*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
پیش به سوی کسوف جزئی 14 دیماه 89

پیش به سوی کسوف جزئی 14 دیماه 89
دوشنبه 6 دی 1389 - 02:30 | شاخه : | 2876 بازدید | 0 دیدگاه
پیش به سوی کسوف جزئی 14 دیماه 89

مسعود عتیقی-

خورشید گرفتگی و یا همان کسوف از جمله رویدادهای زیبایی است که نشان از عظمت خلقت ایزد یکتا دارد. روز سه شنبه 14 دیماه جاری و در اولین روزهای آغاز سال نو مسیحی، کشور عزیزمان ایران شاهد یکی از این رویدادهاست

ساعت11:21 مورخ مذکور کسوف جزیی به وقت کشورمان آغاز و ساعت 12:5خورشید گرفتگی به حداکثر میزان خود می رسد و ساعت 14:15 گرفت در کشورمان پایان می یابد. این کسوف از نوع جزیی و درصد پوشش خورشید توسط ماه(درصد گرفت) بین 20% تا 60% در ایران می باشد. گرفت 14 دیماه به ساروس 151 تعلق دارد و چهاردهمین گرفت از 72 گرفت این ساروس محسوب می شود.

بد نیست همین جا اشاره کنیم که سال 2011 میلادی سالی پر از کسوف است که 4 کسوف جزیی را ساکنان مناطق مختلف زمین می توانند مشاهده نمایند. بجز ایران، کشورهای همسایه و اساساً خاورمیانه تا هند و غرب چین و همچنین از مرکز تا شمال افریقا و تقریباً تمام اروپا شاهد کسوف جزیی 14 دیماه خواهند بود.
همچون همیشه تاکید می گردد که از پالایه های استاندارد(فیلتر) مخصوص رصد خورشیدی و عینکهای استاندارد بدین منظورعلاقمندان استفاده نمایند و رصد کسوف بدون عینک و فیلتر مخصوص برای چشمان انسان بسیار خطرناک است. در صورتی که فیلتر مناسب در اختیار ندارید می توانید از روش مشاهده غیر مستقیم(اطاق تاریک و یا گذراندن نور خورشید از تلسکوپ و نمایش بر روی صفحه سفید با رعایت نکات ایمنی بهره مند گردید. 

 
 انجمن نجوم آماتوری ایران قصد دارد برنامه  ویژه ای را در پایتخت و با همکاری فرهنگسراهای تهران به اجرا در آورد که اطلاعات تکمیلی آن از طریق این پایگاه اینترنتیwww.IAAS.ir، خبرگزاری های رسمی کشور و رسانه های دیداری و شنیداری و نوشتاری به اطلاع عموم مردم خوبمان خواهد رسید.
درهمین جا روابط عمومی این انجمن از اعضای خود و کلیه گروههای فعال نجومی کشور دعوت می نماید تا برای عمومی سازی فرهنگ دانش اختر شناسی و تقسیم عشق خود نسبت به آسمان برنامه هایی را با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ها، مدارس و دانشگاهها در شهرهای کوچک و بزرگ به اجرا در آورند تا عموم مردم با امکانات استاندارد با این رویداد علمی و جذاب بیش از پیش آشنا شوند.
امید است شهرداری ها و سایر مراکز دولتی با ارگانهای نجومی منطقه ای خود در این راستا همکاری مطلوب را داشته باشند و انجمن نجوم آماتوری ایران از هیچگونه همکاری در این زمینه مضایقه نخواهد نمود، ضمن آنکه آماده انعکاس فعالیتهای کلیه علاقمندان در این پایگاه اینترنتی پر بیننده هستیم.

اعضای فعال انجمن  در پایتخت می توانند برای کمک به اجرای بهینه این فعالیت عمومی  با انجمن تماس داشته باشند تا از توانمندیهای آنها نیزمردم خوبمان بهره مند گردند



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون