*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
بوستان لاله میعادگاه عاشقان آسمان در روز تعطیل هفته نجوم

بوستان لاله میعادگاه عاشقان آسمان در روز تعطیل هفته نجوم
يكشنبه 12 اردیبهشت 1389 - 02:30 | شاخه : | 4628 بازدید | 0 دیدگاه

خوان گسترده هفته نجوم- - هفته جهانی نجوم نسبت به روز جهانی این مناسبت،  فرصتی بیشتر برای ترویج دانش کهن و جذاب ستاره شناسی است و انجمن نجوم آماتوری ایران همواره برنامه های ویژه ای را در این روز و هفته داشته است. انجمن نجوم آماتوری با احترام به استقلال گروهها و مراکز دیگر در پایتخت و سایر شهر های کشور، هیچگاه داعیه سرپرستی و تولیت چنین فعالیتهایی را نداشته و اعتقاد دارد گروههای کشور با مدیریت و برنامه ریزی داخلی برنامه های در خور را می توانند اجرا کنند و وظیفه دولت وارگانهای ذیربط پشتیبانی منطقه ای از این فعالیتها است و حرکتهای گروهها می بایست با نام خودشان به عنوان کارنامه ای در هر استان و شهرستان ثبت گردد.  با این رویکرد انجمن نجوم آماتوری ایران در سال 1389 نیز با برنامه های از قبل اعلام شده در پایگاه اینترنتی انجمن،  لیگ جهانی روز نجوم، خبرگزاریها، پایگاههای اینترنتی علاقمند به انعکاس توانمندیهای داخلی این مرکز مزین به نام زیبای ایران ، روزنامه های کثیر النتشار معتبر و شبکه های مختلف رسانه ملی اقدام به اجرای برنامه های از پیش تعیین شده نمودیم. مسلم است مسئولیت هزاران برنامه نجومی و ترویجی سالهای اخیر که بعضاً با حضور اساتید بنام کشورمان به اجرا در آمده متوجه برنامه ریزان انجمن نجوم آماتوری ایران و برگزارکنندگان آن است که زحمت چنین گامهای بزرگی را کشیده اند و گاهاً الگو سازی برای بسیاری از گروههای فعال در تهران و سایر شهر های کشور بوده است. و نام آماتوری در اسم این مرکز فعال کشوری برای آماتورهای فعال آن موجبات فخر و مباهات است چرا که به مفهوم شیفتگان آسمان به چنین اقداماتی می پردازند که دارای جایگاه بسیار والایی است. پر واضح است که علیرغم داشتن پایگاه اینترنتی در انجمن، مشتاقان آزاد اندیش در عرصه نجوم می توانند به این تلاشهای خالصانه و بدون جیره و مواجب! توجه نشان داده و آنرا بر اساس آزاد اندیشی علمی در پایگاههای اینترنتی خود منعکس کنند، چرا که هدف ترویج ستاره شناسی بین عموم مردم است که قالب برنامه ها بر اساس فعالیتهای سایر نقاط جهان طراح و اجرا می شود و تضاد منافعی در این بین نمی توان متصور بود. از سوی دیگر انجمن نجوم آماتوری ایران برای همکاری با سایر انجمنها، گروهها و مراکز نجومی کشور آماده همکاریهای متقابل بوده و هست. یقین آنکه حرکتهای آماتوری با خصیصه خود جوش بودن از زیبایی خاصی برخوردار و دیوار و حصاری را کسی نمی تواند بر آن متصور بوده وخود را ملاک تایید و یا رد آن بداند.
امید آن داریم اگر هدف ترویج نجوم است بدور از رفتارهای کودکانه و یا کجنمایی علمی و با توجه به تعریف مفهوم روز جهانی و اعلام رسمی آن در کلیه مراکز نجومی جهان، روزی غیر از این مناسبت جهانی به عنوان روز نجوم تلقی نشود تا با اسامی مختلف از آن یاد گردد. و روز تعطیل در هفته نجوم به عنوان برنامه های هفته نجوم تبلیغ گردد که خوشبختانه زمزمه های آن در نوع اعلام و در برخی پایگاههای اینترنتی با ذکر روز دقیق مناسبت جهانی همراه شده است و این روزها که برای ایجاد صمیمت گروهها در هر کشور می تواند کمک شایانی نماید نباید به یک جدایی و عامل تفرقه مبدل شود و ما آماده گفتگو و رسیدن به یک نقطه واحد با مراکز ذیصلاح هستیم  چرا که خواه و ناخواه باید به یک وحدت رویه برای چنین اقدامتی که منشا بین المللی دارند رسید و قضاوت در این زمینه را با وجود دهکده کوچک جهانی اینترنت و اخبار دیگر نقاط جهان به اهل منطق و دانایی می سپاریم .
انجمن نجوم آماتوری ایران در روزهایی که به این تعداد مرکز و گروه فعال وجود نداشت در روز دقیق این مناسبت جهانی و با مکاتبه و هماهنگی مرکز برگزاری این مناسبت در ایالات متحده، برنامه هایی را در فرهنگسرای بهمن در سال 138به اجرا در آورد که خود نقطه آغازین این حرکت بود و متاسفانه در همان سال با توجه به برگزاری تنها یک گروه در کشور آنهم در روز جمعه شاهد چنین حرکتی بودیم. امروز خوشحالیم دهها انجمن و گروه نجومی در کشور فعال هستند و با کمک آنها در کشور دهها میلیونی ایران احساس تنهایی نکرده و رسالت خود را برای ترویج ستاره شناسی و ایجاد نگرش خود باوری در علاقمندان برای انجام اینگونه فعالیتها بخوبی به انجام رسانده ایم.
آرزومندیم قبل ازهدف گذاری برای صلح جهانی و صلح ستارگان شاهد ایجاد روحیه وحدت و تعامل در بین گروهها در داخل کشورباشیم و تحمل شنیدن ایده ها و آرا دیگران را همچون جهان پیشرفته دارا بوده و از رفتارهای جهان سومی پرهیز تا کشور و جوانان برای رسیدن به عظمت تاریخ علم این سرزمین عالم پرور بیش از پیش آماده گردند.
برنامه ویژه این هفته برای عموم در روز جمعه سوم اردیبهشت89 با همکاری صمیمانه شهرداری منطقه 6 تهران و امور فرهنگی اجتماعی ناحیه دو شهرداری در بوستان لاله امکان پذیر گردید. فعالان کمیته راهبردی انجمن نجوم آماتوری همراه با دوستان و همراهان قدیمی انجمن،  در روزجمعه تعطیل هفته نجوم به معرفی این دانش به مردم پرداختند.استقبال مردم خوبمان در پارک لاله به حدی بود که در همان ساعات اولیه کیتهای انواع ساعتهای آفتابی، بروشورهای معرفی این مناسبت و فعالیتهای انجمن به اتمام رسید و چندین بار برای ارایه مجدد آن به علاقمندان اقدام شد. کارگاه نقاشی کودکان نیز از بخشهای متنوع این روز بود که با استقبال گروههای مختلف سنی روبرو شد. بزودی از بین نقاشیهای دریافتی تعدادی را انتخاب و در بخش کودکان پایگاه اینترنتی انجمن نمایش داده خواهد شد و برای تعدادی از نقاشیهای نجومی جوایزی را در نظر گرفته و به آدرس کودکان آسمانی ارسال می گردد. علیرغم وضعیت هوا و عدم امکان رصد، توضیحاتی در مورد ابزارهای نجومی و طریق عملکرد آنها و پاسخگویی به سئوالات نجومی، خلاء برنامه رصدی را کاملاً پر نمود. انعکاس این رویداد بزرگ در پایتخت در بخش نیمروزی اخبار ساعت 14 شبکه اول سیما در روز شنبه به محضر مردم عزیز کشورگزارش گردید. در پایان از مردم فرهیخته ای که با حضور پر شور خود ما را همراهی نمودند، مسئولان عزیزو دلسوز شهرداری منطقه 6 و ناحیه 2 شهرداری منطقه و تلاگران عرصه رسانه که با نگاه آسمانی خود در این روز ما را مدد رساندند صمیمانه متشکریم. عذر ما را در نمایش تعداد معدود عکسهای این فعالیت با توجه به تعدد بالای آنها و محدودیت فضای اینترنتی بپذیرید. این برنامه ترویجی بنام  گرامیداشت هفته نجوم انجام شد. آیا کاری بجز یک حرکت عمومی مورد استفاده همگان صورت پذیرفت و یا الزامی دارد به اشتباه آن را روز جهانی نجوم بنامیم؟!

مسعود عتیقی(عکسها از صنم ایوبی)


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون