***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
دو ماه در یک آسمان نمی گنجد

دو ماه در یک آسمان نمی گنجد
شنبه 26 تیر 1389 - 02:30 | شاخه : | 3428 بازدید | 0 دیدگاه
دو ماه در یک آسمان نمی گنجد
 
چند سالی است در نزدیکی شهریور ماه، نامه های الکترونیکی (ایمیل ها) مبنی بر مشاهده دو ماه در آسمان بین علاقه مندان به علم نجوم و مردم منتشر می شود.
بعضاً مشاهده می شود ایمیلهای اولیه از کشورهای خارجی و به زبان انگلیسی بوده که برخی علاقه مندان آن را ترجمه می کنندو این در شرایطی است که ماه همسایه زمین و به طور میانگین 38هزار کیلومتر با زمین فاصله دارد و هیچ جرم آسمانی دیگری به ابعاد ماه یا دیگر ابعاد در چنین فاصله ای از زمین قرار نگرفته است که برای ساکنین زمین به صورت کروی یا دایره ای شکل دیده شود.
سیاره سرخ "بهرام " یا همان مریخ معروف هر دو سال و نیم ، یک بار در همسایگی زمین قرار می گیرد و به کمترین فاصله از زمین می رسد که به این وضعیت "مقابله " ویا Opposition می گویند.  با توجه به نحوه قرارگیری مدار مریخ نسبت به مدار زمین،این دو مدار در بخشی از مسیر به هم بسیار نزدیک می شوند که به مقابله هایی که در این بخش رخ می دهد مقابله مطلوب می گویند.  مقابله های مطلوب هر 15تا 17 سال یک بار رخ می دهد و آخرین مقابله مطلوب سیاره سرخ 6 شهریور ماه 1382 رخداد.
امسال حتی اگر سیاره بهرام را در مقابله بدانیم، نمی توانیم اینگونه اعلام کنیم که دو ماه در آسمان دیده می شود و علت را نزدیکی سیاره سرخ با زمین بیان کنیم .  زیرا سیاره سرخ درکمترین فاصله خود، بیش از 56 میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد و با توجه به قطر این سیاره که 676کیلومتر است نمی توان متوقع بود کسی این جرم را حتی ازدرون دوربین های قدرتمند دوچشمی یا تلسکوپ های آماتوری به اندازه ماه رصد کند چه رصد با چشم غیر مسلح که اصلاً چنین چیزی امکان پذیر نخواهد بود.
در مقابله مطلوب تنها رنگ سرخ سیاره مریخ به سمت نارنجی و زرد گرایش پیدا می کند و باز در آن شرایط نیز مریخ به صورت یک جرم ستاره مانند در آسمان دیده می شود که با دوربین دو چشمی قدرتمند یا تلسکوپ های آماتوری به صورت یک دایره بسیارکوچک و غیر قابل مقایسه با ماه دیده می شود.
لذا ضروری است در این مورداطلاع رسانی مناسب انجام، تا  با انتشار گزارش و اخبار درست علمی به این ایمیلهای نادرست پاسخ مناسب داده و رویدادهای آسمانی به صورت صحیح و علمی به مردم منتقل شوند، بویژه آنکه ایران عزیز از گذشته های بسیار دور مهد علم وتمدن و دانایی بوده است. لازم به ذکر است از سوی انجمن در گفتگویی رسمی با خبرگزاری ایرنا بر عدم صحت چنین اخباری تاکید گردیده است.

تصویری مقایسه ای از ماه ومریخ

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون