***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
رصد اجرام غیر ستاره ای زمستانی از درون شهر ها- بخش دوم

رصد اجرام غیر ستاره ای زمستانی از درون شهر ها- بخش دوم
چهارشنبه 18 اسفند 1389 - 02:30 | شاخه : | 8654 بازدید | 0 دیدگاه

علیرضا اسنجانی-
بخش دوم این مقاله که بر اساس تجربیات ایشان نوشته شده است به شرح ذیل تقدیم می گردد. امید است مورد توجه وقبول شیفتگان رصد آسمان قرار گیرد
به سراغ خود صورت فلکی ثور می رویم. شکل یک 7 فارسی که سر گاو است. و ستاره الدبران که چشم گاو نیز نامیده می شود. این بخش از صورت فلکی در درون اپتیک ها منظره بسیار زیبایی را به رخ می کشد. در درون چشمی ها دارای چندین ستاره در کنار یکدیگر می باشد. این بخش از آسمان خوشه ستاره ای نبوده که بخواهد در لیست اجرام قرار بگیرد اما به دلیل گستردگی ستاره ها در این منطقه منظره زیباییست که دیدن این منطقه نیز خالی از لطف نخواهد بود. همچنین در بالای ستاره الدبران، ستاره زتای ثور که شاخ گاو نیز نامیده می شود دقیقا نشان دهنده مکان جرم M1 یا سحابی خرچنگ در آسمان است که به دلیل اندازه ظاهری بسیار کم و قدر بالا در شرایط نوری مناسب نیز با ابزار معمولی قابل روئیت نخواهد بود.

در بالای صورت فلکی ثور صورت فلکی ارابه ران را پیدا می کنیم. با یافتن این صورت فلکی می توانیم 3 جرم مناسب را در آسمان شکار کنیم. در ابتدا ستاره مشترک میان ثور و ارابه ران را پیدا می کنیم. ستاره مشترکی که شاخ ثور و پای ارابه ران است. از این ستاره به سمت غرب صورت فلکی رفته و خطی فرضی با ستاره تتای این صورت فلکی رسم می کنیم. 6 درجه بر روی این خط از سمت ستاره مشترک به سمت ستاره تتا می رویم. حال 3.5 درجه به سمت داخل صورت فلکی می رویم. شاهد یک خوشه ستاره ای باز با قدر ظاهری 6.3 و اندازه ظاهری 12 درجه که با عدد مسیه m36 شناخته می شود خواهیم بود. حال 3 درجه دیگر اگر به سمت بالا رویم کمی مایل به چپ خوشه ستاره ای m38 با قدر ظاهری 7.4 و اندازه ظاهری 21 درجه که از نوع خوشه های باز می باشد قابل رویت است.

اگر از دوربین های دوچشمی 80*2یا قویتر برای رصد استفاده می کنیم می توان هر دو خوشه ستاره ای را در یک میدان دید گرفت.
حال بر روی خط فرضی که کشیده بودیم باز می گردیم و 3.9 درجه به سمت بیرون و پایین (موازی و خلاف جهت اجرام قبلی ) حرکت می کنیم. با کمی دقت خوشه ستاره ای دیگری با نام m37 که باز از نوع خوشه های باز است با قدر ظاهری 6.2 و اندازه ظاهری 24 درجه را مشاهده خواهیم کرد.

کمی پایین تر به سراغ صورت فلکی معروف جبار و جرم معروفش سحابی جبار m42 می رویم. این جرم نیز یکی از راحت ترین اجرام برای رصد می باشد. برای رصد آن کافی است صورت فلکی جبار را یافته و به سراغ کمربند آن برویم. در پایین کمر بند جبار 4 درجه به سمت جنوب صورت فلکی در میان 3 ستاره قلاف شمشیر، این سحابی زیبا با قدر ظاهری 4 و اندازه ظاهری 85 درجه واقع است.

به سراغ صورت فلکی جوزا یا دوپیکر می رویم. ستون ستاره کاستور ( ستاره سمت راست در بالای صورت فلکی ) را یافته و به انتهای آن ستون می رویم. ستاره ? را که انتهایی ترین ستاره در این ستون است را شناسایی کرده و تنها 2.1 درجه به سمت بالا ( به سمت سمت الراس ) رفته و خوشه ستاره ای m35 را با قدر ظاهری 5.3 و اندازه ظاهری 28 درجه مشاهده می کنیم.

جرم بعدی خوشه کندوی عسل است. M44 که یکی از واضح ترین خوشه های باز است که دارای قدر ظاهری 3.7 و اندازه ظاهری 95 درجه است. این جرم در صورت فلکی سرطان یا خرچنگ واقع است که دارای ستاره های کم نوری است و همین امر باعث سختی در رصد m44 در درون نور شهر گشته. برای رصد آن می توان از ستارهای پلوکس در صورت فلکی جوزا، شعرای شامی در صورت فلکی کلب الاصغر و ستاره قلب الاسد در صورت فلکی اسد بهره جست. با شناسایی این ستاره ها خطوطی فرضی بین آنها ایجاد کرده و یک مثلث را تشکیل دهیم. M44 تقریبا در مرکز این مثلث واقع می شود که به دلیل قدر و اندازه ظاهری مناسب در ابزار اپتیکی به راحتی قابل روئیت می باشد.

و در نهایت به سراغ خوشه باز m41 می رویم. این خوشه در صورت فلکی کلب الاکبر با قدر ظاهری 4.5 و اندازه ظاهری 38 واقع است. همانطور که از اندازه و قدرش پیداست خوشه ای است کوچک اما نورانی، پس پیدا کردنش نیاز به اندکی دقت دارد. برای پیدا کردنش مستقیم سراغ شعرای یمانی نورانی ترین ستاره نیم کره شمالی می رویم. از روی ستاره مقدار 3.35 درجه به داخل صورت فلکی می آییم و با کمی دقت می توان آن را مشاهده کرد.

این ها تعدادی از اجرام در لیست مسیه بودند که در شهر ها با وجودآلودگی نوری و هوا با کمی دقت قابل روئیت می باشند. بقیه اجرام به دلیل اندازه کوچک و درخشندکی کمشان قابل روئیت نمی باشند. پس رصد اجرام مسیه نیاز حتمی به ابزار قدرت مند و فضای بسیار مناسب ندارد. با کمی آگاهی و علاقه می توان از درون شهر ها نیز این اجرام را شکار کرد.

زیر آسمان بی کران، شبی روئیایی و نجومی داشته باشید




اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون