***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی سال 2011 میلادی-هدیه ویژه

رویدادهای نجومی سال 2011 میلادی-هدیه ویژه
جمعه 10 دی 1389 - 02:30 | شاخه : | 3560 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی سال 2011 میلادی-هدیه ویژه
مسعود عتیقی-  
 
به بهانه آغاز سال نو مسیحی       
            تقویم نجومی برای رصدگران پدیده های آسمانی از اهمیت خاصی برخوردار است بویژه آنکه با دقت آماده شود و شامل وقایع مهم آسمان باشد تا گرایشهای مختلف نجوم رصدی بتوانند از آن بهره مند شوند. بهره گیری از دهکده کوچک جهانی اینترنت و پیشتازی انجمن نجوم آماتوری ایران در اجرای طرحهای نو که ضمن اهمیت موضوعی هزینه زیادی را به رصدگران تحمیل نکند از این جمله است. آنچه که پیش روی شماست هدیه سال نو میلادی انجمن نجوم آماتوری ایران به کلیه رصدگران آسمان بویژه اعضای خوب انجمن و هموطنان اقلیت دینی کشور عزیزمان ایران است. در این تقویم نجومی رویدادهای با ویژگی اهمیت مطالعاتی به محضر شما دوستداران دانش کهن اختر شناسی تقدیم شده است. امیدواریم از آن لذت ببرید. زمان رویدادهای این تقویم نجومی در خبرنامه ویژه اعضای اصلی انجمن نجوم آماتوری ایران در هر ماه ارایه خواهد شد.
    آسمانتان صاف دوشنبه و سه شنبه 13 و 14 دیماه89- اوج بارش شهابی ربعی (کوادرانتی) با ZHR=4که با عدم وجود ماه در آسمان بدور از شهرها و آلودگی نوری و آلاینده ها می توانید رصد خوبی امسال پیش رو داشته باشید.
 
سه شنبه 14 دیماه- خورشید گرفتگی جزیی از ساروس 151 که در شمال افریقا، اروپا و آسیا قابل مشاهده است، ساکنان سراسر کشور عزیزمان ایران نیز شاهد این رویداد خواهند بود. 20% تا 60% میزان پوشش خورشید توسط ماه در ایران که هر چه از جنوب به سمت شمال غرب ایران سفر کنیم درصد گرفت بالاتر می رود. کسوف در ایران ساعت 11:21 آغاز و  14:15 پایان خواهد یافت. این گرفت چهاردهمین گرفت از 72 کسوف این ساروس است. مراقبت از چشمها و ابزارهای نجومی را هرگز فراموش نکرده و با عینک مخصوص رصد خورشید و یا فیلتر ها دوربینهای عکاسی، فیلمبرداری،دوچشمی و تلسکوپ خود را حتماً مجهز نمایید. انجمن نجوم آماتوری ایران برنامه ای رایگان را برای عموم علاقمندان در پایتخت با همکاری فرهنگسرای شفق و با استفاده از کارشناسان وتجهیزات نجومی مجهز به فیلترهای رصد خورشید استاندارد به اجرا در خواهد آورد. همین جا از هموطنان عزیزاقلیت دینی شیفته رویدادهای نجومی دعوت می کنیم در این میهمانی آسمانی که به افتخار آنها و آغاز سال نو مسیحی به اجرا در می آید شرکت نمایند. 
چهارشنبه 29 دیماه- ماه بدر
 
پنج شنبه 14 بهمن- ماه نو
 
جمعه 29 بهمن- ماه بدر
 
جمعه 13 اسفند- ماه نو
 
شنبه 28 اسفند1389 - ماه بدر
 
دوشنبه اول فروردین 1390خورشیدی–اعتدال بهاری و آغاز نوروز 139خورشیدی در ساعت3:01 بامداد به وقت ایران.
طول شبانه روز در این زمان برابر است.
 
یکشنبه 14 فروردین –ماه نو
 
پنج شنبه و جمعه اول و دوم اردیبهشت- اوج بارش شهابی شلیاقی با ZHR=2ماه قبل از تربیع آخر عامل مزاحمی برای رصد این شهابها می باشد.
 
سه شنبه 13 ازدیبهشت- ماه نو
 
پنج شنبه و جمعه 15 و16 اردیبهشت- بارش شهابی اتا دلوی با ZHR=1این بارش میزان شهابی پایینی دارد اما نور ماه تقریباً در کل شب مزاحم نیست.
 
شنبه 17 اردیبهشت139برابر با 7 می میلادی- روز جهانی نجوم در سراسر جهان با اجرای برنامه های ترویجی همه مردم دنیا شعار یک آسمان یک مردم را سر می دهند . هفته نجوم که بیش از یک دهه قبل بنیان گذاشته شده است از دوشنبه 12 اردیبهشت تا یکشنبه 18 اردیبهشت 9خواهد بود تا با فرصت بیشتر و حتی در مناسبتهای تعطیل ملی هر کشور برنامه هایی به اجرا درآید.
 
سه شنبه 27 اردیبهشت-ماه بدر
 
چهارشنبه 11 خرداد- ماه نو
 
چهارشنبه 11 خرداد- کسوف جزیی متعلق به ساروس 118 در شرق آسیا، آلاسکا، شمال کانادا و گرینلند قابل مشاهده است که البته در کشورمان این کسوف قابل رصد نخواهد بود. این گرفت شصت وهشتمین کسوف از 72 خور گرفت این ساروس محسوب می گردد.
 
چهارشنبه 25 خرداد- ماه بدر
 
چهارشنبه 25 خرداد- ماه گرفتگی کامل ساروس 130در جنوب امریکا، اروپا، افریقا،آسیا و استرالیا قابل مشاهده است. سراسر کشور پهناور ایران شاهد این خسوف کلی می باشند و از قضا بهترین شرایط رصد این گرفت ماه نصف النهار مرکزی ایران می باشد. این خسوف سی و چهارمین گرفت از 72 گرفت این ساروس است. خسوف ساعت 22:52:55 آغاز و 02:32:14 به پایان می رسد. گرفت کامل ماه نسبتاً طولانی و به مدت یک ساعت و چهل دقیقه از 23:52:29 تا 01:33  پس از نیمه شب ادامه دارد. رنگ قرمز ماه در این خسوف نسبتاً تیره است.
 
سه شنبه 31 خرداد- ساعت 20:46 این تاریخ تابستان در نیمکره شمالی زمین آغاز خواهد شد کوتاهترین شب و بدنبال آن بلندترین روز در نیمکره شمالی در همین زمان خواهد بود.
 
جمعه 1تیر- ماه نو
 
جمعه 1تیر1390- کسوف جزیی ساروس 156 که فقط در سواحل قطب جنوب قابل مشاهده است. در سال 2011 میلادی 4 کسوف جزیی رخ خواهد داد که از این نظر سال بسیار جالبی محسوب می شود. ماه قبل  هنگام ماه نو یک کسوف و این ماه نیز یک کسوف بعدی رخ می دهد که این پدیده به نوعی نادر می باشد. جالب است به شما اعلام نماییم که این گرفت اولین گرفت از 69 کسوف این ساروس است!
 
چهارشنبه 15 تیر- ماه بدر
 
قبل از ادامه مطلب، توضیحی در اینجا لازم است که شاید در این نوشته و برخی آثار انجمن نجوم آماتوری ایران با اصطلاحی مواجه دارید که برخی به معنای آن آگاهی داشته و ما صرفاً با توجه به معنا آن را بکار می بریم اما برای آن دسته که از محتوای این نوع بیان آگاهی ندارند باید عرض نمود و آن اینکه بر اساس ریشه یابی معنی لغات در پارسی باستان، مرداد یعنی مرگ و نیستی و امرداد یعنی جاودانگی و پایندگی و چه خوب است به پاسداشت یادگار گذشته های دور این سرزمین و با توجه به اینکه فارسی زبان هستیم، علیرغم نفوذ بسیاری لغات عربی وحتی غربی در این زبان، همین حدا قل ها را از دست ندهیم چرا که شاید در جای خود ناسپاسی در برابرگذشتگان تاریخ علم وادب ایران عزیز محسوب شود.
 
شنبه اول امرداد 1390- یکی از رویدادهای مهم نجومی کشورمان تاسیس انجمن نجوم آماتوری ایران در این تاریخ می باشد. این مرکز بزرگ نجوم آماتوری بصورتی قانونمند و رسمی با فعالیتهای گسترده و از همه مهمتر به نام پر افتخار ایران مزین شده است وبعد ازمیانه دهه 7خورشیدی تلاش غیر رسمی خود را آغاز و در اول امرداد 8رسماً فعالیت خود را اعلام نمود. مجموعه ای که طی بیش از یک دهه نه تنها در تهران بلکه در اقصی نقاط کشور انگیزه های ایجاد و تاسیس گروهها ومراکز خود جوش مردمی زیادی را ایجاد نمود ودر جوی رقابتی زمینه توسعه این فعالیتها را در داخل بیش از پیش فراهم و حتی در عرصه های بین المللی نیز انجمن نجوم آماتوری ایران تا به حال ایفای نقش نموده است. حضور انجمن نجوم آماتوری ایران در آسمان ایران به سان ستاره غریبی بود که وعده از یک شب پر ستاره در آسمان نجوم کشور داد. هر چند که این سرزمین به عنوان مهد دانش اختر شناسی در عصر نوین گسترش اخترشناسی، غافل از استعدادهای بالقوه علمی کشور در این زمینه یعنی جامعه پر توان آماتوری مانده بود که با مجموعه این حرکت انجمن و بدنبال آن سایر گروهها می توان گفت تا حد زیادی احیا گردیده است و همگان مستحضرند که این مرکز هموار کننده این راه به ظاهر پر پیچ خم و راهنما و پشتیبان گروههای نجومی برای راه اندازی بوده و خواهد بود.
 
جمعه و شنبه 21 و22 امرداد89-بارش شهابی پرساووشی که برخی به غلط با حذف"پ" زبان پارسی آن را برساووشی می نامند چرا که اعراب فقط حرف"پ" را در الفبای زبان خود ندارند وحرف "ب" را اجباراً جایگزین می نمایند، در این زمان به اوج خود می رسدZHR=6. همه ساله برای این بارش جذاب تابستانی آذرگویهای(Fire ball) زیبایی پیش بینی می شود. متاسفانه نور ماه بدر عامل مزاحم رصد شهابهای بارش امسال است.
 
شنبه 22 امرداد- ماه بدر
 
دوشنبه31 امرداد- سیاره آبی گون نپتون در این زمان به مقابله خواهد رسید. مقابله زمانی است که زمین بین یک جرم آسمانی و خورشید باشد، عموماً در این شرایط بهترین وضعیت برای رصد جرم مورد نظر فراهم می گردد.
 
دوشنبه 7 شهریور- ماه نو
 
دوشنبه 21 شهریور- ماه بدر
 
جمعه اول مهر1390- پاییز در ساعت 12:34 ظهر این روز آغاز خواهد شد. طول شب و روز در این زمان برابر است.
در همین جا پاییز، بهار علم و تربیت را به عموم اندیشمندان و جویندگان علم و معرفت تبریک عرض می نماییم.
 
یکشنبه سوم مهر- سیاره اورانوس در این تاریخ به مقابله می رسد و نزدیکترین فاصله را این جرم سبز آبی منظومه خورشیدی با زمین خواهد داشت. اورانوس توسط ویلیام هرشل در سال 1781 میلادی و با استفاده از تلسکوپ دست ساز این اختر شناس آماتور که موسیقیدانی حرفه ای بود کشف گردید. این سیاره با فاصله تقریبی 3 میلیارد کیلومتر با ما در مرز بینایی و حدود قدر 6 است که در یک آسمان بدون غبار و آلودگی نوری (حتی بدون نور ماه) با چشم غیر مصلح نرمال قابل رصد است.
 
سه شنبه 5 مهر- ماه نو
 
چهارشنبه 2مهر – ماه کامل
 
جمعه و شنبه 29و 30مهر- بارش شهابی جباری با ZHR=2به اوج خود خواهد رسید. بدور از شهرها و خوشبختانه با عدم وجود نور زیاد ماه شرایط مساعدی جهت رصد این تعداد کم شهاب را دارید.
 
چهارشنبه 4 آبان- ماه نو
 
شنبه 7آبان- برجیس در وضعیت مقابله قرار خواهد گرفت. بهترین فرصت رصد غول منظومه خورشیدی را در این شب خواهید داست و عکسبرداری طولانی با استفاده از تلسکوپ به ثبت علائم جوی سطحی سیاره از جمله لکه بزرگ قرمز مشتری (red spot) که به چشم مشتری معروف است، کمک شایان خواهد نمود.
 
جمعه 20آبان –ماه کامل
 
پنج شنبه و جمعه 26 و 27 آبان –بارش مشهور سالیانه اسدی باZHR=4در این تاریخ به اوج خود خواهد رسید این بارش بازمانده دنباله دار دارتمپل تاتل 55p می باشد که هر 3/33 سال یکبار مدار خود را از ذرات پر می کند که در برخورد با زمین بارش شخانه ای زیبایی را بوجود      می آورد. آخرین بار در زمستان 1376 خورشید این دنباله دار از حضیض خورشیدی خود گذشت و طی سالیان بعد تا 1381 بارشهای بسیار جالبی را شاهد بودیم. امسال ماه در تربیع آخر هنگام این بارش شهابی خواهد بود.
 
جمعه چهارم آذر- ماه نو
 
جمعه چهارم آذر- آخرین کسوف جزیی در سال 2011 میلادی در این روز رخ خواهد داد که بر فراز قطب جنوب و جنوب افریقا قابل مشاهده است این کسوف نیز در ایران قابل رصد و مطالعه نخواهد بود.
 
شنبه 19 آذر –ماه کامل
 
شنبه 19 آذر- آخرین خسوف کامل سال 2011 میلادی در این شب حادث می شود. بیشتر مناطق اروپا، شرق افریقا، آسیا، استرالیا و اقیانوس اطلس شاهد این رویداد که بیست و سومین گرفت از 71 خسوف ساروس 135 است، خواهند بود. اساساً خورشید گرفتگی (کسوف) در منطقه ای محدود و خسوف (ماه گرفتگی) در نیمی از کره زمین که شب را سپری می نماید(نیمکره جنوبی و شمالی) قابل مشاهده است بنابر این اینگونه می توان گفت مردم کمی کسوف را مشاهده می کنند و این در حالی است که نیمی از جمعیت کره زمین (بیش از 3 میلیارد نفر) خسوف را می توانند شاهد باشند و این در حالی است که در هر سال بین5-2 کسوف و 3-خسوف حادث می شود.(خسوف ار کسوف کمتر رخ می دهد) اما مردم بیشتر ماه گرفتگی را یاد دارند. خسوف کامل 19 آذر9در هنگام طلوع ماه در کشورمان قابل رویت خواهد بود. این گرفت ساعت16:15:42 آغاز و ساعت 19:47:58 پایان می یابد. خسوف کامل ساعت 17:36:16 آغاز و پس از 51 دقیقه 18:27:24 پایان و گرفت جزیی مرحله بعد اغاز می گردد. رنگ قرمز ماه در این گرفت تقریباً روشن خواهد بود.
 
سه شنبه و چهارشنبه 22و23 آذر- بارش شهابی جوزایی با ZHR=6به اوج خود می رسد عدم حضور ماه در آسمان فرصت خوبی برای بارش امسال محسوب می شود. عامل بارش شهابی نه یک دنباله دار بلکه یک سیارک به نام فیتون320می باشد.
 
چهارشنبه 3آذر ساعت 9 صبح خورشید به نقطه انقلاب زمستانی رسیده و در نیمکره شمالی زمین زمستان با طولانی ترین شب و کوتاهترین روز آغاز خواهد شد و این در شرایطی است که در همین زمان ساکنان نیمکره جنوبی زمین آغاز تابستان و فصل گرما را تجربه می کنند.
 
یک شنبه4 دی- ماه نو
 
امید است این اطلاعات نجومی هدیه ای هر چند ناچیز به جامعه اقلیتهای دینی کشورمان در آستانه سال نو میلادی باشد. یاد آوری این نکته مهم ضروری است که جهت حفظ حقوق معنوی حتماً لازم است در هر نوشتار، گزارش و یا پایگاه اینترنتی در داخل و خارج از ایران که از مطالب این تقویم نجومی استفاده می شود، نام کامل انجمن نجوم آماتوری ایران و آدرس کامل پایگاه اینترنتی آن ذکر گردد.
تا درودی دیگر بدرود


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون