***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
صدایم کن که در این تاریکی جز صدای تو دستگیری ندارم

صدایم کن که در این تاریکی جز صدای تو دستگیری ندارم
پنجشنبه 28 بهمن 1389 - 02:30 | شاخه : | 6857 بازدید | 0 دیدگاه

صدایم کن که در این تاریکی جز صدای تو دستگیری ندارم
محمد عمارتی- کلوپ نجوم رادیویی انجمن نجوم آماتوری ایران
نجوم رادیویی دانشی است که در عین نو پا بودن نقش عظیمی در عرصه نجوم و تغییر دیدگاههای بشریت در نگاه به جهان هستی داشته و دارد .
در ابتدای راه هر یادگیری مرور آنچه که بر آن دانش گذشته می تواند کمک بزرگی به درک جایگاه آن علم داشته باشد .  آشنایی به راهها ی رفته و رسالتی که در قبال این علم بر دوش دانش است.
سر آغاز پیدایش این علم به سال 1309/193باز می گردد آن زمان که کارل یانسکی مهندس جوان آزمایشگاه بل پی به امواج رادیویی ناشناسی برد که از طریق آنتن دست سازش دریافت می شد . وی که فارغ التحصیل رشته فیزیک بود در سال 1307/1928 در آزمایشگاه تلفن بل مشغول به کار شد . وی برای یافتن مکان منابع رادیویی که بر روی انتقال پیام با طول موج کوتاه به آن سوی اقیانوس اطلس تداخل ایجاد می کردند آنتنی ساخت . این آنتن که 3متر طول و    متر ارتفاع داشت و در آن تقریبا 13متر لوله برنجی به کار رفته بود بر روی قاب چوبی ای قرار داشت که با کمک چهار چرخ زیر آن در هر ساعت حدود 3 بار در دایره ای به فطر 1متر به دور خود می چرخید و در طول موج 6/14 متر کار می کرد .
در سال 1309/193بود که او سیگنالهای ایستای ضعیف مزاحمی را دریافت کرد و به دنبال یافتن سرچشمه این امواج بود که در سال 1310/1931 توانست نقشه ای را ترسیم کند و در آن سرچشمه نقاطی که به نظر می رسید منشا پارازیت ها باشند مشخص کند و در سال بعد از آن سه نوع پارازیت را شناسایی کرد . این پارازیت ها شامل یکی رعدهای محلی ، دیگری رعدهای دور دست و در آخر آنچه که برای ما مهم و قابل تامل بود صدای هیسی بود که از منبع ای ناشنای دریافت می شد . او در ابتدا گمان می کرد که خورشید منبع تولید این امواج است ولی تحقیقات و ثبت داده های بعدی نشان داد گرچه سیکل این امواح 23 ساعت و 56 دقیفه است اما از طلوع و غروب خورشید تبعیت نمی کند و این نشان می داد که منبع این امواج جرمی ثابت بر روی کره سماوی است . خوشبختانه خودشید در آن سال در کمترین مقدار فعالیت خود قرار داشت که در غیر اینصورت فعالیت های شدید خورشیدی خود پارازیت های دیگری را ایجاد می کردند.
در ادامه او به این نتیجه رسید که هر زمان مه آنتن به سمت صورت فلکی قوس در مرکز کهکشان راه شیری نشانه می رود این پارازیت ها به حداکثر خود می رسند.
وی یافته های خود را در مقاله نامه انستیوی مهندسان رادیویی در شماره های دسامبر 1932 و اکتبر 1933 به چاپ رسانید و در بهار مسال 1312/1933 در یک سخنرانی در واشنگتن به ارائه یافته هایش پرداخت . اما برخورد سدر مچامع علمی او را دلسرد کرد ولی باز در تابستان همان سال بار دیگر مقاله اش را در کنفرانس دیترویت ارائه کرد و در آن به تشریح ویژگی های پاراریت هایی که از کهکشان راه شیری آشکار سازی کرده بود پرداخت اما تنها 2نفر برا شنیدن سخنرانی اش در آن کنفرانس شرکت کردند . با تمام عکس العمل های مایوس کننده ای که از مجامع علمی دیده بود مصمیم گرفت تا با ساخت آنتن بشقابی به تحقیف بر روی منابع رادیویی کیهان بپردازد ولی آزمایشگاه بل او را بر پروژه دیگری گمارد و او هرگز نتوانست بر این تخواسته خود جامه عمل بپوشاند بدین ترتیب وقفه ای در تاریخ اختر شناسی رادیویی ایجاد شد تا آنکه گروت روبر با مطالعه مقالات یانسکی به این موضوع علافه مند شد و تصمیم گرفت تا در خانه به دریافت امواج گسیلی از کهکشان بپردازد از این رو تلسکوپ سهمی وار بازتابی را طراحی کرد که همانند تلسکپ های بازتابی نوری به جای بازتاب نور امواج رادیویی را بر روی آنته کوچکی کانونی می کرد و امواج از طریق آن به گیرنده رادیویی فرستاده می شد . برای عملی کردند طرحش به سراغ شرکت امریکن بریج رفت تا طرحش را برآورد هزینه کند . آنان مبلغ 700دلار را برای ساخت تلسکوپ روبر اعلام کردند ولی این ]زینه در آن زمان برای روبر بسیار سنگین بود به ناچار نصمیم گرفت تا با کنک دو نفر از دوستان خود به پیاده سازی طرحش در حیاط خانه اش بپردازد ، آنتنی که او طراحی کرده بود دارای بشقابی به قطر 1متر و فاصله کانونی 6 متر بود که از 45 قطعه گالوانیزه ساخته شد و فقط در امتداد شمال – جنوب (نصف النهاری) حرکت می کرد.
او سرانجام توانست در سال 1316/1937 اولین تکسلکوپ رادیویی تک بشقابی را با هزینه 130دلار بسازد که این هزینه برای او در ودر آن زمان سرمایه گذاری اندکی نبود .
روبر که روزها سرکار می رفت و تقریبا تمام روز مشغول به کار بود زمانی که به خانه باز می گشت تا نیمه شب استراحت می کرد و پس از آن شروع به رصد می کرد.
او درابتدا کار را با زول موجهای کوتاه نظیر 9 سانتی متر شروع کرد و پس از آنکه نتیجه ای نگرفت در سال 1317/1938 کار را با طول موج 33 سانیتی متر ادامه داد اما باز همم موعفیتی حاصل نشد ولی سرانجام در سال 1318/1939 تلاشهایس به ثمر نشست و پساز این موفقیت او تصمیم گرفت که با تتتهیز ابزارش نفشه دادیویی کهکشانن راه شیری را بر مبنای شدت اموج رادیویی گسیلی ترسیم کند . اهمیت این نقشه که اولین نقشه رادیویی آسمان و شامل اجرامی مانند خودشید ، هسته کهکشان راه شیری و چند منبع دیگر کهکشانی مانند دجاجه ، ذات الکرسی ، کلب اکبر بود قابل مقایسه با نفشهای بود که ویلیام هرشل در قرن هجدهم میلادی با تلسکوپ نوری خود از کهکشان راه شیری ارائه کرده بود او از سال 1329/194شروع به انتشار یافته های رادیویی هود کرد تا در مقام تنها اختر شناس رادیویی جهان رسالت خود را در این باره به انجام رساند . تا دهه 1330/195روبر تنها اختر شناس رادیویی جهان و تلسکوپش تنها تلسکوپ رادیویی بود . اما در دهه 195بسیاری از دانشمندان و مهندسان به کارهای او علاقه مند شدند و با استفاده از تجربیات او آنتنهای بشقابی غول پیکر ساختند و بسیاری از مهندسان رادیویی و فیزیکدانان که در خلال جنگ جهانی دوم در زمینه ارتباطات رادیویی و رادار فعالیت می کردنند به سوی شاخه جدید اختر شناسی رادیویی گرویدند .



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون