***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
شواهدی ازهمزاد خواری ستاره ای

شواهدی ازهمزاد خواری ستاره ای
يكشنبه 11 مهر 1389 - 01:30 | شاخه : | 3521 بازدید | 0 دیدگاه

سمانه شاپوری-
شواهدی وجود دارد که یک ستاره, ستاره همراه یاسیاره غول پیکری را در خود فرو برده که به وسیله رصد خانه اشعهxچاندرا ناسا کشف شده است.وجود احتمالی یک چنین همزادخواری  هنگام پیر شدن ستاره ها ,بینش جدیدی از رفتار ستاره هاو سیاره های اطرافشان به ما می دهد.
ستاره مورد بررسی BP Psc می باشد که نمونه گسترده تر خورشید ما به نظر میرسد با این تفاوت که یک صفحه از جنس خاک وگاز در اطراف آن وجود دارد.در داده های اپتیکی یک جفت جت با طول چندین سال نوری در جهت مخالفکه به سمت خارج سیستم منفجر می شوند دیده می شوند.هرچند صفحه ذکر شده وجت ها نشانه های ستاره ای جوان هستند ولی شواهدی مثل نتایج جدید رصدخانه چاندرا نشان می دهند کهدر حقیقت ستارهBP Psc, چیزی نیست که به نظر میرسد.
دانشمندان پیشنهاد داده اند کهBP Pscیک ستاره پیر در رده غول سرخ است و جتهاو صفحه خاک وگاز در اطراف آن نشانه های جوان بودن این ستاره نیستند بلکه بقایای یک بر همکنش جدید و فاجعه آمیز است که توسط یک ستاره نزدیک  یا سیاره بسیار بزرگ که به وسیلهBP Psc خورده شده به وجود آمده است.

هنگامی که ستاره هایی مثل خورشید به مرحله ای میرسند که سوخت هسته ای آنها شروع به تمام شدن می کند ,لایه های بیرونی  گسترده تر شده ومی ریزد برای مثال برای خورشید ما انتظار می رود هنگامی که به مرحله غول سرخی می رسد ,باد کرده وتا نزدیکی کره زمین برسد یا احتمالا کره زمین را در خود فرو ببرد.
Joel Kastner می گوید:
" به نظر می رسد که BP Psc نشان دهنده ستاره ای می باشد که یک ستاره را می خورد یا ستاره ای که سیاره می خورد در هر صورت این ستاره  با اطرافش خیلی مهربان برخورد نکرده است."

به گفتهDavid Rodriguez این ستاره به ما نشان داد که ستاره هایی مثل خورشید ما به آرامی میلیون ها سال زندگی می کنند ولی هنگامی که به پایان زندگیشان میرسندممکن است  یک ستاره یا سیاره یا هر دو آن ها را ببلعند.

گرچه احتمالاوقتیBP Pscتبدیل به غول سرخ شده هر سیاره در نزدیکی خود را نابود کرده ولی در مرحله بعدی ممکن است در صفحه اطراف ستاره سیاره ای ایجاد شده باشد. تلسکوپ Spitzer شواهدی از یک سیاره بسیار بزرگ در صفحه اطراف این ستاره گزارش داده است که ممکن است به تازگی به وچود آمده باشد یا جزئی از سیستم سیاره ای اصلی بوده باشد.
Kastner می گوید:" این که دقیقا ستاره ها چگونه سیاره یا  ستاره ها را می بلعند ,یکی از موضوعات داغ استرو فیزیک در امروز است.ما چزئیات زیادی داریم که هنوز نیاز به کار و بررسی دارند بنابراین یافتن اجسامی مثلBP Psc واقعا جالب اند".

منبع:ناسا;مقاله Chandra Finds Evidence for Stellar Cannibalism


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون