***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
یافت سوپرفلوید (حالتی ازماده)درهسته ستاره نوترونی بوسیله رصدخانه چاندرای ناسا

یافت سوپرفلوید (حالتی ازماده)درهسته ستاره نوترونی بوسیله رصدخانه چاندرای ناسا
يكشنبه 8 اسفند 1389 - 02:30 | شاخه : | 6104 بازدید | 0 دیدگاه

سمانه شاپوری-


رصدخانه اشعه ایکس ناسا برای اولین بار شواهدی به دست آورده که وجود حالتی از ماده با خاصیت غیرعادی وسوپر فلویدی و بدون اصطکاک را درهسته یک ستاره نوترونی نشان می دهد.سوپرفلویدهاروی زمین خصوصیاتی مثل  حرکت به سمت بالاو فرار از ظرف های بدون هوا را از خود نشان می دهند.دریافت این موضوع به دانشمندان برای فهمیدن برهم کنش های هسته مادهای با بالاترین چگالی شناخته شده،کمک می کند.
سوپر فلوید حالتی از ماده مانند مایع وگازوجامد است که مانند سیال بدون ویسکوزیته(مقاومت در برابر اعمال تنش برشی) رفتار می کند ودارای رسانایی حرارتی نامحدود می باشد.
ستاره های نوترونی حاوی چگال ترین ماده ای می باشند که مستقیما قابل مشاهده است.مقدار بسیار کم از مواد این ستاره نوترونی (به اندازه قاشق چایخوری)  شش بیلیون تن وزن دارد.درهسته ستاره نوترونی آن قدر فشار بالا است که الکترون ها و پروتون هابا هم ترکیب می شوند و مواد غیربارداری به نام نوترون را تشکیل می دهند.
(هنگامیکه ستاره پرجرمی به شکل ابر نواختر منفجرمی‌شود، شایدهسته اش سالم بماند. اگرجرم هسته بین??? تا ? برابر جرم خورشیدی باشد، جاذبه،آنرا فراترازمرحلهکوتوله سفید متراکم می‌کند تا اینکه  پروتونها و الکترونها برای تشکیل نوترونها به یکدیگرفشرده شوند.)
دو تیم تحقیقاتی مستقل روی بقایای سوپرنوای ACassiopeia مطالعه می کنند ,این بقایا از ستاره پرجرمی در 1100سال نوری پیش می باشند که احتمالا 33سال قبل انفجار آن از زمین رویت شده است.چاندرا یک انحنای سریع در دمای این ستاره ماورای چگال یافته که نشان می دهد در طول مدت دوره ده سال حدود 4 درصد خنک شده است.
Dany Page می گوید:"این افت در دما هرچند بسیار کم می باشد بسیار پدیده غم انگیز و درعین حال شگفت آوری است ونشان می دهد که اتفاق غیرمعمولی برای این ستاره نوترونی در حال وقوع است."
سوپرفلویدهایی که حاوی ذرات باردارمی باشند هادی الکتریکی بسیار قوی(سوپرهادی)هستند وهیچ وقت انرژیشان را از دستنمی دهند.نتایج جدیدنشان می دهند که بقایای پروتون ها در هسته ستاره در حالت سوپرفلوید هستند و به این دلیل که مواد باردار را حمل می کنند,یک سوپرهادی را تشکیل می دهند.
هر دوتیم نشان دادند که کاهش سریع دما به دلیل تشکیل یک سوپرفلوید نوترونی در درون هسته ستاره نوترونی می باشد که در طی 10سال گذشته از روی زمین دیده شده است.انتظار می رود این کاهش سریع دما تا چند دهه ادامه داشته باشد وسپس آرام تر شود.
به گفته MadappaPrakash سوپرنوایCas A یک هدیه از جانب کیهان بود چون دانشمندان توانستند یک ستاره بسیار جوان را از نقطه صحیح و به موقع مورد بررسی قرار دهند. گاهی با کمی خوش شانسی مسافت زیادی را در مسیر علم می توانیم طی کنیم.
سوپرفلوید بر روی مواد روی سطح زمیندر دمای بسیار پایین (صفر مطلق) رخ می دهد این در حالی است که در ستاره نوترونی این اتفاق در دمای حدود یک بیلیون درجه سانتیگراد رخ می دهد.تا به حال یک عدم اطمینان در محاسبه این دمای بحرانی وجود داشته است.تحقیق اخیر بیان می کند که این دمای بحرانی حتما در فاصله نیم بیلیون وزیر یک بیلیون درجه است.
این برای اولین بار است که دانشمندان سرعت سرد شدن یک ستاره نوترونی را اندازه گیری می کنند.
CasA به محققان اجازه می دهد تامدل هایی را مورد بررسی قراردهند و دریابند که نیروی هسته ای قوی که ذرات داخل اتم را مقید می کند در ماده فراچگال چه طور رفتار میکند.
این نتایج همچنین برای فهم گستره ای از رفتار ستاره های نوترونی  مثل ارتعاشات و تغییر جهت محور ستاره و فوران مغناطیسی و انقلاب میدان مغناطیسی ستاره نوترونی ,دارای اهمیت می باشد .
تغییرات کوچک در سرعت چرخش ستاره نشان دهنده شواهدی درمورد وجود نوترون های سوپرفلویدی روی پوسته سخت ستاره نوترونی, جایی با چگالی بسیار پایین تر از هسته می باشد.این اخبار تازه از تشکیل مناطق جدید بسیار چگال داخلی ستاره نوترونی پرده برداری می کند.
به گفته Dmitry Yakovlev:"قبل از این ما نمی دانستیم که چگونه سوپرهادی بودن پروتون ها گسترش می یابد."

منبع:سایت ناسا و ویکی




اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون