*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
دنباله دار ایکیا موراکامی در افق صبحگاهی

دنباله دار ایکیا موراکامی در افق صبحگاهی
دوشنبه 8 آذر 1389 - 02:30 | شاخه : | 2894 بازدید | 0 دیدگاه
دنباله دار ایکیا موراکامی در افق صبحگاهی

سرویس خبری انجمن نجوم آماتوری ایران 

همانگونه که قبلاً این خبر را به اطلاع شما رساندیم، حدود دو هفته قبل در اواخر آبان ماه دو آماتور ژاپنی به نام های 'ایکیا' و 'موراکامی' موفق به کشف دنباله داری شدند که تحت عنوان S/2010 1 نام گذاری گردید.
این دنباله دار که هنگام کشف در نزدیکی سیاره کیوان (زحل) با قدر 8 قابل مشاهده بود، هم اکنون بین کیوان و سیاره ناهید ملکه آسمان صبحگاهی در افق بامداد قرار دارد.
ایکیا با زوم 39 برابر و با استفاده از یک تلسکوپ 10 اینچی و موراکامی با زوم 78 برابر و تلسکوپ 18 اینچ موفق به کشف این دنباله دار شدند.
اگر مسیر بین سیاره کیوان به سمت سیاره ناهید را شکارچیان دنباله دار و علاقمندان به مشاهده مسافران 'ابر اورت' با یک دوربین دو چشمی نسبتا قدرتمند و یا یک تلسکوپ خانگی جستجو کنند، می توانند این دنباله دار را مشاهده کنند.
البته در این شب ها نور بین الطلوعین (هوای گرگ و میش) مزاحم یافتن این دنباله دار می شود، اما با کمی صبر و حوصله و با تلاش بیشتر می توان آن را جستجو نمود .
دنباله دار مشهور 'هارتلی 2' که در مهرماه قابل مشاهده بود و اکنون آخرین فرصتهای رصد یک جرم زیبای دیگر از این خانواده رسیده که با روشنایی کم و دنباله ای بسیار کم نور، قبل از روشنایی هوا در صبحگاه قابل رصد است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون