***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
آسمان امرداد ماه 1389

آسمان امرداد ماه 1389
دوشنبه 4 امرداد 1389 - 02:30 | شاخه : | 2777 بازدید | 0 دیدگاه
امرداد از راه رسید. ماه اوج قدرت گرمای تابستان که با صورت فلکی شیر و یا همان اسد معروف از آن یاد می شود و از سوی دیگر یاد آور تقویت بنیه نجوم آماتوری کشور و به نوعی گرما بخشیدن به محفل منجمان آماتور با تاسیس انجمن نجوم آماتوری ایران محسوب می شود. مرکزی که بنیانهای آن از میانه دهه 7خورشیدی شکل گرفت و با تکیه به بیش از دو دهه تجارب نجومی قبل از این تاریخ، در اول امرداد 138خورشیدی با ثبت قانونمند،کاروان نجوم آماتوری مزین به نام با شکوه ایران شد. مجموعه ای که تا پیش از آن چنین عزمی برای تاسیس آن یا صورت نگرفته بود و یا اگر اقداماتی از سوی پیش کسوتان محترم این علم آسمانی صورت پذیرفته بود به دلایل گوناگون از جمله رفتارهای انحصار طلبانه در جهان سوم به ناکامی کشیده شده بود. خداوند خواست تا انجمن نجوم آماتوری ایران باشد و از آن پس حرکتهای نجومی رنگ و بوی خاصی یافت. شرایط تاسیس گروهها وانجمنها در پایتخت وسایر شهرهای کشور بیش از پیش تسهیل و راه برای دوستداران هموار شد، ضمن آنکه راهنماییها و آگاهیهای انجمن به علاقمندان ارایه و از همه مهمتر ایجاد انجمن نجوم آماتوری الگوی عملی برای سایر شیفتگان آسمان گردید. عضو گیری، همایشها، دوره های متعدد نجومی، گشتهای رصدی، بردن اخبار این علم به رسانه ها ووو آنهم در جو رقابتی بر کیفیت و حتی هزینه های این گرایش تاثیر مثبت گذاشت و کلیه این تسهیلات و منشا آنرا نباید جامعه منجمان آماتور فراموش نماید و نمی کند چرا که فقط به بیان این ظرائف نیازی نیست و اهل تأمل و تعمق قبل و بعد از ایجاد این مرکزکشوری را یا به یاد دارند و یا میتوانند از راویان صادق این طریق عشق جویا شوند. آمارها نیز این موضوع را تایید می کنند. در هر حال امسال قصد داریم با ویژه برنامه متفاوت وخاصی یازدهمین سالروز تاسیس انجمن نجوم آماتوری ایران را جشن بگیریم، تمامی اعضای علاقمند در سراسر کشور می توانند طی سالیان آتی اقدام به چنین فعالیتی نمایند و آن رفتن به میان نیازمندان جامعه درهر شهر و استان است که با اهدای شاخه گلی به آنها و تقدیم کمکهای خود به این مراکز، برنامه شامگاه رصدی را برای این بخش از اجتماع با ر صد ماه و حتی پرسش وپاسخ و پخش اسلایدهای نجومی (بسته به امکانات موجود در هر شهر و شهرستان) به اجرا درآورند.
 
بد نیست یاد آور شویم افراد غیر عضو نیز خوب است در چنین حرکتهای انسانی و خداپسندانه ای شرکت وکمک نمایند. انجمن نیز در پایتخت به دیدار کودکان سرطانی در بیمارستان محک خواهد رفت و ضمن اهدای هزینه های برگزاری سالگرد به آن موسسه و فیش کمکهای اعضا، نسبت به برگزاری شامگاه رصدی اقدام تا از این راه عشق خود نسبت به آسمان را با کودکان میهن تقسیم نماید. امید است این کودکان از نیروهای آسمانی برای بهبود کمک بگیرند.
با این مقدمه که با توجه به یک دهه تلاش صادقانه نیاز به اشاره ای گذرا داشت به سراغ وضعیت آسمان در این ماه می رویم:
*رویدادهای نجومی امرداد ماه :جمعه اول امرداد: اختفای خوشه کروی M28 و یا NGC6626 در شب ماه قبل از بدر ساعت 23:13 خروج از اختفا 23:58 همان شب
یکشنبه سوم امرداد: عرض دایره البروجی ماه مثبت می شود. ساعت 01:45 بامداد
یکشنبه 10 امرداد: بهرام و کیوان در صورت فلکی خوشه و یا همان سنبله کمترین جدایی زاویه ای را با هم دارند(حدود2  درجه), حدود 09 دقیقه بامداد شب قبل کمترین فاصله زاویه ای این دو بوده است.
چهارشنبه 13امرداد: کمترین جدایی زاویه ای ماه و پروین به اندازه 1/4 درجه کمان ساعت 20:35، لازم به ذکر است. ماه در این شب ساعت 23:2از افق شرق پایتخت ایران طلوع خواهد کرد و متاسفانه در کمترین جدایی درآسمان کشورمان نیست.
شنبه 16 امرداد: ساعت 3:45 بامداد، هلال زیبای صبحگاهی شعبان 1431 با جدایی کمتر از نیم درجه با خوشه باز M35 در کنار پای کاستور(سر پیکر پیشین) در صورت فلکی دو پیکر(جوزا) قرار داشته و سوژه خوبی برای عکاسی با استفاده از تلسکوپ است. بویژه آنکه هلال باریک ماه نور زیادی ندارد و مزاحم عکاسی شما نخواهد بود. جالب است که جرم غیر ستاره ای IC443 در این شب دو درجه پایین تر از هلال قرار گرفته است. این جرم یک سحابی نشری گسیلشی می باشد. عرض دایره البروجی ماه در ساعت14:15مورخ مذکور منفی می شود.
پنج شنبه 21 امرداد: بارش شهابی پرساووشی که از نظر آذر گوی یا Fire ball مشهور است با ZHR=10(10شهاب در ساعت) به اوج خود می رسد. این بارش شهابی تابستانی بازمانده دنباله دار سوئیفت تاتل است. خوشبختانه عدم حضور جدی ماه در آسمان با9%  روشنایی و ساعت 21:08 غروب می کند. امکان رصد شهابهای نسبتاً زیادی فراهم خواهد شد. دور بودن از نور شهرها و عدم آلودگی هوا و یا عدم وجود غبار و ابر شرایط را به مراتب بهتر خواهد نمود. گروه آموزش کاربردی انجمن ویژه برنامه رصدی را در این تاریخ برنامه ریزی نموده است. برخی با تلفظ عربی با حذف حرف"پ" فارسی نام این بارش را برساووشی تلفظ می نمایند که اشتباه است. ادامه مطلب را می توانید در خبرنامه ویژه اعضای انجمن دنبال کنید. 
*خورشید وسیارات در این ماه :خورشید در برج خرچنگ و یا همان سرطان و سیاره تیر 31%در برج فلکی شیر یا اسد است. سیاره ناهید با فاز 51% در صورت خوشه به همراه بهرام و کیوان است. بهرام با فاز روشنایی 93% و کیوان 99% فاز دارد. سیاره برجیس نیز 99% فاز دارد و درصورت فلکی ماهی(حوت) است.
 *صورت ها ی فلکی قابل مطالعه ی این ماه :باز هم ابتدای امرداد را برای مطالعه آسمان انتخاب نکنید. علت اصلی باز هم نور زیاد ماه است. البته قبل از طلوع مهتاب در اوایل این ماه می توانید در آسمان تاریک صورتهای آسمانی را بهتر بررسی کنید. در نیمه دوم این ماه هم که شرایط با حضور کمتر نور ماه در آسمان همراه است.، مطالعه صورتهای فلکی اسب بالدار، پرساووش، مار، مارگیر، ماکیان یا دجاجه و... ادامه مطلب را می توانید در خبرنامه ویژه اعضای انجمن دنبال کنید.*ماه در این ماه:دوشنبه چهارم امرداد: ساعت:06:07 ماه در وضعیت بدر می باشد.
سه شنبه 12 امرداد: ماه ساعت 09:31 به تربیع آخر می رسد. ادامه مطلب را می توانید در خبرنامه ویژه اعضای انجمن دنبال کنید. 
سرویس نشریات انجمن نجوم آماتوری ایران
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون