***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
آسمان روزهای اول بهمن، میزبان یک پدیده‌ نجومی

آسمان روزهای اول بهمن، میزبان یک پدیده‌ نجومی
سه شنبه 30 دی 1399 - 21:37 | شاخه : | نويسنده : گروه آموزش کاربردی | 14939 بازدید | 0 دیدگاه
آسمان روزهای اول بهمن، میزبان یک پدیده‌ نجومی

رسیدن ماه به وضعیت تربیع اول در نیمه شب چهارشنبه اول بهمن، اوج زمینی ماه در روز پنجشنبه دوم بهمن و همنشینی ماه با سیاره سرخ بهرام در شبانگاه 2 بهمن 99

 

۳۲ دقیقه پس از نیمه شب چهارشنبه، اول بهمن و در حقیقت در دقایق اولیه بامداد پنجشنبه، ۲ بهمن، کره ماه به وضعیت تربیع اول (First Quarter) می‌رسد. این زمان فرصت خوبی است تا به برخی دهانه‌ها و علائم سطحی ماه از درون تلسکوپ دقت شود. همچنین می توانید از دهانه های سطح ماه، عکاسی بصورت آفوکال، حتی با استفاده از دوربین تلفن همراهتان از پشت چشمی تلسکوپ انجام دهید. ( جهت کسب اطلاعات، به بخش آموزش عکاسی نجومی با تلفن همراه در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام انجمن نجوم آماتوری ایران نیز می توانید مراجعه کنید )
فازهای ماه ( Moon Phases ) که در حقیقت همان تغییر شکل ماه در طول یک ماه قمری است، به علت گردش ماه به دور زمین و تغییر زاویه بین ماه، زمین و خورشید است که از آنها به عنوان ماه نو، هلال افزاینده، تریبع اول، کوژ ماه افزاینده، ماه کامل، کوژ ماه کاهنده، تربیع آخر و هلال کاهنده صبحگاهی یاد می شود؛ دقت کنید که همواره نیمی از ماه که به سمت خورشید است روشن بوده و با توجه به دید ناظر، فازهای مختلف ماه به این شکل دیده می شود، در تربیع اول نیمی از بخش روشن ماه نسبت به ناظر زمینی قرار می گیرد. براین اساس نیمی از کره ماه به سمت مهرتابان و همواره روشن بوده و با توجه به دید ناظر، فاز‌های مختلف آن به این اشکال دیده می‌شود.

همچنین ساعت ۱۶:۴۱ عصر روز پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹ نیز کره ماه در اوج زمینی (Apogee) قرار گرفته و ۴۰۴ هزار و ۳۶۱ کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. مدار اجرام منظومه خورشیدی بر اساس قانون اول کپلر بیضی نزدیک به دایره است و بر این اساس این اجرام از جمله ماه دارای اوج و حضیض زمینی (کمترین - Perigee) است.

از آنجا که ساعت ۰۹:۰۷صبح پنجشنبه دوم بهمن۹۹، سیاره سرخ بهرام ۵.۱ درجه شمال ماه قرار می گیرد اما ضمن وجود نور روز، این اجرام زیر افق هستند؛ در شبانگاه این تاریخ همنشینی مه و بهرام تا ساعتی پس از نیمه شب این تاریخ، با همراهی سیاره سبز آبی اورانوس در زمینه صورت فلکی بره (حمل-Aries) در سمت راست ماه پس از تربیع اول، قابل مشاهده خواهد بود. با وجود نور ماه، برای رصد اورانوس نیاز به استفاده از یک تلسکوپ کوچک آماتوری دارید.
یادآور می شود که به زودی و از اواخر بهمن ماه امسال، ماموریتهای به مقصد سیاره سرخ بهرام (مریخ) به نتیجه خواهد رسید و کاوشگرانی از امریکا و چین و حتی امارات برای اولین بار، در صورت موفقیت بر روی سیاره سرخ فرود خواهند آمد و بطور قطع تصاویر زیبایی در انتظار دوستداران این سیاره اسرار آمیز می باشد. اولین وسیله پروازی که به شکل یک بالگرد بدون سرنشین می تواند بر فراز سیاره سرخ پرواز کند، همراه کاوشگر مریخی پشتکار و یا استقامت است، که ناسا برای اولین بار به این سیاره اعزام نموده است.

 

بخشی از این خبر را در سرویس فناوری علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان می توانید دنبال نمایید...



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون