جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
کشف سیاره ای قابل زیست فراسوی منظومه خورشیدی!

يكشنبه 18 مهر 1389 - 01:30 | شاخه : | 2738 بازدید | 0 دیدگاه

- علیرضا اسنجانی
ستاره ای که با نام Gliese 581 شناخته شده است به شکل دور از تصوری غیر قابل رویت است. یک کوتوله قرمز که رایج ترین ستاره در کهکشان راه شیری می باشد و تنها وزنی حدود یک سوم جرم خورشید را داراست . فاصله این ستاره حدود 2سال نوری است که به اندازه کافی نزدیک نیست که بتوان چیزی از آن را به ثبت رساند و به راحتی درباره آن مطالعه کرد. این ستاره یکصدو هفدهمین ستاره نزدیک به زمین است و این برتری، آن را با ارزش ساخته است. این ستاره بدون تلسکوپ قابل رصد نمی باشد پس تا وقتی در امتداد صورت فلکی میزان باشد، جزئی از نقاط نورانی این صورت فلکی نمی تواند باشد بنابر این عجیب نیست که در افسانه ها و داستان های عاشقانه برده نشده است.
اما Gliese 581 یک برتری ویژه دیگری نیز داراست که می تواند توجه مراجع علمی را به سوی خود جلب کند. در آخرین شمارش و آمار گیری ستاره شناسان بیش از 40سیاره به دور ستاره هایی، آن سوی خورشید شناسایی کرده اند. Gliese 581 میزبان تنها 4 سیاره از آنها بود. تا آنجا که ما می دانیم این مزیت آن را پرجمعیت ترین سیستم ستاره ای _ غیر از منظومه شمسی _ می کند که این مزیت می تواند به تنهایی این ستاره را برتر سازد. اما تیمی از ستاره شناسان اعلام داشتند که 2 سیاره چرخنده دیگر اطراف این ستاره کشف کرده اند که تعداد سیارات این ستاره را به 6 سیاره می رساند و یکی از آنها با نام Gliese 581 g به ثبت رسید که می تواند اهمیت تاریخی نیز داشته باشد. این سیاره فقط 3 یا 4 برابر حجیم تر از سیاره ماست که می تواند به این معنا باشد که دارای سطحی جامد مانند زمین است. مهمتر از آن اینکه این ستاره جایی قرار دارد که می تواند جزو منطقه مسکونی باشد، در سطح آن به دلیل دمای مناسب آب می تواند به صورت مایع باقی بماند و یخ نزند یا بخار نشود. تا آنجا که ما می دانیم اینها حداقل ملزومات برای وجود حیات می باشد. برای هزاران سال این سوال برای دانشمندان بوده که آیا سیاره ای مانند زمین در جهان _ خارج از منظومه شمسی _ وجود دارد یا خیر. تا اینکه اولین سیاره مشابه زمین در سال 1995 کشف شد و ستاره شناسان به پاسخ این سوال کمی نزدیک شدند. و حالا آنها ظاهرا موفق شده اند. ( خاطر نشان می شود که هنوز راحی برای یافت و اثبات حیات در این سیاره جدید وجود ندارد.)
استیو وگت( steve vogt) عضوی از تیم سانتا کروز کالیفرنیا گفته است: ما در این مورد کاملا هیجان زده ایم! من فکر می کنم بعد از 15 سال همه همین احساس را دارند. دانشمند ستاره شناس جیمز کاستینگ ( James Kasting ) از دانشگاه پن استیت که در این کشف شرکت نداشته نیز، با این حرف موافق است. او می گوید : فکر می کنم آنها با این کشف اعضای kepler را سرکوب کردند. این سخن اشاره به تلسکوپی دارد که سال گذشته طی یک ماموریت برای تشخیص چگونگی شباهت دیگر سیارات به زمین در فضا پرتاب شد. اعضای kepler تعداد سیارات شبیه به زمین را نشانه کرده اند اما هنوز برای اثبات آنها در تلاشند.
گرچه اولین بودن دلیل هیجان وگت نمی باشد ، او می گوید: به هر حال یک نفر اول می شود. اما دلیل اصلی ونتیجه بزرگ این است که این سیاره درست در همسایگی ما می باشد. با وجود 116 ستاره نزدیک به زمین نسبت به این ستاره ، عجیب است که چنین اجتماع کوچکی، دو سیاره قابل حیات         _ مانند زمین _ داشته باشد. در حالیکه بین این ستارگان 9 ستاره با جزئیات کامل مورد مطالعه قرار گرفته است. به علاوه یک سیاره مشابه سیاره Gliese 581 g که با نام Gliese 581 d نامیده شده است ( درسته متاسفانه در نام گذاری آنها انرژی و خلاقیت زیادی صرف نشده است.) می تواند به تنهایی یک جهان قابل زیست باشد.
قبل از آخرین کشف یکی از چهار سیاره شناخته شده ای که اطراف Gliese 581 می چرخند، Gliese 581 d بود که توسط تیمی از ستاره شناسان سوئیسی در ماه می سال 2007 یافت شد و گمان می رفت که در منطقه ای غیر قابل سکونت باشد و سرمای آن به قدری است که آب مایع نمی تواند داشته باشد. اما یک پژوهش آن را یک منطقه قابل سکونت به حساب آورد. گرچه این نظریه عاری از اشکال نبود. مشکل اینجاست که 581 d بزرگتر از آنی است که بتواند شبیه به زمین باشد و احتمالا بیشتر از یخ های عاری از آب تشکیل شده مانند نپتون و اورانوس که فقیر ترین کاندیداهای حیات نسبت به gliese 581 g محسوب می شوند.
در کنار هیجان کشف زندگی در جهان جدید نکته قابل توجه موفقیت در این دست یابی بزرگ می باشد. کشف سیاره ای به این کوچکی به طور شگفت انگیزی سخت است، و اینکار وقتی وگت و همکار کاشفش پاول باتلر - از سازمان carenegie واشنگتون – در اوایل سال 199به فکر بازی صید سیارات افتادند می توانست غیر ممکن باشد.
ابزاری که معمولا برای کشف حرکات چهارگانه و برگشتی در ستارگان جنبشی استفاده می شود به علت چرخش سیاراتی که نیروی گرانش دارند ( که به طور معمول تنها راه برای پی بردن به وجود دنیاها می باشد ) به قدر کافی حساس نبودند. بعد از آن بود که وگت گفت : من تمام سعی خود را برای بهبود این ابزار خواهم کرد و پاول هم سعی خود را برای انجام مشاهدات خواهد کرد. این مشاهدات به طور کلی 11 سال به طول انجامید و طی 20شب رصد توسط تلسکوپ عظیم keck 1 در هاوایی انجام شد. این مشاهدات توسط گروه Geneva مراحل تکمیلی خود را طی کرد. این کار طاقت فرسا سرانجام حیات را در Gliese 581 g ثابت کرد. هیچ یک از این ثبت ها وجود آب را در این سیاره تایید نمی کند. به عقیده وگت اینها چیزهایی است که نیاز به زمان و تفکر دارد. او اذعان کرد که آب در هر جای دیگری وجود دارد. بر روی زمین یا در ماه قمر زمین و مریخ، در ماه برجیس اروپا، و ماه کیوان انسلادوس و همچنین در فضای بین ستاره ای. همچنین آب کافی در سحابی جبار هر 24 ثانیه برای پر کردن اقیانوس های زمین تهیه می شود.
تصورش سخت نیست، به عبارت دیگر Gliese 581g می تواند به قدر کافی آب داشته باشد. وگت    می گوید می تواند یک اقیانوس کاملا مناسب داشته باشد. به طور قطع می تواند یک اقیانوس بی حاصل و بدون زیست باشد اما مهم آن است که بدون شباهت به هر سیاره ای است که تا کنون کشف شده است. از جهتی دیگر چیزی مبنی بر رد کردن نظریه فراوانی زندگی در آن نیز وجود ندارد.

ترجمه : علیرضا اسنجانی