»
»
»
گزارش رصد بارش شهابی پرساوشی

گزارش رصد بارش شهابی پرساوشی
يكشنبه 31 امرداد 1389 - 02:30 | شاخه : | نويسنده : سیاوش صمدی | 3068 بازدید | 0 دیدگاه
مکان شب رصدی: تفرش
زمان:21 امرداد1389
در ساعت 15 تهران را به مقصد تفرش ترک کردیم ،افراد حاضر41 نفر اهم از افرادی که د رکلاس های آموزشی شرکت کرده بودند و افرادی که برای بار اول بود به رصد می رفتند و تا به حال دوره خاصی را نگذرانده بودند. هدف از رصد بارش شهابی پرساووشی و تعدادی از اجرام و سیارات منظومه شمسی که هنگام شامگاه در کنار یکدیگر قرار داشتند بود.

ساعت 19:30به رصدگاه رسیدیم و ابزار نجومی که یک تلسکوپ داپسونی 1اینچ و یک دوچشمی 80*2بود را روی تپه مستقر کردیم. یکی از رصدگران دوربین دوچشمی غول پیکر نجومی به همراه داشت که برای رصد آنرا در اختیار دیگر شرکت کننده گان قرار داد.

در قسمت اول برنامه هلال ماه، سه سیاره کیوان(زحل)، ناهید(زهره) وبهرام(مریخ) را که در فاصله حدود 3درجه از افق بودند و در وضعیت مقارنه با یکدیگر قرار داشتند بوسیله چشم و ابزار در بزرگنمایی های مختلف مورد رصد قرار دادیم.  ساعت 21:3تمامی افراد برای افطار به رستورانی در نزدیکی شهرآب رفتند و در ساعت 22:3به محل استقرار شبانگاهی که در یک مزرعه بود برگشتند.

ابتدا آموزش صورت فلکی و نقل تعدادی از داستانها و نوع نامگذاری صور فلکی قسمت دوم رصد را شروع و در ادامه بوسیله دو تن از کارشناسان نجوم اجرام آسمانی مورد رصدقرار دادیم که عبارتند از:

1)کهکشان آندرومدا، سحابی نشری بزرگ منش و یا همان جبار، خوشه باز ستاره ای پروین(m45)، رصد برج کمان(قوس) و به سمت مرکز کهکشان راه شیری تعدادی تجمع ستاره ای باز و بسته وسحابی(m1,m23,m101,m27,m6,m7,m8…..) در میان برنامه از ساعت 12:50الی  02:0بامداد هوا ابری شد که کارگاههای آموزشی درمورد نوع پدید آمدن اجرام و ذرات بنیادی کار را ادامه دادیم تا دوباره هوا صاف شد و برخی آذرگویها و شهابهای زیبای بارش پرساوشی را قبل از زمان اوج مشاهده نمودیم و هر باربا مشاهده یک شهاب فریاد شوق رصد گران به هوا بر می خاست برخی علاقمندان نیز به عکاسی از آسمان مشغول بودند.
در ساعت 3:0افراد برای صرف سحری به رستوران برگشتند و بعد از آن برای رصد بقیه شهابهای بارش پرساوشی بازگشتند.
در ساعت 06:00 صبح نیز گروه با خاطره ای شیرین از حضور در زیر سقف هتل چند هزار ستاره آسمان و یادگیری مطلبی نو به سمت تهران حرکت نمود.

سیاوش صمدی
گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران
عکسها از: مسعود عتیقی






اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون