***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 28 فروردین 1403 | 6 شوال 1445 | 16 آوریل 2024
»
»
»
رویت پذیری هلال ماه شوال 1429 در جهان

رویت پذیری هلال ماه شوال 1429 در جهان
چهارشنبه 18 دی 1387 - 19:11 | شاخه : | 3833 بازدید | 0 دیدگاه


 
لحظه مقارنه ماه و خورشید ساعت 8 و 12 دقیقه و 14 ثانیه به وقت بین المللی و به ساعت رسمی ایران در ساعت 11 و 42 دقیقه و 14 ثانیه روز دوشنبه 8 مهر ماه 1387 هجری شمسی ، برابر با 28 ماه مبارک رمضان 1429 هجری قمری و مطابق با 29 سپتامبر سال 2008 میلادی اتفاق خواهد افتاد ، در شامگاه روز دوشنبه هلال ماه رمضان .
در قاره امریکا : در شامگاه دوشنبه در امریکای شمالی - امریکای مرکزی هلال ماه رمضان تحت هیچ شرایطی حتی با ابزار های اپتیکی قوی نیز قابل رویت نمی باشد ، هلال ماه فقط در مرکز و جنوب کشور شیلی ، ودر جنوب کشور ارژانتین با ابزار اپتیکی قابل رویت است ، همچنین این هلال در غرب اقیانوس ارام جنوبی با چشم غیر مسلح در شرایط اب و هوای بسیار خوب با چشم غیر مسلح برای افراد تیز بین و با مهارت قابل رویت می باشد .

در سایر نقاط دنیا  : هلال ماه رمضان در شامگاه دوشنبه در هیچ نقطه ای ازنقاط دنیا با هیچ ابزاری و تحت هیچ شرایطی قابل رویت نمی باشد.
24 ساعت بعد زمانی که ماه از خورشید فاصله می گیرد شرایط ماه به گونه ایست که هلال ماه در پاره ای از نقاط کره زمین قابل رویت است ، و اگر بخواهیم بهتر بدانیم که چرا در تمام نقاط دنیا دیده نمی شود باید به مشخصه نجومی ماه مراجعه کنیم ، قرار داشتن ماه در عرض دایره البروجی منفی و همچنین قرار داشتن ماه در اوج باعث می شود تا هلال ماه در خیلی از مناطق نیم کره شمالی در غروب روز سه شنبه قابل رویت نباشد که به ان خواهیم پرداخت .
در قاره امریکا : هلال ماه رمضان در شامگاه سه شنبه 9 مهر ماه 1387 در شمال قاره امریکا حتی با ابزار نیز دیده نخواهد شد اما در شرق – مرکز – و غرب امریکای شمالی با ابزار اپتیکی و در جنوب ان با چشم غیر مسلح قابل رویت می باشد ، همچنین این هلال در تمام مناطق امریکای مرکزی و امریکای جنوبی به راحتی با چشم غیر مسلح قابل رویت است.
در قاره اروپا :هلال ماه رمضان در شامگاه سه شنبه در جنوب کشور پرتغال – جنوب کشور اسپانیا – جنوب ایتالیا یونان – قبرس با ابزار اپتیکی قابل رویت می باشد بدیهی است این هلال در هیچ کشور اروپایی دیگر حتی با ابزاراپتیکی نیز قابل رویت نخواهد بود.
در قاره افریقا : هلال ماه رمضان در شامگاه سه شنبه در شرق – مرکز – غرب – و جنوب قاره افریقا با چشم غیر مسلح قابل رویت می باشد این هلال در مناطق شمالی قاره افریقا فقط با ابزار اپتیکی قابل رویت است.
در قاره اقیانوسیه : هلال ماه رمضان در شامگاه سه شنبه در تمام قاره مذکور با چشم غیر مسلح قابل رویت است.
در قاره اسیا : هلال ماه رمضان در غروب سه شنبه درکشور های لبنان – فلسطین – جنوب سوریه – منتهی الیه جنوب غربی ترکیه – اردن – مرکز و جنوب عراق – کشورهای حاشیه خلیج فارس – مرکز و جنوب ایران – مرکز و جنوب افغانستان – مرکز و جنوب پاکستان – منتها الیه جنوب غربی چین و شمال کشور عربستان با ابزار اپتیکی و در مرکز و جنوب عربستان – یمن – عمان – مرکز و جنوب هندوستان – کشورهای مالزی – اندونزی با چشم غیر مسلح رویت خواهد شد، این هلال درمرکز - شرق و شمال قاره پهناور اسیا حتی با ابزار اپتیکی قابل مشاهده نخواهد بود.
در ایران : طی محاسبات انجام شده هلال ماه شوال 1429 در پایین خط نقشه با ابزار متعارف که البته هرچه به سمت جنوب کشور عزیزمان برویم هلال ماه راحت تر دیده خواهد شد به طوری که در جنوب کشور با دوربین دوچشمی معمولی هلال ماه در شرایط مناسب اب وهوایی رویت خواهد شد واما در بالای خط  ، احتمال رویت هلال ماه با ابزار قویتربعید نیست بخصوص اگر دقایقی قبل از غروب خورشید اقدام به رصد هلال کنیم زیرا در ان موقع هم از شدت نور خورشید کاسته شده وهم به خاطرمناسب بودن بخش درخشان یا همان فاز ماه احتمال رویت هلال محتمل می باشد ، بدیهی است این قاعده برای این هلال مصداق دارد نه برای رویت تمام هلال ها.

با ارزوی موفقیت برای تمام عزیزان رصدگر، پیشاپیش عید سعید فطر مبارک باد .
پیوسته شاد باشید و دیگران را نیز شاد کنید.
با تجدید احترام سید محسن قاضی میر سعید.


برگرفته از پایگاه اینترنتی گروه غیر حرفه ای رویت هلال(UGCS) 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون