***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی 5 بهمن 99

رویدادهای نجومی 5 بهمن 99
جمعه 3 بهمن 1399 - 20:48 | شاخه : | نويسنده : گروه آموزش کاربردی | 14537 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی 5 بهمن 99

رسیدن ماه به گره صعودی، بیشترین کشیدگی شرقی سیاره تیر ،مقارنه سیاره کیوان با مهر تابان و همنشینی ماه و ستاره چشم گاو از رویدادهای نجومی این تاریخ هستند...

*سیاره تیر در بیشترین کشیدگی شرقی
ساعت ۰۵:۳۰ بامداد یکشنبه ۵ بهمن ماه جاری، سیاره تیر ( عُطارد - Mercury ) به حداکثر کشیدگی شرقی ( Eastern greatest elongation ) خود رسیده و در این هنگام، ۱۸.۶ درجه با خورشید جدایی زاویه ای دارد؛ با توجه به اینکه این سیاره در افق شامگاهی قرار دارد، در صورت باز بودن افق غربی و نبود غبار در این افق، فرصت مناسبی برای تماشای این جرم ستاره‌ مانند و کم‌سو در غرب آسمان پس از غروب مهر تابان با چشم و برای مشاهده بهتر با تلسکوپ وجود دارد که از درون تلسکوپ بصورت اهله ماه در وضعیت " تربیع " دیده خواهد شد.

*همنشینی ماه و ستاره چشم گاو
همنشینی این اجرام را در صورت فلکی گاو، در حالیکه خوشه زیبای باز ستاره ای پروین M45 بالاتر از آنها و صورت زیبای فلکی شکارچی ( Orion ) پایین تر از این برج فلکی قرار دارد، می توانید در بامداد این روز و تا پیش از روشنی آسمان به سختی ( با توجه به نور زیاد ماه ) مشاهده نمایید.ساعت ۰۸:۰۹ صبح (نور روز) یکشنبه ۵ بهمن ۹۹، ستاره مشهور دبران ( Aldebaran ) یا چشم گاو، ۴.۷ درجه جنوب کوژماه افزاینده خواهد بود.

*کیوان در مقارنه با مهر تابان

سیاره حلقه بر گردن کیوان در ساعت ۰۵:٣٠ بامداد یکشنبه پنجم بهمن، در وضعیت مقارنه ( Conjunction ) قرار مى گیرد و در سوی دیگر خورشید نسبت به زمین خواهد بود لازم به یادآوری است که در وضعیت مقارنه، یک جرم آسمانی طی شبهای قبل و بعد از این تاریخ، برای مدتی در آسمان شب حضور نداشته و قابل رصد نیست، چرا که همنشین خورشید و در شعاع نور و تابش اطراف آن، در موقعیت روز قرار دارد و پس از آن نیز در افق قابل مشاهده خواهد بود. . در نجوم قدیمه، به همنشینی ماه و سیارات با خورشید " احتراق " می گفتند.


*ماه در گره صعودی
ساعت ۰۱:۱۷ بامداد دوشنبه 6 بهمن ماه جاری، کره ماه به گره صعودی (Ascending node) رسیده و بالاتر از مدار زمین برای دو هفته آتی قرار خواهد گرفت.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون