***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
آغاز ماه رمضان از نظر علمی چه روزی است؟

آغاز ماه رمضان از نظر علمی چه روزی است؟
سه شنبه 24 فروردین 1400 - 15:59 | شاخه : | نويسنده : حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان | 33791 بازدید | 0 دیدگاه
آغاز ماه رمضان از نظر علمی چه روزی است؟

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران به بیان توضیحاتی درباره زمان آغاز ماه رمضان از نظر علمی پرداخت.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره زمان آغاز ماه رمضان ۱۴۰۰ گفت: ساعت ۰۷:۰۱ صبح روز دوشنبه ۲۳ فروردین ماه جاری،ماه نو خواهد شد و دوره هلالی ماه (گردش ماه به گرد زمین از دید ناظر زمینی و تغییر فاز‌های آن) که ۲۹.۵۳ شبانه روز زمینی به درازا می‌انجامد، کامل می‌شود و ماه به وضعیت "ماه نو" (New Moon) می‌رسد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار کرد: ضوابط علمی مناسبی برای رویت هلال رمضان در اولین غروب پس از مقارنه یعنی شامگاه این تاریخ وجود ندارد و کشورمان در محدوده منطقه رصد هلال با چشم یا ابزار‌های رصدی در غروب روز دوشنبه قرار ندارد.

عتیقی گفت: از آنجا که هر ماه قمری ۲۹ یا ۳۰ روزه است، بنابراین در شامگاه سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ برابر با ۳۰ شعبان، هلال رمضان ۱۴۴۲ هجری قمری در تمام پهنه ایران با چشم غیرمسلح قابل مشاهده خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری بیان کرد: فازهای ماه (Moon Phases) که در حقیقت همان تغییر شکل ماه در طول یک ماه قمری است، به علت گردش ماه به دور زمین و تغییر زاویه میان ماه، زمین و خورشید است که از آنها به عنوان ماه نو، هلال افزاینده، تریبع اول، کوژ ماه افزاینده، ماه کامل، کوژ ماه کاهنده، تربیع آخر و هلال کاهنده صبحگاهی یاد می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، همواره نیمی از کره ماه که به سمت خورشید است روشن بوده ( یک دایره کامل ) و با توجه به دید ناظر، فازهای مختلف ماه به این اشکال دیده می‌شود؛ در تربیع آخر، نیمه متفاوتی از بخش روشن ماه نسبت به آنچه که در تربیع اول دیده می‌شد، در دید ناظران زمینی قرار می‌گیرد.

منبع :حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون