*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
آسمان بهمن ماه 1389

آسمان بهمن ماه 1389
جمعه 8 بهمن 1389 - 02:30 | شاخه : | 2846 بازدید | 0 دیدگاه

سرویس نشریات انجمن نجوم آماتوری ایران- مسعود عتیقی
بیش از ده سال است که رویدادهای آسمان و وضعیت رویت پذیری هلال های صبحگاهی و شامگاهی را به محضر علاقمندان از طریق این پایگاه اینترنتی تقدیم نموده و یا با خبرنامه ویژه اعضای انجمن به اطلاع رسانده ایم.
خبرنامه ای که با حجمی کم اما محتوایی زیاد باعث ارتقا دانش رصدی و مطالعاتی هر فرد شیفته آسمان می شود. عنوان آسمان ماه را در مجله علمی دانشمند پایه گذاری نمودیم و هنوز هم بعد از سالها در آن نشریه، روزنامه های کشور و برخی پایگاههای اینترنتی و نشریات با این عنوان، مطالب مرتبط با آسمان توسط دیگرمنجمان و یا کارشناسان انجمن نجوم آماتوری ایران نشرمی شود و همان بذر دانش است که کارشناسان و اعضای انجمن نجوم آماتوری ایران در کنار دهها فعالیت متنوع دیگر، در مزرعه پاک نجوم ایران پاشیدند. به امید ایرانی آباد و با عظمت گذشته به سراغ برخی رویدادهای این ماه می رویم.
چهار شنبه 6بهمن: هنگام طلوع ماه، ستاره سماک اعزل حدود 4 درجه شمال آن قرار دارد.
یکشنبه 1بهمن: ملکه آسمان صبحگاهی ناهید در بامداد این تاریخ 2/4 درجه(به اندازه دو بند انگشت در فاصله یک دست کشیده) شمال هلال کاهنده صفر1432 قراردارد.ساعت5:58 کمترین جدایی را مشاهده می نمایید.
یکشنبه 17 بهمن: سیاره سرخ بهرام ساعت 8:38 این تاریخ به وضعیت مقارنه خواهد رسید. مقارنه شرایطی است که زمین، خورشید و یک سیاره در یک راستا باشند به نحوی که خورشید بین زمین و آن سیاره باشد. در این حالت وضعیت روز زمین و سیاره تحت شعاع نور خورشید بوده و غیر قابل رصد است. دورترین فاصله یک سیاره با زمین در همین وضعیت خواهد بود.
دوشنبه 18 بهمن: اوج بارش شهابی آلفا قنطورسی با 6 شهاب در ساعت ! (ZHR=6 ) است.
ماه کمترین فاصله را در این شب با سیاره برجیس و اورانوس دارد.این سیارات مدتی است همنشین یکدیگرند.
میزان جدایی بیش از 6 درجه خواهد بود.
شنبه 23 بهمن: کمترین جدایی مه و پروین را در این شب مشاهده خواهید نمود. نور ماه پس از تربیع باعث خواهد شد که ستارگان کمتری از این خوشه ستاره ای را با چشم غیر مسلح مشاهده نمایید.(جدایی 7درجه) ساعت 23:59 همین شب ستاره مشهور الدبران (آلفای ثور) همنشین ماه و در جنوب آن قرار دارد. ستارگان قلب الاسد، قلب العقرب، الدبران و فُم الحوت، اجرام مورد توجه ایرانیان باستان بوده اند. ادامه در خبرنامه...*سیارات و صور آسمان بهمن 89:سیاره تیر در اواخر بهمن وسیاره  بهرام در این ماه به همراه خورشید در صورت فلکی جَدی قرار دارند. ناهید که به مطرب فلک مشهور است در برج کمان، برجیس غول پیکر در ماهی(حوت) و کیوان حلقه برگردن در خوشه قرار خواهند داشت.
صورتهای فلکی زمستانی بویژه شکارچی وکلب اکبر و کلب اصغر (سگهای بزرگ وکوچک) و به ترتیب صور منطقه البروج حوت (ماهی)، حمل(بره)، ثور(گاو)، جوزا(دوپیکر)، سرطان (خرچنگ) ،اسد(شیر)، خوشه(سنبله)، میزان(ترازو) وکژدم(عقرب) در بهترین شرایط برای بررسی این منطقه و اجرام غیر ستاره ای آنها هستند.
ادامه در خبرنامه ویژه اعضا*ماه در این ماه:چهار شنبه 6 بهمن: ساعت 16:3تربیع آخر ماه
جمعه22 بهمن: ساعت 10:48 تربیع اول ماه
ادامه اخبار تکمیلی در خبرنامه انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون