***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
گزارش گشت رصدی 20خرداد 1389- لیلا جوینی

گزارش گشت رصدی 20خرداد 1389- لیلا جوینی
پنجشنبه 27 خرداد 1389 - 02:30 | شاخه : | 2792 بازدید | 0 دیدگاه

 
به نام آنکه هستی نام از او یافت فلک جنبش، زمین آرام از او یافتساعت 2:45 روز پنج شنبه 2خردادماه 1389 خورشیدی دفتر انجمن نجوم را به قصد ابیانه ترک کردیم.
ابیانه روستای است زیبا، واقع در استان اصفهان
کیلومترها را گذراندیم برای رسیدن به وعده گاهی آسمانی. حدود ساعت 7:45 بعداز ظهر وارد روستای ابیانه شدیم. فضای آرام بخش با طبیعتی زیبا.
شاخص ترین نکته در جلب نظر مسافران، سرخی خاک این روستا است که نمای منحصر به فرد به آن داده است.
قبل از تاریک شدن کامل هوا و رفتن به سوی رصدگاه تصمیم گرفتیم که از ابیانه دیدن کنیم. موز? مردم شناسی ابیانه حکایت می کند از سالهای دور که زندگی سخت تر از امروز بود، امّا بکر و دست نخورده. ابزار و ادواتی ساده امّا کارآمد که روزگاری بقای زندگی این مردم را تضمین می کرد و لباسهای سنتی که نمایانگر هنر است و سادگی. همراه با راهنمای گروه به سمت زیارتگاه ابیانه حرکت کردیم. بعداز توقفی کوتاه، زیارت و خواندن نماز برگشتیم.
چای و شام در فضای صمیمی و دوستانه صرف شد.
حدود ساعت «11» شب به سمت محل رصدگاه حرکت کردیم. هوا تاریک بود و تنها روشنگر راه نور چراغ قوه های بود که افراد گروه به همراه داشتند. همه همگام برای هدفی مشترک و تجرب? لحظاتی که همیشه در دسترس نیست.بعداز حدود « 25» دقیقه راهپیمایی به محل رصدگاه رسیدیم. آسمان شب همیشه حرفهای زیادی برای گفتن دارد. موقعیت رصدگاه  330N شمالی و 510E شرقی بود. وجود کوه در اطراف ما مانع از دیدن سطح افق می شد. از سمت شمال غربی آلودگی نوری روستا وجود داشت. هدف از این گشت رصدی علاوه بر رویت هلال صبحگاهی ماه، رصد و شناخت تعدادی صور فلکی و اجرام غیر ستاره ای نیز بود. با امکاناتی از قبیل دوربین دو چشمی و تلسکوپ و لیزر اجرام مختلفی را مورد مطالعه قرار دادیم. از جمله صور فلکی دب اکبر، دب اصغر، مثلث تابستانی، عقرب، ستاره های شاخص مانند ستار? قطبی و قلب العقرب و سیار? مشتری و اقمار آن.
برای ما که در کلان شهری مانند تهران زندگی می کنیم و به ندرت شاهد تجمع ستارگان هستیم چنین تجربه ای حیرت آور است به راحتی قابل درک بود که این احساس در تمام افراد گروه وجود دارد. گاهی اوقات بچه ها روی زمین دراز می کشیدند تا بتوانند تمام پهن? آسمان را ببیند و من احساس می کردم که حضورم در این دنیا و لَمس چنین دقایقی، لطف و توجهی است ازطرف خداو باید تمام این موهبتها را دید و سپاس گذار بود.
کم کم به لحظ? طلوع ماه و رویت هلال نزدیک می شدیم و هوا آنهم در این موقع از سال سردتر می شد! امّا شوق دیدن هلال ماه براین سرما غالب بود. هلال صبحگاهی جمادی الثانی 1431 هجری قمری. افراد گروه برای رویت هلال آماده می شدند. بجز نقشه آسمان آن شب اطلاعات محاسباتی هلال از سوی گروه آموزش کاربردی انجمن در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفته بودو چشمان زیادی خیره به نقطه ای مشترک، برای کشف لحظه ای ناب.
در ساعت 5: 4 صبح ماه از افق شمال شرقی رصدگاه ما طلوع کرد. با توجه به ارتفاع افق که در محل طلوع ماه قرار داشت، لحظ? ماه با زمان محاسباتی تفاوت داشت.
خانم غفرانی اولین عضو گروه بود که رویت هلال ماه را توسط دوربین دو چشمی اعلام کرد و خانم هاله حیدری با چشم غیر مسلح. حدود 15 نفر از اعضاء گروه به ترتیب موفق به رویت هلال نازک ماه توسط دوربین دو چشمی شدند. اندک زمانی بعد هلال ماه به وضوح و با چشم غیر مسلح برای همگان قابل رویت شد و با زیاد شدن نور قبل از طلوع با این هلال زیبا وداع نمودیم.
قبل از طلوع خورشید رصدگاه را ترک و حدود ساعت « 6 » صبح به قصد تهران حرکت کردیم. ساعت 3: 11 ظهر روز جمعه «21 » خردادماه به تهران رسیدیم.
هم? افراد گروه و مسئولین سفر مانند دوستانی دیرینه سال، لحظات بسیار به یادماندنی را در کنار هم گذراندند.
با تشکر از مسئولین انجمن نجوم آماتوری ایران که امکانات فراوانی را در اختیار ما قرار دادند و سپاس فراوان از استاد ارجمند جناب آقای مهندس مسعود عتیقی که در جهت بهبود شرایط و برگزاری هرچه بهتر فعالیتهای انجمن همواره متحمل زحمات فراوانند و بزرگوارانه علاقمندان و دوستداران این علم آسمانی را یاری می دهند.
ره آسمان درون است، پر عشق را بجنبان پر عشق چون قوی شد، غم نردبان نماندراه شیری بر فراز ابیانه- عکس از آقای علی نوروزی ورنکشی که در همین شب رصدی ثبت شده است


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون