***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
آسمان خرداد ماه 1389

آسمان خرداد ماه 1389
دوشنبه 17 خرداد 1389 - 02:30 | شاخه : | 3341 بازدید | 0 دیدگاه

ماه سوم بهار از راه رسیده و خبر از پایان این فصل زیبا داد . به چشم بر هم زدنی خبر پایان فصل تابستان و اوقات فراغت خود را خواهید شنید و آیا توانسته اید از مطالب ارایه شده در این ستون روزنامه بطور کامل استفاده نمایید؟ آیا تمرین کمتر خوابیدن و نگاه به آسمان را در فصل گرما که به دور از شهرها ودر نقاط کوهستانی سپری نمودید، انجام داده اید؟ قصد ندارید همچون آماتورهای فعال جهان با گرما وسرمای شبها و با کم خوابی فرصتهایی را به آسمان و مطالعات عملی خود اختصاص دهید؟ همه این سوالات را شما و خانواده ها باید از خودتان بپرسید تا با تفکر در آن به این نکته برسید که نوشته های محدود این بخش نیز اطلاعات زیادی در مورد آسمان و استهلال ماه به طریق علمی به شما عرضه می دارد و با کمک بزرگترها و در صورت نیاز با تماس با ما و سوال در مورد مطالبی که برایتان سئوال انگیز است، بد نیست اطلاعات عمومی و کاربردی نجومی خود را تقویت و خودتان را تقویت وخودتان را برای اکتشافات و مطالعات گسترده تر نجومی آماده نمایید. یادتان باشد قرار نیست در شبهای رصدی خود را خسته و کسل نمایید. به همین دلیل با شبهای معتدل تابستان کار رصدی خود را شروع و با همراه داشتن یک فلاسک چای و یا قهوه، بیسکویت و شکلات مورد علاقه، نقشه آسمان و اطلاعات بخش آسمان ماه خبرنامه انجمن نجوم آماتوری ایران، پشت بام( با رعایت احتیاط)و یا در گوشه ای از کوهستان، شهرستان و یا روستایی که برای تفریح رفته اید به آسمان عمیق شوید و سعی کنید با چشم غیر مسلح آسمان و صور آن را بشناسید و با ابزاری که در اختیار دارید عمیق تر به آنها نگاه کنید و تا آنجا که خواب شما را آزار ندهد و به بدنتان صدمه نزنید این کار هیجان انگیز را ادامه دهید . مطمئن باشید آگاهی و دانایی به دنبال آن خواهد آمد و از لذت بینش ومعرفت و انتقال آن به دیگران برخوردار و سیراب می شوید حال با هم به سراغ آسمان خرداد می رویم :
*رویدادهای نجومی خرداد ماه :یکشنبه 16 خرداد : ماه 6درجه بالای برجیس، شاهد بزم برجیس و اورانوس است که در ساعت 4 بامداد بالای افق شرق با جدایی زاویه ای 3دقیقه کمان(0/5 درجه ) قرار گرفته اند و صحنه ای فوق العاده جذاب برای عکاسی بویژه با تلسکوپ و یا یا تله های قوی را ایجاد کرده اند .
جمعه 21 خرداد: طلوع ماه با فاز 3% بصورت یک هلال زیبای صبحگاهی با همنشینی خوشه زیبای پروین همراه خواهد بود. بد نیست بدانید ساعاتی قبل یعنی 27 :01 همین بامداد هلال با جدایی 1/4 درجه از خوشه پروین قرار داشته است اما هنوز از افق کشورمان طلوع نکرده است.
یکشنبه 3خرداد: سیاره کیوان به جدایی زاویه ای 9درجه با خورشید نسبت به ناظر زمینی می رسد و با قدر 1/1 در ساعت 3: 23 این وضعیت را می توانید مشاهده کنید .
دوشنبه 31 خرداد: انقلاب تابستانی ساعت 58 : 15 و آغاز فصل تابستان خواهد بود. فاصله خورشید از زمین در این لحظه 152 میلیون کیلومتر( اوج خورشیدی زمین) می باشد .

*خورشید وسیارات در این ماه : مهر تابان در خرداد ماه صورت فلکی گاو نر(ثور) را طی می کند.
سیاره ی تیر با قدر1/6 اول ماه در صورت ماهی و پایان ماه در صورت گاو است.
ناهید با قدر -3/8 اول ماه در صورت گاو و پایان ماه در صورت خرچنگ است و بر روشنایی آن افزوده می گردد.
بهرام خون ریز در صورت شیر با قدر 0/9 است و به مرور از زمین دورتر و کم نورتر دیده می شود.
برجیس غول پیکر نیز با قدر 0/9در صورت ماهی است .

*صورت ها ی فلکی قابل مطالعه ی این ماه :با توجه به حضور ماه در صورت فلکی گاو در این ماه می توانید برجهای فلکی دو پیکر تا ماهی را در منطقه البروج بررسی کنید. فراموش نکنید چون طلوع صورت فلکی حوت(ماهی) با روشنی هوا مقارن است و از سوی دیگر ستاره درخشان خاصی ندارد، کمی در مطالعه ی آن با مشکل مواجه می شوید.
ماه قبل از بدر در صورت خوشه عامل مزاحم رصد آن بویژه ستاره سماک اعزل و سیاره کیوان در روزهای اول خرداد محسوب می شد. اکنون نور ماه عامل مزاحم رصد شما برای مشاهده صور کژدم و کمان و اجرام زیبای غیر ستاره ای زیبایی همچون M80،M4،M6و M7 در کژدم و M2( سحابی سه تکه ) M8(سحابی مردابی) ، M21 ، M23 ، M28 ووو در برج کمان نخواهد بود !
طبیعی است با حضور ماه در هر صورت فلکی مشاهده برخی ستارگان آن صورت با چشم غیر مسلح برای شما مشکل خواهد شد که باید به شبهای قبل یا بعد از عبور ماه از آن برج فلکی رصد خود را موکول کنید.
مطالب بیشتر را در خبرنامه انجمن نجوم آماتوری ایران با عضویت و پیوستن به جامعه جهانی منجمان آماتور می توانید دریافت کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون