***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
آسمان فروردین ماه 1389

آسمان فروردین ماه 1389
جمعه 13 فروردین 1389 - 02:30 | شاخه : | 2918 بازدید | 0 دیدگاه


ضمن تبریک آغاز نوروز این یادگار دیرینه نیک نیاکان پاک این اهورایی سرزمین به سراغ وضعیت آسمان در این روزها بویژه آنکه با تعطیلات نوروزی همراه است، می رویم:

از دهم تا   17فروردین، در هنگام شامگاه بین 30تا45 دقیقه بعد از غروب خورشید به 3تا4 درجه پایین تر و سمت چپ سیاره ناهید توجه کنید سیاره تیر این غزال پای منظومه خورشیدی را مشاهده می کنید.
از سیزدهم تا پانزدهم فروردین، قمر در عقرب است اما مطمئن باشید ماه که همسایه زمین و ستارگان و صورت فلکی عقرب در فاصله صدها سال نوری از زمین قرار دارند تاثیری بر سرنوشت شما نمیتوانندداشته باشند و شما هستید که تعیین کننده سرنوشت خود می باشید.
چهاردهم فروردین، تیر و ناهید به کنار هم خواهند رسید و از آن پس جدایی تیر در حرکت برگشتی به سمت خورشید آغاز می گردد.
ساعت4:3بامداد پانزدهم فروردین، M19 در وضعیت اختفا با ماه است، این خوشه کروی زیبا در برج کژدم قرار دارد.                   M19ساعت 5:30    ازپشت ماه خارج می گردد. ضمناً در روز پانزدهم فروردین در صورت فلکی 13منطقه البروج یعنی مار قرار دارد!
.
بامداد 23 فروردین مثلث دیگری به راس هلال زیبای صبحگاهی ربیع الثانی که زاویه سمت راست این مثلث سیاره برجیس و زاویه سمت چپ آن سیاره سبز آبی اورانوس است که به سبب وفور متان در جو خود با این رنگ به نظر می رسد.(وداع با هلال صبحگاهی در بخش رویت هلال ویژه نامه نوروز 89 انجمن)
چهار شنبه 25 فروردین،  ماه نو  خواهد شد.
در شامگاه پنج شنبه 26 فروردین هلال جمادی الاول پایین سیارات تیر وناهید با جلوه زیبایش رخ می نمایاند.(بخش رویت هلال همین خبرنامه)
عبور خراشان هلال ماه از کنار خوشه پروین را به علت وضعیت روز درایران در اواخر فروردین نمی توانید مشاهده کنید؛ حدود ساعت20:3دقیقه (به وقت تابستانی ایران) شامگاه 3فروردین یعنی روز اول هفته جهانی نجوم، اختفای زیبای خوشه ستاره ای M35 را که در کنار پای کاستور(صورت فلکی 2 پیکر یا همان جوزا) می توانید مشاهده کنید.که پشت هلال ماه افزاینده مخفی خواهدشد. اختفا پدیده خوبی است که جرم دورتر و کوچک تر در پشت جرم نزدیک تر که بزرگ تر به نظر می رسد پنهان می شود این واقعه ساعت 21:3دقیقه پایان می پذیرد.

*اوضاع سیارات و آسمان در فروردین89
برجیس را از هفته دوم فروردین ماه به بعد در افق صبحگاهی می توانید ببینید.برجیس کاملاً در آسمان صبحگاهی قابل رصد است.برجیس پر نور جای خود را با ناهید پر نور گویا عوض نموده تا همواره آسمان شامگاهی و صبحگاهی دارای اجرام درخشان و فرمانروای سیارات و ستارگان باشند.


-    دومین فرصت خوب شما مشاهده نور شامگاهی دایره البروجی است.
آیا تا بحال روشنایی که در هنگام صبحگاه از آن به عنوان  صبح کاذب یاد می کنند را دیده اید ؟ این پدیده به شکل هرم بزرگ مروارید وار است که بهترین نمایش خود را در نیمکره شمالی در لحظه غروب و بدون حضور نور ماه دراسفند ماه 88 تا اواسط فروردین ماه 1389 به نمایش می گذارد. نور دایره البروجی و یا Zodical light را به دو نور صبحگاهی دایره البروجی که در پاییز و نور شامگاهی دایره البروجی که در اواخر زمستان و اوایل فروردین هر سال شرایط مطلوبی برای مشاهده دارد می توان تقسیم کرد . چیزی که
نیاز دارید یک محل دور از نور مصنوعی است (حداقل 6کیلومتر دورتر از شهرستان های کوچک و 10کیلومتر دورتر از کلان شهرهای بزرگ) که  دارای افق غربی باز باشد. یک ساعت پس از غروب خورشید به مناطق ذکر شده بروید و با نگاه به سمت غرب (با چشم غیر مسلح و بدون نیاز به ابزار نجومی) در حالی که خورشید از افق پایین رفته ، گنبد عظیمی از نور که ستارگان به عنوان علائم نقطه ای نور در آن ناپدید شده اند را ببینید. از آنجا که این نور به سمت افق پایین رفته و ناپدید  می شود ، پس از ساعتی دیگر آن را مشاهده نخواهید کرد. این نور در مسیر دایرةالبروج ، به سمت چپ بره و سپس بین ستاره الدبران و خوشه پروین رفته ومنظره تماشایی در آسمان از این خوشه های ستاره ای به نمایش می گذارد. به یاد داشته باشید عرضهای جغرافیایی میانه همواره شرایط مطلوبتری برای مشاهده این نور دارند. به غیر از شکل آن ، که احتمالاً شما فکر می کنید این تنها بخشی از نور گرگ و میش هنگام غروب است، اما این نور مدتی در آسمان باقی مانده تا آسمان کاملا تیره شود. برای اولین بار که نور دایره البروجی را می بینید تصور می کنید که آلودگی نوری آسمان است ، اما به یاد  داشته باشید آلودگی نوری به شکل یک باند باریک در پایین  ودرامتداد افق تشکیل می گردد. شگفت آور آن که روشن تر و حتی روشن تر از کهکشان راه شیری هنگامی که شما آن را می بینید، رخ می نمایاند و شما هرگز از این پس برای شناختن آن مشکل ندارید. حال باید پرسید شما چه دیده اید؟ شما نور دایره البروجی که از برخورد نور خورشید با ترکیب ذرات بیشمار کوچک (باقی مانده  از دنباله دارها و برخورد خرده سیارکها ) که در مدار خورشید قرار دارند را مشاهده کرده اید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به جمع اعضای انجمن بپیوندید تا بتوانیم اخبار و  اطلاعات بیشتری را برایتان ارسال نماییم.
خوب است به شما مجدداً اعلام کنیم که امسال  از 12 فروردین  تا 1اردیبهشت به عنوان ماه اختر شناسی در جهان نامگذاری گردیده است و درکنار هفته و روز جهانی فرصتی یک ماهه برای ترویج نجوم در اختیار علاقمندان به ستاره شناسی و گروههای نجومی هر کشور قرار دارد. ضمناً  از هم اکنون به شما اعلام کنیم که شنبه چهارم اردیبهشت 1389 برابر با 24  آوریل 201میلادی روز جهانی نجوم و از  3فروردین تا  5اردیبهشت امسال هفته جهانی نجوم خواهد بود. حتماً می دانید طبق اعلام لیگ جهانی برگزار کننده این مناسبت، روش خاصی برای آن در نظر گرفته می شود و همیشه شنبه ای که به تربیع اول ماه قمری از 25 فروردین تا  26 اردیبهشت نزدیک باشد را به عنوان روز جهانی نجوم تعیین می کنند تا همه مردم جهان یک صدا در یک روز شعار عشق به آسمان را به دیگران اعلام نمایند واین موضوع بر جذابیت حرکتهایی در سطح جهانی می افزاید. البته  هفته نجوم نیز فرصتی برای اجرای برنامه ها در ماسبتهای ملی هر کشور و در بازه زمانی بیشتر است. پس خود را برای استفاده از برنامه های متنوع انجمن آماده ومطمئن باشید در صورت تمایل خودتان،  به ما در اجرای هر چه بهتر برنامه های ویژه این مناسبت جهانی می توانید کمک نمایید. پس با ما  در این زمینه  از طریق پست الکترونیک و یا تلفن تماس بگیرید.
سرویس علمی انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون