»
»
»
بزرگترین سیارک در کنار سحابی زیبا

بزرگترین سیارک در کنار سحابی زیبا
چهارشنبه 12 خرداد 1389 - 02:30 | شاخه : | 2633 بازدید | 0 دیدگاه
بزرگترین سیارک در کنار سحابی زیبا

- سیارکها جرمهای ریز و درشتی هستند که عموماً بین مدار سیارات بهرام و برجیس و در مدارهایی خاص به دور خورشید می چرخند. این اجرام سیاره مانند همواره مورد توجه آماتورها بوده اند و کشفیات نجومی جامعه آماتوری بر روی این بخش نیز متمرکز بوده است. این اجرام را قبل از اخترشناسان، ریاضیدانان نامی همچون تیتوس و بُده آلمانی بیش از 2 قرن قبل بر روی کاغذ پیش بینی و فاصله آنها را از خورشید محاسبه نموده اند.

 

سیارک سِرِس اولین وبزرگترین سیارک شناخته شده در این محدوده است. این سیارک در سال 1801 میلادی توسط جوسپه پیاتزی اخترشناس ایتالیایی کشف گردید. قطر این جرم 934 کیلومتر است!

اگر علاقمند به رصد و عکاسی از این سیارک هستید، فرصت بسیار خوبی در این شبها پیش روی شماست تا قدری بدور از نور مزاحم ماه که در وضعیت کوژ ماه کاهنده قرار دارد، آنرا مشاهده نمایید. سرس در زمینه صورت فلکی کمان(قوس) طی شبهای 12 و  13 خرداد 89 و در جنوب سحابی مشهور وزیبای مردابی(M8) قابل رصد است. قدر این سیاره 7/6 می باشد. برای مقایسه بد نیست بدانید، پلوتو که زمانی جزو سیارات خانواده خورشید محسوب می شد و اکنون در رده سیارکها در کمربند کوئیپر ورای مدار سیاره نپتون طبقه بندی شده است، دارای قدر 14 می باشد. سیارک سرس طی این شبها با یک تلسکوپ کوچک آماتوری و یا با یک دوربین دوچشمی نسبتاً قوی قابل مشاهده است.

هر چند افراد زیادی با این جرم کوچک منظومه شمسی آشنا نیستند اما سازمان فضایی ناسا در امریکا قصد دارد حدود بهمن ماه سال 1393 با استفاده از یک فضا پیما(spacecraft Dawn ) به ملاقات سرس رفته و با چرخش به دور این جرم از کمترین فاصله به تصویر برداری از سطوح ناشناخته سرس اقدام کند.

شما هم می توانید در شبهای میانه خرداد 89 با یافتن دقیق این سیارک، از درون تلسکوپ جابجایی آنرا در زمینه ستارگان آسمان از یک شب به شبی دیگر و یا حتی از ساعتی به ساعتی دیگر رصد نمایید.

روز جمعه 28 خرداد امسال سرس به پر نورتزین وضعیت خود وبه قدر 7/2 خواهد رسید. در این شب سیارک مذکور در وضعیت مقابله است. یعنی زمین بین خورشید و آن قرار دارد و بهترین شرایط رصدی با توجه به نور نسبتاً کم هلال افزاینده ماه(آنهم با غروب ماه در اواسط شب) وجود دخواهد داشت.

در تیرماه امسال نیز به مرور نور سرس کم و کمتر شده تا اینکه در امرداد سال جاری به قدر 8  خواهد رسید.
 

توصیه می کنیم فرصت یک عکاسی نجومی جالب را، آنهم با استفاده از تلسکوپهای با قابلیت اتصال دوربین بر روی آنها را در روزهای 12 و  13 خرداد ماه جاری از دست ندهید. رصد موفقی را برای رصدگران فارسی زبان که این خبر علمی به آنها کمک نموده است آرزومندیم.

 
منبع:
برگرفته از بولتن الکترونیکی ارسالی
 مجله معتبر جهانی Sky & Telescope


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون