***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
شکار آذرگوی‌های پرساوشی امسال در آسمان عاری از نور ماه

شکار آذرگوی‌های پرساوشی امسال در آسمان عاری از نور ماه
دوشنبه 18 امرداد 1400 - 13:34 | شاخه : | نويسنده : سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری ایسنا | 10961 بازدید | 0 دیدگاه
شکار آذرگوی‌های پرساوشی امسال در آسمان عاری از نور ماه

رد یک آذرگوی بارش پرساووشی

آسمان شبهای پایانی این هفته بدون نور مزاحم ماه پذیرای شهاب‌های "پرساوشی" است و رصدگران در زیر سقف آسمان عاری از نور و غبار می‌توانند تا ۱۰۰ شهاب این بارش را شکار کنند.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با ایسنا، بارش‌ شهابی "پِرساوشی" را یکی از بارش‌های مشهور سال توصیف کرد که نام صحیح آن در زبان فارسی "پِرساووشی" است و برخی نام این بارش را "بَرساوشی" می‌نامند!
وی ادامه داد: نکته مهم در این بارش وقوع آن در تابستان است که با وجود شب‌های با هوای نسبتا معتدل از یک سو و به دلیل عبور آذرگوی‌های پرساوشی از سوی دیگر که دارای دو ویژگی زیبای رنگ و درخشش زیاد هستند، مورد توجه رصدگران آسمان است.
عتیقی، زمان اوج بارش این بارش شهابی در کشور را ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه شبانگاه پنج شنبه ۲۱ امرداد ۱۴۰۰ دانست و اظهار کرد: علاوه بر این زمان، ۳ زمان اوج دیگر در بامداد روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه ۲۰، ۲۱ و ۲۲ امرداد ماه سال جاری برای مشاهده شهاب‌های این بارش پیش بینی شده است.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: بهترین زمان رصد پرساوشی‌های امسال، پس از نیمه شب تا صبح است و خوشبختانه ماه امسال در وضعیت هلال شامگاهی است و مزاحم مشاهده رصد این شهاب باران نخواهد بود.
وی میزان بارش ساعتی سرسویی (ZHR) این بارش را ۶۰ شهاب در ساعت عنوان کرد و یادآور شد: ولی زیر سقف یک آسمان تاریک شاید تا ۱۰۰ شهاب در ساعت نیز مشاهده شود.
عتیقی با تاکید بر اینکه علاقه مندان در نظر داشته باشند که شهاب با شهابسنگ متفاوت است، در این باره توضیح داد: شهاب‌ها بر عکس شهابسنگ‌ها که دارای جرم و حجم قابل توجه هستند، ذرات میلی متری و میکرومتری هستند که در حدود ۱۰۰ کیلومتری سطح زمین بر اثر اصطکاک با اتم‌های جو برانگیخته می‌شوند و درخشش زیادی در آسمان ایجاد می‌کنند که حتی به صورت رد تا مدتی هر چند کوتاه در پهنه آسمان دیده خواهند شد.
وی اضافه کرد: باید دقت داشت که در میان شهاب‌های این بارش، هنوز شهاب‌‎هایی از بارش قبلی یعنی "بارش دلتا دلوی" مشاهده می‌شود و تفاوت آنها با یکدیگر تنها در کانون بارش است.
به گفته این فعال حوزه نجوم آماتوری، کانون بارش پرساوشی در صورت فلکی به همین نام در آسمان است و با امتداد شهاب‌های این بارش، به صورت فلکی پرساوش و یا "بُرنده سر غول" می‎‌رسیم که نام بارش نیز از آن گرفته شده است. این صورت فلکی از شمال شرق آسمان پس از نیمه شب طلوع خواهد کرد.

صورت فلکی پرساوش و محل کانون بارش
صورت فلکی پرساوش و محل کانون بارش


عتیقی، منشأ بارش پرساوشی را دنباله دار  ۱۰۹P/ Swift-Tuttle (سوئیفت تاتل) دانست که در جو زمین با برخورد ذرات به جا مانده از این دنباله دار، درخشان می‌شوند و با سرعت سرسام آور ۲۱۰ هزار کیلومتر بر ساعت ذرات این دنباله دار با جو زمین برخورد می‌کند!
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: همانگونه که پیش از این تاکید شده، برای مشاهده و ثبت شهاب‌های یک بارش نیاز به تلسکوپ و ابزار رصدی خاصی نیست و کافی است رصدگران از نور و آلودگی هوای شهرها دور شوند و در یک منطقه با آسمان باز و عاری از موانع دید برای مشاهده شهاب‌ها، نه تنها اطراف کانون بارش بلکه سراسر آسمان را جستجو کنند.
وی اظهار کرد: بدیهی است مشاهده یک بارش شهابی همچون دیگر پدیده‌های زیبای نجومی (به جز رصد خورشیدگرفتگی که نیاز به فیلتر خاص دارد) برای رصدگران بی خطر است.
عتیقی گفت: عکاسی از شهاب‌ها، ترسیم دست آزاد و یا اسکچ از رد شهاب‌ها، تعیین درخشش هر شهاب، میزان جا به جایی آنها در آسمان و یادداشت نام صورت فلکی مسیر عبور شهاب‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که آماتورها در کنار لذت بردن از یک بارش شهابی، می‌توانند انجام دهند.
وی خاطر نشان کرد: گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران پذیرای عکس‌ها و گزارش‌های رصدی علاقه مندان در سراسر کشور است تا در فضاهای مجازی اختصاصی آنها را با نام خودشان منعکس کنند.

عتیقی تصریح کرد: در ضمن با توجه به شیوع شدید کووید-۱۹ در کشور، برنامه رصدی عمومی برای این منظور همچون گذشته پیش بینی نشده است و برای حفظ سلامتی جامعه و قدردانی از تلاش کادر درمان، به علاقمندان حضور در چنین برنامه های عمومی تا انجام واکسیناسیون عمومی توصیه نمی شود.

منبع :سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری ایسنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون