***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
»
»
»
فضاپیمای ناسا در آستانه دنباله دار Tempel 1

فضاپیمای ناسا در آستانه دنباله دار Tempel 1
دوشنبه 25 بهمن 1389 - 02:30 | شاخه : | 3125 بازدید | 0 دیدگاه

سمانه شاپوری-
برای اولین بار دانشمندان می توانند تا دنباله داری یکسان را قبل و بعد از نزدیک شدن به خورشید رویت کرده ومورد برسی قرار دهند. این دنباله دار Tempel 1 می باشد که در سال2005 فضاپیمای Deep Impact آن را ملاقات کرده است.اکنون فضاپیمای دیگر ناسا Stardust-NExT در نزدیکی آن قرار دارد تا در روز 25 بهمن(روز ولنتاین) به آن نگاه بیاندازد.
این دو دیدار با دنباله دار شامل یک دور کامل به دور خورشید و رویت انفجار حاصل از گرمای خورشیدی می باشد.
Veverka در این باره می گوید:"رویارویی نزدیک دنباله دار با خورشید هیچ گاه به نفع دنباله دار نیست. گرمای خشمگین خورشید یخ های هسته دنباله دار را تبخیر کرده و باعث فوران گاز و بیرون پرت شدن خاک ها می شود.این کاهش چرخه ای مواد, دنباله دار را به از دست دادن قدرت و نابودی هدایت می کند."
محققان به این مساله شک دارند که  این خرابی آشکاردر تمام سطح دنباله دار به صورت یکسان رخ نداده باشد  ولی تاکنون به نقصی درثبت اطلاعاتشان برخورد کرده اندو نمی دانند که این اتفاق دقیقا در کجا رخ می دهد.
فضاپیمای  Stardust NExT به تصویر کشیدن تعدادی ازسطوح یکسان دنباله دار خواهد پرداخت که 6 سال پیش کاوشگر Deep Impact از همین مناطق عکس برداری کرده بود. تصاویر جدید مشخص خواهد کرد که این مناطق چگونه تغییر کرده اند ومواد آنها به کجا رفته است؟
Veverka ادامه می دهد:" کاوشگر Deep Impactنگاه اجمالی به نظر موفقیت آمیز ودر نهایت ناامیدکننده ای را درمورد دنباله دار Temple 1 به ما داده است ما چیزهای غیر عادی و ناشناسی را رویت کرده ایم وبه نگاه نزدیک تری به سطح دنباله دار نیازمند بودیم."
Veverka وسایر اعضای تیم Stardust-NExT خصوصیاتی را که بیشتر مشتاقند تا دوباره رویت کنند را این گونه در لیست خود قرار داده اند : برای شروع قسمت هایی از سطح دنباله دار که مانند پنکیک لایه لایه هستند.
"زمین دارای لایه هایی می باشد واین موضوع به خاطر آب و باد وجابه جایی خاک وخردها بر روی سطح آن است ولی لایه لایه بودن یک دنباله دار مانند یک معما است."

به گفته یکی از محققان این تیم:" ایده ای این طوربیان می کند که دو جسم پروتوکامت با سرعت پایین با هم برخورد کرده اندودر نهایت تودهای مثل پنکیک را به وجود می آورند."
آیا این نظر درست می باشد؟اطلاعات به دست آمده از Stardust-NExT مشخص خواهدکرد که چنین دنباله دار پنکیکی ,از چه درست شده است؟
"طبق آنچه درعکس  مشخص است , بخش گسترده ای ازسطح صاف  دنباله داروجود دارد که به شکل جریان به نظر می رسد..اگر این واقعا یک جریان باشد به آن معنی است که به تازگی خاک وگاز از سطح بیرون آمده اند."
Stardust-NExT مشخص خواهد کرد که سطح صاف دنباله چگونه تغییر کرده است(آیا این سطح در جریان است؟) واین تحقیق به تیم کمک می کند تا منشا آن را بیابند. هرچند منشا تغییرات, سطح صاف اشاره شده ولایه ای بودن این دنباله دار, تاریخچه پیچیده  ای از سطح شناسی را نشان می دهد.
ناسا هم در تاریخچه این دنباله دار بی تاثیر نبوده ,در سال 2005 Deep Impact,پرتابه 82پوندی را به هسته دنباله دار پرتاب کرد این پرتابه بعد ازبرخورد با سطح دنباله دار,موادی را به سمت بیرون پرتاب کرد  ودهانه آتش فشانی که در زیر قرار گرفته بود کاملا از نظر پنهان شد.دوربین های Deep Impact قادر نبودند تا ازمیان ابرهای عظیمی که پرتابه به سطح  بالای دنباله دار فرستاده بود,چیزی را رویت کنند. این در حالی است که انتظار می رود Stardust-NExT بتواند یک رویت طولانی را بر ناحیه برخورد, فراهم آورد.

به گفته Veverkaغبار وخاک ها درناحیه مشخصی بر فراز دنباله دار واقع شده اند پس اگر از سمت صحیح با دنباله دار مواجه شویم می توانیم دهانه آتشفشان را رویت کنیم وحتی از اندازه آن با خبر شویم و این اتفاق می تواند به بسیاری از سوالات کلیدی ما پاسخ دهد, مثل این که سطح یک دنباله دار سخت است یا نرم؟
در ماموریت آینده ,احتمالا فضاپیمایی بر روی دنباله دار خواهد نشست تا نمونه هایی برای تجزیه وتحلیل جمع آوری کند. بنابراین دانشمندان برای طراحی چنین فضاپیمای نشیننده ای نیاز دارند تا بدانند که محل فرود دارای چه نوع سطحی است.همچنین آن ها می خواهند بدانند که چه ابزار هایی باید همراه فضاپیما بفرستند,دریل برای حفاری سطوح سخت یا وسایل گود برداری برای سطوح نرمتر.

منبع :پایگاه خبری سازمان فضایی امریکا(ناسا) Nasa science
مقاله: NASA Spacecraft Closes in on Comet Tempel 1

 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون