*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
تو ای روح آرام گرفته

تو ای روح آرام گرفته
سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 - 12:17 | شاخه : | نويسنده : امیر فراقی وایقان | 8984 بازدید | 0 دیدگاه
تو ای روح آرام گرفته

 

سیر سپهر و دور قمر را چه اختیار / در گردشند بر حسب اختیار دوست

 

19 اردیبهشت سال گذشته خبری حوالی ظهر اعضای انجمن نجوم آماتوری ایران را شوکه کرد، سید عبدالامیر شیرازی همراه قدیمی انجمن پس از چندین ماه مبارزه سخت و نفس گیر با بیماری به سوی آسمان و ابدیت پرواز کرد. هنوز بعد از گذشت یکسال باور این خلا برای تمامی اعضا انجمن و دوستان ایشان سخت است.

مهندس شیرازی فقید از ابتدای تاسیس انجمن در مقام استاد و دوست، انجمن را همراهی می کرد او ضمن عهده دار بودن سمت دبیری انجمن نجوم آماتوری ایران،استاد دوره های نجوم مقدماتی انجمن نیز بود که طعم آسمان را بسیاری از نوسفران دنیای بی کران نجوم در کلاس او چشیدند و بسیاری از اعضای فعلی انجمن و فعالین نجوم آماتوری بخشی از خلقت آسمان را با صدای ایشان در ذهن دارند. مهندس شیرازی علاوه بر فعالیت های فوق الذکر هدایت  بسیای از برنامه های مهم انجمن از جمله مراسم های ویژه رصدی و همایش های مهمی از جمله بزرگداشت اساتید نجوم ایران را عهده دار بودند. بهمین سبب است که می گوییم پس از گذشت یکسال باور نمی کنیم برنامه ای در انجمن بی حضور او اجرا شده و چرخ روزگار را عجب است که این برنامه  به احترام یاد و خاطره او برگزار شد!

در اردیبهشت 1399 پس از مراسم وداع با پیکر مهندس شیرازی و مراسم های بعدی ایشان قرار بر این شد پس از فروکش کردن تب کرونا شاگردان و دوستان مهندس شیرازی برای گرامیداشت یاد او گردهم آیند و از کتب چهار جلدی استاد شیرازی فقید در یک مراسم رسمی رونمایی در خور انجام پذیرد؛ ولی شرایط پاندمی کرونا این اجازه را تا کنون نداده است ولی با این وجود اعضای انجمن نجوم آماتوری ایران تصمیم گرفتند با توجه به شرایط اجتماعی طی مراسمی مجازی به دوست، استاد و یار همیشگی انجمن ادای احترام نمایند.

این مراسم در سالروز درگذشت او که مقارن با آغاز هفته نجوم نیز بود برگزار گردید و در حدود یک ساعت از برنامه بیش از 300 نفر از دوستان مهندس شیرازی در این مراسم، علی رغم تبلیغات محدود، شرکت کردند و برخی از دوستان و شاگردان ایشان در این مراسم اشاراتی به خاطرات و سجایای اخلاقی آن عزیز سفر کرده داشتند.

در این برنامه که به میزبانی مهندس محمد شریفی دبیر فعلی انجمن نجوم آماتوری ایران برگزار شد، جناب آقای یعقوبی، دوست و همکار مرحوم شیرازی با بیانی شیوا  از خاطرات مشترکشان با ایشان و مهندس عتیقی در روزهای ابتدایی تاسیس انجمن و فعالیت های نجومی تا خاطرات سفر خورگرفت 1385 گفتند. پس از ایشان جناب آقای سید اسد رجبی از اعضای قدیم انجمن نجوم آماتوری ایران که اکنون در حوزه رسانه و خبر فعالیت می کند از خاطرات روزهای ابتدایی فراگیری نجومش و همراهی مرحوم شیرازی گفتند و پس از ایشان نیز مهندس عتیقی مدیر انجمن ضمن بیان  فعالیت های مهندس شیرازی در انجمن به همراهی های خستگی ناپذیر ایشان در روزهای سخت اشاره داشتند و آقای شیرازی فقید را " دوستی بی ادعا و گنجی پنهان " دانستند و در نهایت فرزند مرحوم شیرازی از پدر گفت و نیز به بروندادهای علمی مهندس شیرازی و کتاب های تدوین شده ایشان، اشاره ای داشتند که وعده دادند در ایام پیش روی چهار عنوان کتاب تالیف شده مهندس شیرازی فقید را برای طی مراحل چاپ و انتشار در اختیار انجمن قرار دهند.

مراسم بزرگداشت مهندس شیرازی ادای دینی بود حداقلی در روزهایی که بیماری کرونا ما را دور از هم نگه داشته است اتفاقی که همیشه مرحوم شیرازی عکس آن را  در تلاش داشتند.

یاد و خاطره ایشان سبز

Your browser does not support the video tag.
این نماهنگ توسط جمعی از دوستان ایشان تهیه شده است
نويسنده : امیر فراقی وایقان
کارشناس ارشد زمین شناسی - تکتونیک و دانشجوی زلزله شناسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و عضو انجمن نجوم آماتوری ایران از سال 1385


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون