***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
بارش جوزایی 89

بارش جوزایی 89
يكشنبه 21 آذر 1389 - 02:30 | شاخه : | 3875 بازدید | 0 دیدگاه
بارش جوزایی 89

 
بارشهای شهابی مناظر بدیع آسمان و خلقت هستند که هر از چند گاهی چشم نواز می شوند. این بار از نیمه شب دوشنبه 22 آذر89 که در حقیقت وارد روز سه شنبه 23 آذر می شویم، جو زمین بارش شهابی را به منظر چشمان ما می رساند که به بارش شهابی جوزایی معروف است.
در طول هر سال این بارشها در ماههایی ثابت و وابسته به دنباله دارهای بعضاً مشهور آسمان رخ می دهند. با توجه به نام بارش می توان گفت کانون بارش از امتداد خلاف جهت حرکت شهاب های این بارش به دست می آید در صورت فلکی دو پیکر و یا جوزا که یکی از صورت های فلکی منطقه البروج است قرار دارد. کانون بارش جوزائی در نزدیکی ستاره کاستور می باشد.
عامل بارش های شهابی عموماً دنباله دار ها هستند که ذرات به جا مانده از دم آنها با جو زمین برخورد کرده و منظره زیبای بارش شخانه ها را ایجاد می کند،
اما عامل بارش جوزایی قدری عجیب است زیرا به جای یک دنباله دار از سال 2003 میلادی از سوی ناسا(آژانس فضایی امریکا) سیارک 320فیتون عامل ایجاد این بارش شناخته شده است و خوشبختانه با توجه به غروب ماه در ساعت 14 دقیقه بامداد سه شنبه 23 آذر89 فرصت خوبی برای رصد شهاب های این بارش در کشورمان خواهد بود.
ZHR این بارش و یا همان میزان بارش ساعتی سمت الراسی آن 12شهاب! پیش بینی شده که رقم قابل توجهی است. البته یکی از زمانهای اوج پیش بینی شده این بارش حدود 14:3سه شنبه 23 آذر به وقت ایران و وضعیت روز در کشورمان است و امسال بهترین موقعیت رصد نصیب ساکنان امریکای شمالی است.
فراموش نکنید با دور شدن از نور و آلودگی هوای شهرها شهاب های بیشتری را می توانید مشاهده کنید ضمن آنکه همراه داشتن نوشیدنی گرم و یک زیر انداز و کیسه خواب در سرمای شبهای اواخر پاییز به شما برای رصد آسوده تر و مشاهده شهابها وبویژه آذر گویها(Fire ball) این بارش را لذت بخش تر خواهد نمود.
قطعاً رصدگران با تجربه می دانند که استفاده از تلسکوپ یا ابزار رصدی برای مشاهده بارش شهابی ضرورتی ندارد و با میدان دید وسیع چشم باید آنرا مشاده نمود. مسلماً این بارش ها خطری نیز برای انسان و  یا چشم ایجاد نمی کنند.
صورت فلکی دو پیکر و یا همان جوزا نماد دو قلویی است که با ستاره های مشهور سر پیکر پیشین(کاستور) و سر پیکر پسین(پولوکس) شناخته می شوند واز قضا ستارگان مذکور که یکی آلفا وطبیعتاً بر اساس قرار دادهای دنیای ستاره شناسی باید پر نورتر و دیگری بتا و کم نورتر از آن باید در هر صورت فلکی از جمله این برج آسمانی باشد، جزو استثنائات آسمان در شدت نورانیت هستند یعنی آلفا به مقدار کمی از بتا کم نورتر است! این صورت فلکی در میانه شب در وسط آسمان شبهای پاییز مشاهده می گردد و از جمله صور 12 گانه منطقه البروج(Zodiac) می باشد.(سومین برج فلکی منطقه البروج)
با توجه به فصل کاری و تحصیلی علاقمندان و اینکه بارش مزبور در میانه هفته واقع شده و اوج اصلی بارش در میانه روز است، گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران این بار برنامه ریزی شب رصدی نداشته است اما این پایگاه اینترنتی پذیرای گزارش و عکسهای کلیه گروهها و رصدگرن انفرادی از این رویداد در کشور عزیزمان و از سوی دیگر پارسی زبانان دنیا می باشد.
 
آسمانتان صاف و بدورد


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون