير :
اندازه گيري جديد توسط رصد خانه هرشل

دوشنبه 23 اسفند 1389 - 02:30 | شاخه : | 1844 بازدید | 0 دیدگاه

عليرضا اسنجاني-
هرشل مقدار ماده مورد نياز براي شگل گيري کهکشان ها را اندازه گيري مي کند

منشا آسمان چاله lockman نام دارد که در صورت فلکي دب اکبر قرار دارد، که يکي از نواحي بررسي شده توسط اشعه مادون قرمز رصد خانه Herschel مي باشد.
اين رصد خانه مقدار ماده تاريک مورد نياز براي شکل گيري يک کهکشان جديد از متلاشي شدن ستارگان را پيدا کرده است.
Herschel از آژانس فضايي اروپا است که توسط بخش مهمي از کمک هاي ناسا حمايت مي شود. يافته ها کليد مهمي براي درک اين مطلب است که چه مقدار ماده ي تاريک (ماده نامرئي که جهان ما را شکل داده است) در پيدايش کهکشان هاي بزرگ در زمان قديم سهيم بوده اند.
Asantha Cooray از دانشگاه کاليفرنيا مي گويد: " اگر با مقدار ماده تاريک خيلي کم شروع کنيد، آنگاه کهکشان در حال گسترش از بين خواهد رفت." او محقق اصلي تحقيقات جديد در مجله nature نيز مي باشد که در 16 و 24 فوريه به
چاپ رسيده است. همچنين مي گويد: "اگر مقدار زيادي ماده تاريک داشته باشيد، آنگاه گازها به طور موثري براي شکل دادن يک کهکشان بزگ سرد نمي شوند و در نتيجه کهکشان هاي کوچک زيادي به وجود مي آيند. اما اگر به مقدار کافي مقدار ماده تاريک داشته باشيم، آنگاه کهکشان ها توسط متلاشي شدن ستاره ها به وجود مي آيند. ماده تاريک کافي براي به وجود آمدن کهکشان جرمي معادل 30بيليون برابر خورشيد دارد.
Herschel کارش را در ماه مي 2009 شروع کرد. تلسکوپ بلند 3.5 متري اين ماموريت، طول موج هاي بلندتر مادون
قرمز را نيز از اجرام ميزبان   بين شهاب هاي آسماني و سيارات سيستم خورشيدي ما تا کهکشان هاي دور را جست و جو مي کند.
. William Danchi دانشمند ناسا در واشينگتون اين مطلب را ازعان مي کند که (( اين کشف مهم و قابل توجه، نشان مي دهد که کهکشان هاي قديمي نسبت به کهکشان امروزي راه شيري ما شديد تر شکل گرفته اند.)) در واقع اين نشان دهنده اهميت ستاره شناسي مادون قرمز را نشان مي دهد  که ما را قادر به پرده برداري از جاهاي پنهان شده بين ستاره ها مي کند.
Cooray و همکارانش از تلسکوپ براي اندازه گيري نور مادون قرمز از يک کهکشان بزرگ که در فاصله 1تا 11 بيليون سال نوري قرار دارد، کمک گرفته اند.

فضانوردان اينگونه فکر مي کنند که اين و بقيه کهکشان ها که داخل انبوهي از ماده تاريک شکل گرفته اند مانند جوجه اي در تخم مرغ مي باشد!
دسته هاي عظيم از ماده تاريک، مانند چشمه هاي گرانشي که غبار و گاز مورد نياز براي شکل گيري کهکشان ها را جمع مي کنند، عمل مي کنند.
وقتي مخلوطي از گاز و بخار در اين چشمه ها  جمع مي شود، سرد و متراکم مي شوند و اجازه مي دهند ستارگان جديد شکل بگيرند. نهايتا هنگامي که تعداد مقبولي از ستاره ها شکل گرفتند، کهکشان ها متولد مي شوند.
Herschel قادر به کشف بيشتر در مورد فرايند تشکيل کهکشان به وسيله مادون قرمز مي باشد، که مي تواند اطلاعات را در مورد کهکشان هايي که فاصله زيادي دارند، جمع آوري کند.
الگوي اشعه مادون قرمز، که به آن پس زمينه کيهاني مي گويند، مانند تار عنکبوتي مي ماند که در تمام آسمان پخش شده است. چون Herschel مي تواند نواحي بزرگي را مورد بررسي قرار دهد، توانست اولين نقشه با جزئيات کامل را پس زمينه کيهاني تهيه کند.
Jamie bock عضو آزمايشگاه jpl ناسا مي گويد:" توجه به اين نقشه به جاي بررسي تک تک کهکشان ها کمک خيلي موثري مي تواند در راستاي کشف اطلاعات کند. اين نقشه مانند تصويري در مجله است که مي تواند به جاي خواندن تمام مطلب به ما در درک مطلب اصلي کمک بزرگي مي کند.Herschel تصوير بزرگي از کهکشان هاي دور و تاثير ماده تاريک برآن ها را به ما مي دهد."
نقشه ها نشان مي دهند که کهکشان ها به گروه هايي تقسيم شده اند. مقدار کهکشاني که در هر گروه(بخش) قرار دارد بستگي به مقدار ماده تاريک دارد. بعد از يک سري از شبيه سازي هاي عددي پيچيده، منجمان قادر به تصميم گيري دقيق در مورد اينکه چه مقدار ماده تاريک براي شگل گيري يک کهکشان مورد نياز است، شدند.
اين اندازه گيري بسيار مهم است چرا که در مورد اساسي ترين محتويات شگل گيري کهکشان به ما مي گويد. اين اولين گفته ي Alexandre Amblard اولين ويراستار مجله natureمي باشد. " در اين جا، ماده تاريک مانند ماده سمي است که بايد اطلاعات بيشتري در مورد آن بدانيم."
اداره پروژه Herschel ناسا در jpl واقع است، که اين مراکز با آن همکاري مي کنند:
مرکز علوم Herschele ناسا، بخشي از مرکز پردازش مادون قرمز و تحليل انستيتو تکنولوژي کاليفرنيا در Pasadena.

براي اطلاعات بيشتر به سايت هاي زير مراجعه کنيد:http://www.herschel.caltech.eduhttp://www.nasa.gov/herschelhttp://www.esa.int/SPECIAL/Herschel/index.htmlمنبع:
Nasa. Science- news