***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
»
»
»
کشف سیستم سیاره ای شگفت آورتوسط فضاپیمای کپلر ناسا

کشف سیستم سیاره ای شگفت آورتوسط فضاپیمای کپلر ناسا
دوشنبه 18 بهمن 1389 - 02:30 | شاخه : | 3233 بازدید | 0 دیدگاه

سمانه شاپوری-
دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر ناسا , شش سیاره کشف کردند که از سنگ و گاز تشکیل شده اند و به دور ستاره ای با نام کپلر 11 با فاصله 200سال نوری از زمین, می چرخند.
به گفته عضو گروه علمی کپلر Jack Lissauerدراین مجموعه تعداد زیادی سیاره بزرگ وجود دارد که به فاصله نزدیک به ستاره شان می چرخند و ما تا به حال از وجود چنین سیستمی باخبر نبودیم.در واقع  مجموعه کپلر 11 اولین سیستم سیاره ای فشرده است که تا به حال ورای منظومه شمسی کشف شده است.
ستاره های معدودی هستند که بیش از یک سیاره عبوری دارند این در حالی است  که کپلر 11 بیش از سه سیاره عبوری را دارا است.بنابراین این سیستم یک مجموعه رایج نیست و شاید وجود آن یک در صد یا یک درمیلیون باشد.
ستاره کپلر11 ,یک کوتوله زرد است و تمام سیاره هایی که به دور آن می چرخند از لحاظ اندازه از زمین بزرگترند به نحوی که بزرگترین این سیارات قابل مقایسه با اورانوس ونپتون می باشد.داخلی ترین سیاره این سیستم کپلر11b- است کهدر مقایسه نزدیکی زمین به خورشید ده برابر به ستاره اش نزدیک تراست .اگر به سمت سیاره های خارجی تر پیش برویم به سیاره های کپلر11 c-وکپلر11,d-کپلر11e- وکپلر11f- می رسیم و در نهایت کپلر 11g- یعنی خارجی ترین سیاره را مشاهده می کنیم که نصف نزدیکی زمین تا خورشید را داراست.
حال فرض کنید که سیستم کپلر 11 را در منظومه شمسی قرار دهیم ,سیاره کپلر 11-g بین عطارد و زهره قرار می گیرد در حالی که پنج سیاره داخلی,بین خورشید و عطارد وبسیار نزدیک به هم (نسبت به سیارات منظومه شمسی ) قرارمی گیرند.این سیارات داخلی دارای دوره گردش 1تا 47 روز  بوده وسیاره خارجی  دارای دوره گردش118 روز به دور ستاره خود می باشد.
به گفته Lissauer سیاره های کپلر e,d,f دارای مقادیر قابل توجهی گاز سبک می باشند که این نشان میدهد این سه سیاره به تازگی (چند میلیون سال پیش) ایجاد شده اند.
سیستم سیاره ای هنگامی متولد می شود که یک هسته ابر ملکولی فروریخته وستاره ای را تشکیل دهد در همین هنگام صفحات گازو خاک با نام Protoplanetary دور تا دور ستاره را فرا می گیرند این صفحات در واقع بستر هایی هستند که سیاره ها در آن ها ایجاد می شوند .
Protoplanetary در اطراف ستاره هایی با عمر کمتر از یک میلیون سال دیده میشود.دانشمندان با استفاده ازاین رویداداین گونه تئوری پردازی کرده اند که سیاره هایی که دارای مقدار قابل توجهی گاز هستند , به نحوی سریع ایجاد شده اند که قبل از ناپدید شدن صفحه اطرافشان گاز بیشتری نسبت به بقیه سیارات به دست آورند.

رصدخانه کپلرمحققان این رصد خانه رد سیارات را با بررسی کاهش جزئی نور ستاره ها دنبال می کنند  زیرا با عبور ستاره ها از روبروی سیارات نوری که  توسط رصد خانه ها در زمین دریافت می شود, دچار تغییر می گردد .همچنین  رصدگران با دنبال کردن این تغییرات می توانند به اندازه سیاره ها پی برده و با توجه به خصوصیات ستاره ها و دوره گردش سیارات, دمای آن ها را هم به دست آورند.
گروه علمی کپلر با استفاده از تلسکوپ زمینی با کیفیتی مثل اسپیتزر, به دنبال انجام رصدهای بعدی بر روی داوطلب های سیاره ای یا اجرام جالبی که توسط فضاپیما (کپلر) کشف شده,می باشد.
میدان ستاره ای کشف شده توسط این گروه در صورت فلکی چنگ وماکیان قرار دارد که در پاییز اخیر وطی رصدهای زمینی دیده شده است.داده های به دست آمده از رصد ها مشخص می کند که کدام داوطلب واقعا یک سیارهمی باشد.
گروه کپلر تا سال 2012 به جستجوی سیاراتی در حدود اندازه زمین که در کمربند حیات ستاره خود قرار دارند واحتمال وجود آب بر روی سطح آن ها وجود دارد,ادامه خواهد داد.
منبع:پایگاه اینترنتی ناسا(امریکا)


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون