»
»
»
شش کهکشان مارپیچی در میان عکس های جدید می درخشند

شش کهکشان مارپیچی در میان عکس های جدید می درخشند
يكشنبه 16 آبان 1389 - 02:30 | شاخه : | 9950 بازدید | 0 دیدگاه
شش کهکشان مارپیچی در میان عکس های جدید می درخشند
سمانه شاپوری-
عکس های جدید کیهانی, شش کهکشان مارپیچی بسیار دور را با زیبایی تمام نشان می دهند. این تصاویر توسط تلسکوپ بسیار بزرگ Chile و به کمک دوربین مادون قرمز HAWK-1 در رصدخانه اروپای جنوبی تهیه شده است که کهکشان ها را از میان ابرهای مبهم از جنس خاک وگاز آشکار می کنند.
به گفته مسئولESO, غبار درخشان و اکثر اوقات لکه ها و نواحی محو و پنهان درمنطقه قابل رویت طیف پرتو نور , جزئیات ساختار کهکشانی را نشان می دهندولی خصوصیات ریزتر کهکشان ها  در مادون قرمز مشخص می شود .
 محققان می گویند این عکس ها می توانند به اخترشناسان برای فهم الگوهای ایجاد وگسترش کهکشان های مارپیچی کمک کنند.
 
.1یکی از این تصاویر کهکشان NGC5247را نشان می دهد که با فاصله 65 میلیون سال نوری در ضورت فلکی سنبله قرار دارد. نمایش دو بازوی بزرگ کهکشان وروی آن که به نظر می رسد به طرف زمین است, نمای بسیار خوبی از ساختار مارپیچی این کهکشان را نشان می دهند.
 
HAWK-1  .2 همچنین تصویری از کهکشانی دریافت کرده که به عنوان جرم صدم مسیه یاNGC4321 شناخته می شود.این نما طرح بسیار باشکوهی از کهکشان مارپیچی را نمایش می دهد و بازوهای چرخشی هم در تصویر خیلی خوب مشخص شده اند.NGC4321 با فاصله 5میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته و عضوی از کهکشان های خوشه سنبله است که در صورت فلکی گیسو قرار دارد.
 
.3این سری عکس ها نشان می دهند که بازو های کهکشان دیگری با نام  NGC130از دو انتهای نوار مرکزی اصلی گسترده می شوند.این کهکشان هم با فاصله 65 میلیون سال نوری از زمین ودر صورت فلکی نهر قرار دارد.
 
.4تصویر بعدی مربوط به NGC403می باشد این کهکشان با فاصله75 میلیون سال نوری در سنبله قرار داردکه در سال2007 منجم آماتور ژاپنی (Takao Doi) موفق به کشف یک ابر نواختر درون آن شد.
 
.5کهکشان مارپیچی NGC2997با فاصله ای حدود 3میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی تلمبه قرار دارد .این کهکشان درخشان ترین عضو در کهکشان های ابرخوشه ای محلی است. گروه محلی ما که راه شیری جزئی از آن محسوب می شود, خود بخشی از ابرخوشه محلی است.
 
.6همچنین ششمین کهکشان رویت شده در تصاویر کهکشان NGC1232 می باشد که با فاصله 65 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی جوی قرار دارد.این کهکشان جزو کهکشان های مارپیچی متوسط رده بندی شده است یعنی جایی بین کهشان های بسته و غیر بسته مارپیچی.
     
منبع: سایت Space.com
(Six Spiral Galaxies Shine Bright in New Photos)  


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون