***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 | 13 شوال 1445 | 23 آوریل 2024
»
»
»
مقابله شگفت انگیز سیاره بهرام را امشب از دست ندهید

مقابله شگفت انگیز سیاره بهرام را امشب از دست ندهید
سه شنبه 22 مهر 1399 - 20:28 | شاخه : | منبع : سرویس دانشگاهی فناوری خبرگزاری ایرنا | 5426 بازدید | 2 دیدگاه
مقابله شگفت انگیز سیاره بهرام را امشب از دست ندهید

تهران- ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: سیاره سرخ بهرام بامداد فردا (چهارشنبه ۲۳ مهر ۹۹ ) پس از حدود سه سال در  ساعت ٢ و ٣٠ دقیقه بامداد، بار دیگر به وضعیت مقابله می‌رسد، وضعیتی که تا شهریور ۱۴۱۴ تکرار نمی شود.

مسعود عتیقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت مقابله تنها برای سیارات بیرونی که از مدار زمین نسبت به خورشید دورتر هستند، رخ می دهد و با قرار گرفتن زمین میان یک سیاره بیرونی و خورشید وضعیت مقابله ایجاد می شود؛ سیاره سرخ  هر ۲۶ ماه یک بار در وضعیت مقابله نسبت به زمین قرار می گیرد

وی ادامه داد: سیاره سرخ بهرام شامگاه سه شنبه ۲۲ مهر در هنگام غروب خورشید از افق شرق طلوع می کند و نیمه شب این تاریخ به بیشترین ارتفاع در آسمان می رسد و سپس هنگام طلوع خورشید در بامداد فردا، سیاره سرخ در افق غرب غروب می کند و در طول تاریکی قابل مشاهده و بررسی است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان این که در وضعیت مقابله امسال سیاره سرخ منظره بسیار جالبی را برای مشاهده کنندگان فراهم می کند و از درون تلسکوپ های قدرتمند آماتوری نیز بسیار شگفت انگیز دیده می شود، یادآور شد: این سیاره شبانگاه ۲۲ مهر تا بامداد چهارشنبه ۲۳ مهر، به روشن ترین حالت رسیده که تا شهریور سال ۱۴۱۴ چنین شرایطی تکرار نمی شود.

عتیقی تصریح کرد: شرایط مداری سیاره بهرام و زمین در همه مقابله ها یکسان نیست و امسال شرایط به مراتب بهتری داریم زیرا فاصله سیاره سرخ با زمین حدود ۶۲ میلیون کیلومتر است؛ لازم به یادآوری است که در شهریور سال ۱۳۸۲ که مقابله مطلوب رخ داد نیز شرایط بسیار خوب رصدی برای این سیاره فراهم شد.

وی در توضیح وضعیت مقابله مطلوب گفت: مقابله مطلوب وضعیتی است که سیاره بهرام هر ۱۵ تا ۱۷ سال یک بار در این شرایط به مقابله می رسد که ضمن رخداد مقابله، سیاره بهرام در کمترین فاصله با زمین قرار می گیرد. پس از مقابله مطلوب سال ۱۳۸۲، مقابله مطلوب بعدی روز جمعه پنجم امرداد سال ۱۳۹۷ رخ داد.

وی یادآور شد: از آنجایی که مدار سیارات دایره کامل نیست و بیضی نزدیک به دایره است، نحوه قرارگیری اجرام از جمله سیاره بهرام نسبت به زمین به گونه ای است که هر چند مدت کمترین فاصله را با یکدیگر ایجاد می کنند و از سوی دیگر با توجه به گردش یکساله زمین به دور خورشید که این زمان برای سیاره سرخ حدود ۲ سال زمینی طول می کشد، مقابله یا رویارویی سیاره بهرام با زمین هر ۲۶ ماه یک بار تکرار می شود و این در شرایطی است که در برخی رویارویی ها سیاره سرخ در فاصله دوری نسبت به زمین قرار دارد برای مثال در شبانگاه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰، هر چند سیاره سرخ بهرام در وضعیت مقابله بود اما بیش از ۱۰۰ میلیون کیلومتر با زمین فاصله داشت، درحالیکه در مقابله مطلوب ۵  امرداد ۹۷ سیاره مریخ حدود ۴۵ میلیون کیلومتر نسبت به سال ۱۳۹۰ به زمین نزدیکتر بود ضمن آنکه در مقابله مطلوب امرداد ۹۷ سیاره سرخ پایین تر از ماه کامل قرار داشت و در آن شب طولانی ترین ماه گرفتگی کامل قرن ۲۱ رخ داد.

عتیقی همچنین گفت: سیاره بهرام در شبانگاه سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹ و بامداد چهارشنبه ۲۳ مهر، از سیاره برجیس (مشتری) که پس از خورشید، ماه و سیاره  ناهید، چهارمین جرم پرنور آسمان است، درخشانتر خواهد بود، پس از بهتر است علاقمندان فرصت پیش رو را از دست ندهند.

وی خاطرنشان کرد: در مقابله هایی که به مقابله مطلوب مشهور هستند سیاره سرخ کمتر از ۶۰ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد و پس از مقابله پنجم امرداد ۹۷، مقابله مطلوب بعدی شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۱۴ رخ می دهد.

وی افزود: فاصله زمانی میان مقابله و نزدیک ترین فاصله سیاره سرخ با زمین، میان ۱۰ دقیقه تا حداکثر هشت و نیم روز با یکدیگر متفاوت است. امسال یک هفته قبل در شبانگاه سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹، سیاره بهرام کم ترین فاصله را با زمین داشت؛  در شبانگاه سه شنبه ۲۲ مهر سیاره سرخ بهرام با توجه به نزدیکی به زمین به رنگ نارنجی متمایل به زرد دیده می شود و در صورت فلکی ماهی (حوت) قرار دارد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تصریح کرد: امسال با توجه به این نکاتی که اشاره شد و ماموریت خاص بشر به سمت سیاره سرخ بهرام به نام "سال مریخ" نیز نامیده شده است.

منبع :سرویس دانشگاهی فناوری خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

برزو
(مهمان)
چهارشنبه 7 آبان 1399 - 07:43

سلام امکانش هست منبع رسمی یا لینک این قسمت از خبرتون رو ارائه بدید؟
امسال با توجه به این نکاتی که اشاره شد و ماموریت خاص بشر به سمت سیاره سرخ بهرام به نام "سال مریخ" نیز نامیده شده است.

گروه آموزش کاربردی
(مهمان)
پنجشنبه 8 آبان 1399 - 12:17

با سلام
دوست عزیز از شما بخاطر نگاه دقیق به مطالب منعکس شده در این وبگاه متشکریم و باید عرض کنیم آنچه که در مورد "سال 2020، به عنوان سال مریخ" بیان شد، اظهار نظر برخی نویسندگان سایتهای نجومی غربی در ابتدای سال جاری میلادی در این زمینه بوده است و به معنای اعلام رسمی این سال به نام سیاره سرخ نمی باشد، وگرنه ما نیز انعکاس گسترده تری برای این نامگذاری در فضاهای مجازی متعلق به انجمن نجوم آماتوری داشتیم. با احترام

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون