***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
آسمان تیرماه 1389

آسمان تیرماه 1389
شنبه 12 تیر 1389 - 02:30 | شاخه : | 3497 بازدید | 0 دیدگاه
تابستان را همواره به عنوان اوقات فراغت یاد می کنند اما دریغ از فراغت چون با  انواع کلاسهای اجباری توسط خانواده ها پر می شود و این مهم در شرایطی است که نجوم آماتوری به عنوان یک حرکت تفننی و تفریحی جایگاه خاصی می تواند در دیگرموفقیتهای هر فرد نیز داشته باشد. بدیهی است آموزش تئوری ستاره شناسی و برنامه های رصدی کامل کننده این علاقمندی است که حتی بزرگسالان به آن تمایل درونی دارند و نجوم آماتوری محدود به سن وتحصیلات نبوده ونیست. چه خوب است خانواده خود و فرزندانشان را برای حضور در فعالیتهای فوق برنامه که از سر شوق و رغبت است در تمام سال و بویژه این فصل آماده نمایند. برنامه های آموزشی انجمن در طول سال برقرار و رصدهای تابستانی با توجه به شبهای خوش آب وهوای کوهستان جایگاه خاصی برای افراد تازه کار می تواند داشته باشد. یادتان باشد که هر ماه با ارسال خبرنامه پستی ویژه اعضای خوب انجمن اطلاعات گسترده ای را سعی می نماییم در اختیار آنها قرار دهیم و شما هم اگر تا کنون به جمع هزاران عضو جامعه نجوم آماتوری کشورمان نپیوسته اید، می توانید هم اکنون با تماس تلفنی ویا از بخش خدمات عضویت در بخش خدمات همین پایگاه اینترنتی اقدام نمایید.

با این مقدمه به سراغ برخی رویدادهای ماه اول این فصل می رویم:

شنبه 12 تیر: اورانوس 5/7 جنوب ماه قرار گرفته است. ساعت رویداد 23:04 و هنوز ماه واورانوس طلوع نکرده اند هر چند که دقایقی بعد طلوع ودر نزدیکی هم امکان مشاهده آنها وجود دارد.

پنج شنبه 17 تیر: خوشه زیبای پروین با جدایی 0/8 درجه! با ماه می رسد و این کمترین فاصله ماه با پروین است در تیرماه امسال است.ساعت این رویداد 12:48 و به علت وضعیت روز این واقعه قابل مشاهده در کشورمان نیست. اما در هنگام صبحگاه این روز، کمترین فاصله هلال کاهنده ماه با این خوشه ستاره ای است.

پنج شنبه 24 تیر: شب رصدی انجمن نجوم آماتوری ایران در محل قلعه تاریخی الموت در این روز با هدف آشنایی علاقمندان با جذابیتهای آسمان تابستان برگزار خواهد شد.

جمعه 25 تیر: دومین روز برای تعیین دقیق قبله در طول سال(ساعت 13:57)

چهارشنبه 30 تیر: 22:44 دل کژدم (قلب العقرب) یک درجه جنوب ماه قرار دارد و روزهای پایان می پذیرد.

(اخبار بیشتر در مورد آسمان این ماه را می توانید در خبرنامه ویژه اعضای انجمن دنبال نمایید)

*صورتهای فلکی قابل مطالعه این ماه

اوایل تیر ماه را بازهم برای مطالعه صورتهای کژدم و کمان با آن همه جرم غیر ستاره ای و ستارگان خاص انتخاب ننمایید و در نیمه دوم تیر با عدم حضور ماه به این مهم اقدام نمایید. اما نیمه اول این ماه را خوب است صرف شناختن صورتهای فلکی اولیه منطقه البروج اختصاص دهید. بره(حمل)، گاو نر(ثور)، دو پیکر(جوزا) و... البته بقیه آسمان را هم از دست نداده و با بررسی صورتهای فلکی معروف با ستارگان خاص و پر نور شروع کنید. اینگونه فعالیت رصدی خود را طبقه بندی نمایید که اول به رصد ستارگان آنهم در پشت بام منزل خود اقدام نمایید. پر واضح است در تهران و شهرهای بزرگ ستارگان به مراتب کمتری با توجه به آلودگی هوا و یا آلودگی نوری و چه بسا هر دو این آلاینده های آسمان مشاهده کنید. حداقل ارزش این کار تعیین حد قدری محله شما خواهد بود بدین معنا که ستارگان تا چه حد کم نور را می توان مشاهده نمود.

ابرخُس شاید اولین کسی بود که پر نورترین ستاره آسمان را با قدر(نورانیت) صفر و ... (ادامه مطلب را می توانید در خبرنامه  ویژه اعضای انجمن دنبال نمایید)

*ماه در این ماه:

یکشنبه 13 تیر: تربیع آخر ماه 19:08شامگاه این روزخواهد بود.

یکشنبه 27 تیر: ساعت 14:41 ماه به تربیع اول می رسد. (مطالب بیشتری را می توانید در خبرنامه ویژه اعضای انجمن در این زمینه دنبال نمایید)

*خورشید و سیارات در تیر ماه:

مهر تابان برج دوپیکر را در این ماه طی می کند. تیر اول ماه در گاو و صبحگاهی است و در اواخر ماه شامگاهی و در ابتدای برج شیر قابل رصد می باشد. سیاره ناهید و یا همان مطرب فلک شامگاهی است و از خرچنگ در اول ماه به شیر در اواخر تیر ماه می رود. بهرام خون ریز در طی تیرماه از شیر به خوشه می رود و … (ادامه مطلب را می توانید در خبرنامه ویژه اعضای انجمن دنبال نمایید)

سرویس علمی انجمن نجوم آماتوری ایران

نقشه آسمان این ماه
نقشه آسمان این ماه


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون