***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
ژاپنی ها نمونه هایی از سیارک Itokawa را به زمین بازگرداندند

ژاپنی ها نمونه هایی از سیارک Itokawa را به زمین بازگرداندند
سه شنبه 21 دی 1389 - 02:30 | شاخه : | 2831 بازدید | 0 دیدگاه

مونا کریمی نژاد

فضاپیمای آ‍‍ژانس فضایی ژاپن(JAXA) به هایابوساHayabusa)) مشهور است و قطعه کوچکی از یک سیارک عجیب به نام سیارک ایتوکاوا Itokawa را به زمین آورده است . مایک زولنسکی , متصدی وابسته به خاک درون سیاره ای در مرکز فضایی جانسون و یکی از سه اعضای غیر ژاپنی تیم علمی , می گوید: " ما برای اولین بار از نمای نزدیک داریم می بینیم که یک سیارک در واقع از چه چیز ساخته شده است."

هایابوسا در سال 2005 , قبل از جمع آوری نمونه از یک صخره فضایی بزرگ , از سایه خودش بر روی سیارک ایتوکاوا عکس برداری کرده است .او (زولنسکی) یک دلیل خوب برای خوشحال شدن دارد . سیارکها در قسمت پایینی منظومه شمسی ما تشکیل شده اند , بنابراین مطالعه بر روی این نمونه ها می تواند به ما بیاموزد که آن سیارک چگونه شکل یافته و ساخته شده است .
هایابوسا در سال 2003 اعزام شد و در یک سفر بیلیون کیلومتری به ایتوکاوا قرار گرفت( برنامه ریزی شد ) و کمی بیشتر از 2سال بعد به آنجا رسید .در سال 2005, فضاپیما کار خارق العاده ای انجام داد – بر روی سطح سیارک فرود آمد . امید بر آن بود که نمونه ها را از آن سیارک عجیب جمع آوری کند , ولی یک مشکل وجود داشت. ابزار پرتابی (راکت) منفجر شد و در نتیجه گردوغبار از اطراف پراکنده و تنها ذراتی را از گرد و غبار ناشی از فرود برای جمع آوری باقی گذاشت .
آیا هیچ خاکی از این سیارک در محفظه نگه داری مانده است ؟

بازگشت هایابوسا دقیقا براساس برنامه و براساس JAXA پیش رفت. زولنسکی و دیگر دانشمندان مشتاق , با چشمانی گشوده رو به آسمان , لحظه بازگشت (سقوط) موشک را به سمت جو زمین , با سرعت 2700مایل بر ساعت در شب 13 ژوئن 201, به تماشا نشستند . bus اصلی هایابوسا در طول بازگشت به جو زمین در بالای یک منطقه دور افتاده استرالیایی , رها شد و نمونه صحیح و سالم درون کپسول به وسیله چتر فرود به سمت زمین فرستاده شد . زولنسکی می گوید :" ما هیپنوتیزم شده بودیم . هنگامی که ما منتظر فرودش بودیم , هیچ کس حتی حرکتی نداشت ." ولی انتظار تازه آغاز شده بود . چون تلاش برای بازیابی کپسول در تاریکی کار بس خطرناکی بود, او تمام شب را برای مواجه با موفقیت, با بیخوابی بسر کرد. " من یکی از اولین افرادی بودم که آن هلیکوپتری را که فردای آن روز به سمت محل فرود پرواز کرد , سوار شد .همچنین من اولین کسی بودم که به طرف کپسول رفت . " او می بایست در فاصله 10فوتی از آن می ایستاد .باز هم انتظار...
" با دقت به گروه بازیابی نگاه می کردم که آنرا می پوشاندند . آنها ماسک صورت و دستکش ولباسهای مخصوص آبی رنگ داشتند .آنها وظیفه داشتند که چتر عمل نکرده را خنثی کنند و این کار فوق العاده حساس بود . سپس آنها کپسول را با دقتی بسیار زیاد برداشتند و درون یک جعبه قرار دادند . "
محموله ارزشمند , جهت بررسی و تجزیه و تحلیل , توسط جت مخصوص به سمت ژاپن پرواز داده شد . حدس بزنید وقتی که محموله رسید , چه کسی منتظر آن بود ؟
زولنسکی می گوید:" من منتظر انجام کار بودم ", کسی که علاوه بر هم گروهی با اسکات سندفورد مرکز تحقیقاتی ناسا , برای گشایش محموله به ژاپن سفر کرده بود . "اولین نتایج مایوس کننده بودند . وقتی کپسول را با یک دستگاه اسکن (پویشگر) ضعیف CAT بررسی کردیم , به نظر می رسید که چیزی درونش وجود ندارد." سپس اعضای تیم ژاپنی , به طور موشکافانه و دقیق کپسول را قطعه به قطعه پیاده کردند ." آنها مجبور به استفاده از یک میکرودستگاه(micromanipulator) برای دوری از آلودگی شدند وبررسی و پردازش ماهها به طول انجامید ."

قاشقک مخصوص دیده شده توسط میکروسکوپ الکترونی پویشگر(SEM)
1-   لبه قاشقک مخصوص دیده شده توسط میکروسکوپ نوری
2-   یک نمای نزدیک از قسمت پررنگ شده توسط یک دایره قرمز رنگ, که توسط SEM دیده شده است .
عکسهای میکروسکوپ الکترونی ماده , نمونه درون ظرف بازگشتی هایابوسا را تشخیص داد. فلشهای قرمز, ذرات سیارک را نشان می دهند . " همینکه به کپسول وارد شدیم , توانستیم خاک و غبار روی دیوار داخلی (کپسول) را ببینیم . من به خودم گفتم ` ما خاک سیارک را همین جا داریم ` ! ولی این فقط یک احتمال بود . آن محتوا می توانست آلودگی ناشی از پرتاب یا بازگشت به جو و فرود بوده باشد ." قدم بعدی برداشتن و آنالیز ذرات بود ... یک پردازش آهسته و مشقت بار دیگر و باز انتظار...
"هر کدام از ذرات , کوچکتر از قطر موی سر یک انسان است. ما در آخر از یک قاشقک نچسب جهت برداشتن مقدار زیادی از ذرات ریز, استفاده کردیم ." با اینکه بیشتر ذرات همچنان در کپسول هستند , تیم 200تا از آنها را توسط یک میکروسکوپ الکترونی برداشته و آنالیز کرده است .
و؟
" حداقل 150تا از آنها مربوط به سیارک می باشد ! ما داریم قسمتهایی از یک سیاره دیگر را نگاه می کنیم .این مثل یک نوع بسیار ابتدایی از سیارکهاست . در ماه مارچ و در کنفرانس علمی مربوط به ماه و سیارات درHouston , به شما بیشتر در مورد این موضوع خواهیم گفت ."
تا کنون این تنها سومین باریست که یک جرم جامد فضایی( فرازمینی) به زمین آورده شده است .فضانوردان آپولو و روباتهای Luna شوروی اولین ها بودند – آنها نمونه هایی از خاک ماه را برایمان آوردند. و در سال 2006 فضاپیمای Stardust ناسا نمونه هایی از ستاره دنباله دار Wild2 را آورد . " ما و ژاپنی ها هیجان زده شده ایم (هیجان زده هستیم) . امپراتور حتی درخواست یک سفر شخصی به داخل کپسول را کرده است . این ماموریت آپولوی آنهاست . آنها دارند تمام یک سیاره جدید را به ما نشان می دهند ."
و باز هم انتظار...


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون