***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
»
»
»
اقدام جدید کاسینی برای حل پیچیدگیهای میدان مغناطیسی بین سیاره کیوان و تایتان

اقدام جدید کاسینی برای حل پیچیدگیهای میدان مغناطیسی بین سیاره کیوان و تایتان
يكشنبه 8 اسفند 1389 - 02:30 | شاخه : | 2942 بازدید | 0 دیدگاه

علیرضا اسنجانی-
ناسا فضا پیمای کاسینی ( cassini ) را در تاریخ 18 فوریه برای یافتن فعل و انفعالات مگنتوسفر (لایه مغناطیسی) بین زحل و قمرش تایتان در نزدیکی تایتان مستقر کرد. جایی که حباب مغناطیسی اطراف سیاره وجود دارد. نزدیک ترین تماس در ساعت 8:04 صبح در حالیکه فضا پیما در فاصله 365کیلومتری سطح تایتان قرار داشت اتفاق افتاد.
هنگامی که تایتان مدار کامل 36درجه را حول زحل درست می کند، اثر نسبی روشنی خورشید و گاز داغ یونیزه شده که داخل حباب مغناطیسی به دام انداخته شده اند تغییر می کند. این عوامل، عوامل مهمی برای درک رابطه بین مگنتوسفر بین تایتان و زحل می باشد.
همچنین این نکته نیز  بسیار مهم است که اندازه گیری های متفاوتی در مکان های مختلف مغناط کره(مگنتوسفر) زحل انجام بگیرد.
تحقیقات قبلی نشان می دهند که محیط مغناطیسی نزدیک تایتان متغیر و غیر قابل پیش بینی است. 12 ساعت قبل و بعد از نزدیک ترین تماس، ابزار طیف سنجی پلاسمای کاسینی به منظور به دام انداختن گاز یونیزه شده در جهت آن ناحیه قرار خواهد گرفت.در همان موقع، سیستم رادیویی کاسینی داده های گرانشی حساسی را از تایتان برای درک بهتر ساختار درونی آن جمع آوری خواهد کرد. نهایتا، جمع آوری داده هایی از این قبیل دانشمندان را قادر به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا تایتان دارای اقیانوسی زیر پوسته خود است یا نه می کند.

ابزار دیگری نیز داده های مربوط به تغییرات فصلی را جمع آوری می کند. اکنون تایتان در بهار شمالی قرار دارد و در حال نزدیک شدن به تابستان شمالی است. دانشمندان در پی یافتن این نکته می باشند که چه تغییراتی در الگوی هوای زمستان قطب شمال موثر هستند. برای مثال طیف سنج مادون قرمز، دما را در استراتوسفر تایتان اندازه گیری می کند.
همچنین سیستم های عکسبرداری، دریاچه ها و ابرها و انتقال گرد و غبار و گاز هوا را در اتمسفر تایتان نشان می دهند.
این برنامه یک پروژه شراکتی ناسا می باشد که آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ایتالیا، آزمایشگاه Cassini-Hygenes ، بخشی از انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا ( Calif، Pasadena، (Jet Propulsion Laboratory و نیروی محرکه جت ناسا این ماموریت را بر عهده دارند و مدیریت می کنند. مدار فضاپیمای کاسینی در آزمایشگاه نیروی محرکه Pasadena طراحی و راه اندازی شد. هم اکنون شمارش معکوس برای این اقدام در بهار9آغاز شده است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت های زیر مراجعه کنید:
http://saturn.jpl.nasa.gov/mission/flybys/titan20110218/

http://www.nasa.gov/cassini and http://saturn.jpl.nasa.gov


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون