*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
اوج بارش شهابی اژدهایی

اوج بارش شهابی اژدهایی
پنجشنبه 15 مهر 1400 - 22:04 | شاخه : | نويسنده : سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری ایسنا | 13532 بازدید | 0 دیدگاه
اوج بارش شهابی اژدهایی

موقعیت صورت‌های فلکی خرس بزرگ و خرس کوچک و صورت فلکی اژدها، به همراه کانون بارش


شامگاه فردا جمعه ۱۶ مهر ماه، آسمان میزبان بارش شهابی اژدهایی است که به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران این بارش به نوعی ویژه رصدگران نیمکره شمالی زمین است.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: طی شب‌های پایانی مهر ماه بارش شهابی به نام "بارش شهابی اژدهایی" در حال وقوع است که در شامگاه روز جمعه ۱۶ مهر ماه جاری به اوج خواهد رسید.

وی ادامه داد: ولی با وجود عدم حضور نور مزاحم ماه در طی شب‌های پیش رو، متوقع مشاهده شهاب‌های زیادی از این بارش نیستیم و معمولا تا ۱۰ شهاب در ساعت در بارش شهابی اژدهایی قابل مشاهده است؛ هر چند که گاهی اوقات رصدگران مشاهده تعداد زیادی از شهاب‌های این بارش را در برخی سال‌ها گزارش کرده‌اند.

عتیقی، کانون بارش شهابی "اژدهایی" را نزدیک به سر صورت فلکی اژدها در بخش شمالی آسمان دانست و خاطرنشان کرد: این گونه می‌توان گفت که این بارش به نوعی ویژه رصدگران نیمکره شمالی زمین است که بیشتر در بخش تاریک شمال آسمان و دیگر بخش‌های این نیمکره از آسمان می‌توانند به جستجوی شهاب‌های این بارش بپردازند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تاکید کرد: صورت فلکی "اژدها" بین صور فلکی "خرس بزرگ و خرس کوچک"(دب اکبر و دب اصغر) قرار دارد.

به گفته وی، منشأ این بارش شهابی، ذرات به جا مانده از دنباله‌دار "جیاکوبینی-زینر/ 21P" است.

 

منبع :سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری ایسنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون